Hej! Jag har problem med min panna, ringde Nibe och dom trodde att gummifötterna till
kompressorn va slut. Så jag beställde nya sådana. Men jag förstår inte hur jag ska montera
bort en låda som sattes av installatören för att få ner ljudnivån.
Nu är det inte ett litet vanligt vibrationsljudet, utan ett fruktansvärt skrammel ifrån kompressorn
och det ser mkt riktigt ut som om gummifötterna är slut.
Men hur får jag loss lådan ? Så här ser den ut!

• Kompressor med rör och ljuddämpande låda inuti en värmepanna ses i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att installatören har demonterat en del rör mm för att få dit lådan, det ser så ut.

• Gilla
borje o
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror att installatören har demonterat en del rör mm för att få dit lådan, det ser så ut.
Tror jag också, tack.

T
Man behöver tömma tanken på vatten och dra fram /vrida värmepumpen så att man kommer åt baksidan.

• Gilla
borje o
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Man behöver tömma tanken på vatten och dra fram /vrida värmepumpen så att man kommer åt baksidan.
Men lådan är väl ändå i vägen för att komma åt fästena på kompressorn?

T
B borje o skrev:
Men lådan är väl ändå i vägen för att komma åt fästena på kompressorn?
När baksidan är fri så kan man demontera lådan i sin helhet, med lite tålamod och försiktighet 🙃

Då din värmepump är äldre så finns det en risk att du behöver borra bort fästena till dom gamla dämparna 😐

• Gilla
borje o
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
När baksidan är fri så kan man demontera lådan i sin helhet, med lite tålamod och försiktighet 🙃

Då din värmepump är äldre så finns det en risk att du behöver borra bort fästena till dom gamla dämparna 😐
För att vrida pannan måste väl alla rör lossas, det låter inte i så fall som ett jobb jag vågar ge mig på,
konstigt att lådan gick få dit utan att vrida pannan?

Den där lådan är väl inget installatören har gjort det är väl gjort hos tillverkaren.

V Vector skrev:
Den där lådan är väl inget installatören har gjort det är väl gjort hos tillverkaren.
Nej, den är gjord två år efter installation.

T
B borje o skrev:
För att vrida pannan måste väl alla rör lossas, det låter inte i så fall som ett jobb jag vågar ge mig på,
konstigt att lådan gick få dit utan att vrida pannan?
Är du helt säker på att man inte har dragit fram pannan när lådan monterades?

T tobbetk skrev:
Är du helt säker på att man inte har dragit fram pannan när lådan monterades?
Nej! Inte helt säker!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.