Hej.
Som rubriken lyder.
Jag tänkte försöka bygga ett litet hönshus av en gammal lekstuga o har därför ett par frågor.
En byggnadsteknisk fråga o en kanske lite mer praktisk om hönshuset.

1.
Golvet på stugan är ca 235 x 165.
Hur många plintar behövs det som minst för att det skall funka?
Räcker det med en i varje hörn o en plint mitt under golvet om jag använder mig av lite rejälare bjälkar? Alltså 5 plintar.
Eller måste det vara 3 x 3? Alltså 3 stycken längs långsidorna o en rad i mitten?
En aspekt att tänka på är att det inte kommer att ligga direkt mot marken. Se punkt 2.

2.
Min tanke är att hönshuset skall vara en bit upp i luften, kanske en 40-60 cm ovan mark.
Anledningen är att dels får hönsen en lite större yta att röra sig på, dels kan de få skugga o skydd där.
Någon som har någon åsikt/tips om det?
Dåligt, bra, att tänka på?
Jag vet att det kan komma råttor o möss när man har höns. En tanke jag har är att de inte kommer att tycka om att krypa in under hönshuset eftersom det inte ger något skydd.
Om det står direkt på marken så är det lättare för de små asen att krypa in o gömma sig o bygga bo etc.
Har jag fel?

Något annat att tänka på?

Som svar på en fråga jag hade ställt, varför så få plintar som möjligt?
Jo, dels är jag lat. Det är lite berg/större sten i marken där jag skall ha hönshuset, så om jag kan klara mig med så få som möjligt blir det helt enkelt lite lättare. Jag tror jag kan fixa ned plintarna i hörnen, men kan bli trixigt med en del längs sidorna.

Antal plintar beror enbart på hur stadig konstruktion det är i bärande delar på lekstugan. Är det 195x45 som golvåsar räcker det nog med en plint i varje hörn. Är det 45x90 behövs nog 3 per sida och en i mitten.

Annars håller jag med om alla dina tankar. Bara bra att få det så högt som möjligt. :)

2 det är en bra ide att ställa det på plintar av skäl du redan nämnt. Jag vet inte om du har tänkt att näta in där nere då men isåfall så bör du antingen gräva ner nätet ca 2dm eller lägga plattor eller liknande mot marken som då täcker ca 2dm markyta så inte rovdjur kan ta sig in.

I kontrast till andra här så tycker jag att hönshuset gott kan stå nere på marken.
Skugga för solen får hönsen ju genom att välja syd, öst, norr eller västsida när de är ute.
Och att ställa upp hönshuset några decimeter gör ju att du får ett område som blir väldigt svårt att hålla rent.

Ett par frågor:
Skall hönsen vara frigående eller gå i en in-nätad hönsgård?
Vilken hönsras sikar du på?

Rekommenderar i övrigt http://www.kackel.se/
Vi har en genbank med Åsbohöns sedan nio år
Och får varje år lite EU-bidrag för detta ovärdeliga jobb :)

Tack för tips o råd. Ös på bara!

Grundtanken är väl att hönshuset skall stå inne i en liten hönsgård med dörren utåt så att man kan ge foder, vatten o hämta ägg utan att beträda hönsgården.
En lucka för hönsen så att de kan knata in o ut även om vi inte är hemma.
I huvudsak är tanken att de skall gå fritt i skogen bakom hönshuset/hönsgården.
Jag hade inte tänkt att näta runt hönshuset eftersom det i huvudsak kommer att stå inne i hönsgården.
Oklart vilken ras vi skall ha. Jag vill ha höns som ger bra ägg, men kommer att få några hönor av en bekant.
En försiktig start med några stycken hönor o en tupp.

Mitt primära mål just nu är att först o främst få upp lekstugan.
Sedan isolera o fixa iordning själva hönshuset. Bygga reden, lucka ut osv.

Att jag funderar på att ha hönshuset en bit från marken är för att, bland annat som jag skrev innan, dels att ge hönsen lite skydd o dels att de kan utnyttja hela markytan i hönsgården o inte minst att (jag tror) råttor inte gömmer sig under huset. Men det är kanske onödigt?
Jag har ingen aning, gissar bara.
Det är ju iofs enklare att ställa den rakt på marken.

Redigerat:
Står.i
Jag använder en gammal hundkoja som hönshus. Då jag ställde den på en sluttning, satte jag den på fyra plintar så den är mellan 40-60 cm över marken. I den lägre delen grävde jag ner plintarna och i den högre delen står plintarns på ett par betongplattor. Har cirka samma dimensioner som du och det håller utan problem. Har träpanel på utsidan och tegelpannor på taket. Hönsen gillar att vara under huset också.Meckade upp den med hävstångsprincip med hjälp ett spett. Kör på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.