1 916 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Råd om påbyggnad eller utbyggnad
Hej, vi flyttade till ett 1-planshus med källare för 3 år sedan. Vi har två tonårsdöttrar och fick en sladdis för 2 år sedan. Huset är ett funkishus från slutet av 60-talet med vitt mexitegel och platt tak. Jag har hela tiden velat bygga på huset och göra ett sadeltak och flytta upp sovrummen på ovanvåningen. I befintliga sovrum skulle bland annat vara arbetsrum. Vi har en ritning på hur det skulle se ut med en påbyggnad. Men så träffade vi en arkitekt som föreslog en utbyggnad i trädgården istället, med två sovrum och ett allrum, och att behålla det platta taket.
Jag ser för- och nackdelar med båda förslagen. Bygga på skulle påverka grannarna (känslan av insyn med fönster på andra våningen, skymma utsikt), och kanske ge känslan av ett för dominant intryck i området (ganska många hus med bottenplan och lågt sadeltak utan ovanvåning). Det skulle "få undan" sovrummen från bottenvåningen. Bygga ut leder enligt den ritning vi har nu till två långa korridorer, att garaget tas i anspråk för utbyggnaden, och att trädgården blir mindre, men också att de stora barnen skulle få en egen "del", med egen ingång och allrum. Utbyggnaden skulle ligga längs tomtgränsen där garaget idag står och ha ett lätt sluttande tak. Två sovrum skulle vara kvar på sin gamla plats.
Ska tilläggas att vi planerar att bygga pool. Vår fastighet är drygt 1000kvm.
Jag är så rådvill. Ni som har gjort något av ovanstående, byggt på eller byggt ut, hur har ni resonerat? Är ni nöjda med resultatet? Vad tänker ni på nu i efterhand?
Vänliga hälsningar Ruut77
Jag ser för- och nackdelar med båda förslagen. Bygga på skulle påverka grannarna (känslan av insyn med fönster på andra våningen, skymma utsikt), och kanske ge känslan av ett för dominant intryck i området (ganska många hus med bottenplan och lågt sadeltak utan ovanvåning). Det skulle "få undan" sovrummen från bottenvåningen. Bygga ut leder enligt den ritning vi har nu till två långa korridorer, att garaget tas i anspråk för utbyggnaden, och att trädgården blir mindre, men också att de stora barnen skulle få en egen "del", med egen ingång och allrum. Utbyggnaden skulle ligga längs tomtgränsen där garaget idag står och ha ett lätt sluttande tak. Två sovrum skulle vara kvar på sin gamla plats.
Ska tilläggas att vi planerar att bygga pool. Vår fastighet är drygt 1000kvm.
Jag är så rådvill. Ni som har gjort något av ovanstående, byggt på eller byggt ut, hur har ni resonerat? Är ni nöjda med resultatet? Vad tänker ni på nu i efterhand?
Vänliga hälsningar Ruut77
Jag har inte gjort exakt samma men ofta tänker arkitekter mer på utseende än funktion.
Platta tak är aldrig bra och är det gummiduk och sten? eller papptak så har du byte på dessa ganska ofta för att de ska vara täta.
Sen kommer vi till trappan i ett 1,5 vånings hus, jag har bott i både hus med och utan trappa. och jag föredrar verkligen att bo utan trappa. men allt är en smaksak.
Tror att dina döttrar kommer uppskatta egen ingång, med tanke på rådande bostadsmarknad kommer de säkert att bo hemma till minst 20-24 och antagligen kommer även partner att flytta in.
Då är det trevligt att ha egen ingång så man inte bor för tätt inpå varandra.
Mitt förslag är att byta till låglutande tak och bygga till på markplan, 1000 kvm är stort så tomt kommer ni att ha även om ni tar 40-60 kvm av den ytan. tomterna hos oss ligger på 600-800 kvm och där ligger enplans hus på 120-160 på dessa.
Platta tak är aldrig bra och är det gummiduk och sten? eller papptak så har du byte på dessa ganska ofta för att de ska vara täta.
Sen kommer vi till trappan i ett 1,5 vånings hus, jag har bott i både hus med och utan trappa. och jag föredrar verkligen att bo utan trappa. men allt är en smaksak.
Tror att dina döttrar kommer uppskatta egen ingång, med tanke på rådande bostadsmarknad kommer de säkert att bo hemma till minst 20-24 och antagligen kommer även partner att flytta in.
Då är det trevligt att ha egen ingång så man inte bor för tätt inpå varandra.
Mitt förslag är att byta till låglutande tak och bygga till på markplan, 1000 kvm är stort så tomt kommer ni att ha även om ni tar 40-60 kvm av den ytan. tomterna hos oss ligger på 600-800 kvm och där ligger enplans hus på 120-160 på dessa.
VI fick också sladdis +1, blev tvillingar. Vi ritade först på att bygga en våning till på vårt hus, är ett enplanshus i betong, hade varit väldigt lätta att höja taket. Kommunen sa blankt nej. Så vi byggde ut i ett plan. Snart är vi färdiga med de sista listerna. Idag är jag glad för det, riktigt skönt att ha allt i ett plan. Speciellt eftersom vi planerar att bo kvar tills de bär ut oss.
Liknande trådar
-
Bedömning fallrisk gammalt körsbärsträd
Häckar, Buskar & Träd -
Ta död på pilträd som slår nya skott
Trädgård allmänt -
Sökes vedpanna experten i området växjö eller alvesta
Värme allmänt -
Bygga om/isolera förråd
Isolering -
Påbyggnad på befintlig utbyggnation som inte är i enlighet med rådande detaljplan
Utbyggnad och tillbyggnad