Hej!
Vi har ett radhus från -65.
När vi köpte huset fick vi information om att man generellt utfört relining av spillvatten 2007.
Nu ska vi fixa badrum på nedervåningen där vi tänkt kakla golvet, där ser det ut enligt bifogade bilder, toa och undertill tidigare handfat. Ingjutet i betongbjälklag (krypgrund).
>> Hade ni behållit eller bytt?
(en prel. 'mellan tummen och pekfingret' från rörmokare i området sa 5-7000 kr för att fixa rörstumpen undertill handfatet. Bila upp, ev. knacka loss och så nytt på det).
Vi har ett radhus från -65.
När vi köpte huset fick vi information om att man generellt utfört relining av spillvatten 2007.
Nu ska vi fixa badrum på nedervåningen där vi tänkt kakla golvet, där ser det ut enligt bifogade bilder, toa och undertill tidigare handfat. Ingjutet i betongbjälklag (krypgrund).
>> Hade ni behållit eller bytt?
(en prel. 'mellan tummen och pekfingret' från rörmokare i området sa 5-7000 kr för att fixa rörstumpen undertill handfatet. Bila upp, ev. knacka loss och så nytt på det).
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Beror på budget men hyr ni hantverkare så tveklöst byt allting. Lite beroende på hur övriga stammar ser ut om det är lätt att ansluta. Men ett badrum kostar 200-300 tusen och då är 20 tusen för att bila upp rör lite pengar och gör mycket antingen ni skall sälja eller bo kvar i många år. Lyft ut lyxjakter och dyra skåp i stället.
Edit: kommer rören ner i krypgrunden så det är lätt att koppla på befintlig stam? För ni ska väl bara byta i badrummet? Så kan ni byta köksavloppet senare när ni renoverar köket.
Edit: kommer rören ner i krypgrunden så det är lätt att koppla på befintlig stam? För ni ska väl bara byta i badrummet? Så kan ni byta köksavloppet senare när ni renoverar köket.
Övervåningens wc är fixat, även köketA Anders_Nilsson skrev:Beror på budget men hyr ni hantverkare så tveklöst byt allting. Lite beroende på hur övriga stammar ser ut om det är lätt att ansluta. Men ett badrum kostar 200-300 tusen och då är 20 tusen för att bila upp rör lite pengar och gör mycket antingen ni skall sälja eller bo kvar i många år. Lyft ut lyxjakter och dyra skåp i stället.
På övervåningen såg röret faktiskt överjäkligt ut, gick smula sönder med fingrarna.
Badrummet här nere är bara en liten "gästtoa" så det är inte dusch och liknande, vi håller det gärna hyfsat enkelt/billigt, men tvekar över om man byter de här rören eller ej.
Stämmer: Ingjutna rör som ansluter till stammar undertill bjälklaget i krypgrunden.
Jag blir inte riktigt klok på hur det ser ut här på undervåningen dock - på bilderna, är det relining? Känns inte som plast/gummi och ser väldigt skrovligt ut?
Klart relining är billigare än att byta, det är liksom en snikvariant och skjuta något på framtiden. Rören säger upp sig så småningom i alla fall. Hur ser rören ut i källaren, nåmålade och snygga. Då kan man misstänka att dom har svettats, samt under färgen är det svart och rännilar av svart på dom. Av någon anlednning så har dom fått ett skal invärtes och det kanske inte är mycket gods kvar. Om du knackar på dom lite lätt ska det vara en dov klang, är det som ett kanske krasande så är det bara plasten i dom som håller ihop. Går inte att säga något på avstånd konditionen på rören.
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Om du kaklar är det inte direkt ett budgetjobb. Kolla med rörmokaren vad det kostar och återkom i tråden. Men du kan lugnt räkna med att rören är på upphällningen antingen det är gjutjärn eller plast. Du kommer ångra dig om du sparar här. Jag kan tänka mig att rören läckt lite och så har föregående ägare relingar för att spara pengar.Mac_attack skrev:Övervåningens wc är fixat, även köket
På övervåningen såg röret faktiskt överjäkligt ut, gick smula sönder med fingrarna.
Badrummet här nere är bara en liten "gästtoa" så det är inte dusch och liknande, vi håller det gärna hyfsat enkelt/billigt, men tvekar över om man byter de här rören eller ej.
Stämmer: Ingjutna rör som ansluter till stammar undertill bjälklaget i krypgrunden.
Jag blir inte riktigt klok på hur det ser ut här på undervåningen dock - på bilderna, är det relining? Känns inte som plast/gummi och ser väldigt skrovligt ut?
För 20 papp hade jag inte tvekat, kolla nu med rörmokaren. Får du läckage som läcker lite grann under många år kan det bli otrevligt.
Budget på så vis att det är ett enkelt litet wc på ca 2 kvm. Vi siktar på att göra så mycket som möjligt själva. Sätter mosaik på golvet och målar väggarna i våtrumsfärg. Men rören behöver vi hjälp med.A Anders_Nilsson skrev:Om du kaklar är det inte direkt ett budgetjobb. Kolla med rörmokaren vad det kostar och återkom i tråden. Men du kan lugnt räkna med att rören är på upphällningen antingen det är gjutjärn eller plast. Du kommer ångra dig om du sparar här. Jag kan tänka mig att rören läckt lite och så har föregående ägare relingar för att spara pengar.
För 20 papp hade jag inte tvekat, kolla nu med rörmokaren. Får du läckage som läcker lite grann under många år kan det bli otrevligt.
Rörmokaren sa mellan tummen och pekfingret 5-7000 kr, men då pratade vi bara om ena röret - det undertill handfat.
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Japp, så räkna med att toaststammen kostar lite till, men å andra sidan är det bara en utryckning. Så kanske 10-15 tusen för att få nya rör till wc och handfat. Bra värde för pengarna säger jag.Mac_attack skrev:Budget på så vis att det är ett enkelt litet wc på ca 2 kvm. Vi siktar på att göra så mycket som möjligt själva. Sätter mosaik på golvet och målar väggarna i våtrumsfärg. Men rören behöver vi hjälp med.
Rörmokaren sa mellan tummen och pekfingret 5-7000 kr, men då pratade vi bara om ena röret - det undertill handfat.
@Anders_Nilsson
@jonaserik
Nu har jag fått första offerten, bilning och nytt rör under handfat och till WC.
"19 505 kr (Inkl. ROT 17 358 kr). Lagstadgad mervärdesskatt tillkommer".
Spontant tycker jag detta låter väldigt dyrt, vad tycker ni?
Räknar jag baklänges är arbetet 7156 kr (ROT 30% 2147 kr). och material + vinst är omkring 12 000 kr (innan moms).
Tänker att materialen inte kan bli särskilt dyra, det är ju någon meter plaströr per anslutning, och lite igengjutning. De nämner förvisso även brandtätning.
@jonaserik
Nu har jag fått första offerten, bilning och nytt rör under handfat och till WC.
Räknar jag baklänges är arbetet 7156 kr (ROT 30% 2147 kr). och material + vinst är omkring 12 000 kr (innan moms).
Tänker att materialen inte kan bli särskilt dyra, det är ju någon meter plaströr per anslutning, och lite igengjutning. De nämner förvisso även brandtätning.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 101 inlägg
Det låter dyrt, kanske du skall be dem motivera elker ta i några fler offerter.Mac_attack skrev:@Anders_Nilsson
@jonaserik