Har äntligen, efter alldeles för många år i lägenhet, köpt ett radhus till familjen. Det är i generellt gott skick, men damen som bodde där innan oss har inte gjort mycket mer än att tapetsera och satt in en luft/luft-värmepump sen det byggdes 1972. Det är på 3 plan 116kvm boyta + 56kvm biyta, där källaren är garage, hall och tvättstuga, mellanplan är kök & vardagsrum, och övre plan har 4 sovrum + badrum.

Just nu värms den med direktverkande el + en varmvattenberedare (gissningsvis från 70-talet) för varmvatten. Så något vill jag göra åt det. Jag är även inget stort fan av självdrags-ventilation, vilket det är, så hade gärna fått in mekanisk ventilation på något vis.

Tyvärr så går både bergvärme & luft/vatten-värmepump bort då det inte finns någon plats att borra eller ställa en skrymmande utedel.

Därför funderar jag om det hade gått att sätta in en frånluftsvärmepump istället, vet att det kanske mest rekommenderas i nybyggda täta hus, men detta är ett mellanliggande "smalt" radhus med största delen av väggytan mot grannar, så man bör kunna se det som relativt välisolerat.

Det finns en självdragskanal från tvättstugan, där pumpen isf kommer stå, upp till toalett på mellanplan samt badrum på övre plan som man borde kunna använda för frånluft till pumpen.

Till att börja med så är tanken att lägga golvvärme på hela mellanplan, där vi kommer spendera klart mest tid. Med möjlighet att utöka till övre plan i framtiden, där sitter en LLVP för tillfället så vill iaf utvärdera om det räcker innan jag sätter in golvvärme även där.

Energideklaration säger 9366kWh för el-uppvärmningen & 2860kWh för varmvatten, men min gissning är att våran familj kommer bruka betydligt mer varmvatten jämfört med tidigare ägare. Energiprestanda: 156kWh/m2/år.

Så till mina funderingar:
Låter det som en bra idé att sätta in en frånluftsvärmepump i ett så pass gammalt hus?

Kan man dra ut avluften från pumpen genom väggen? Eller måste det upp på taket? Och isf, hur mycket låter det? Kommer det störa oss mycket om vi sitter några meter bort och käkar middag på somrarna?

Gissar jag kommer kunna se en minskning av energiförbrukningen, men hur mycket? Försökt att läsa på men väldigt svårt att avgöra hur stor en sådan minskning kan bli.

Lite knepigt med radhus och energiberäkningar men en intressant idé tycker jag. Om man vet var radhuset står och alla konstruktionsmått och detaljer kan man använda sajten "energiberakning.se" för att räkna på energiförbrukningen och jämföra olika sorters värmepumpar. Det kostar en rejäl slant att först bygga om till vattenburet värmesystem så man får se det som en värdeökning i huset snarare än en investering som man direkt kan räkna hem på några år. Energiförbrukningen för uppvärmning och varmvatten är redan nu förhållandevis låg och skulle ni t.ex. lyckas halvera den så innebär det minus ca 6000 kWh/år vilket inte är ett särskilt stort tal.

Att köra den kalla avluften rakt ut genom väggen är en smart lösning men ni får acceptera att det låter en del där utanför tyvärr.

BirgitS
Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare som gör hembesök för att diskutera vad som kan vara en bra lösning för att spara uppvärmningskostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.