Hej. Vi köpte vårt hus tidigare i år och flyttade in i somras. Tidigare ägare hade fått en fuktskada vid altandörren som var original från byggår 1999. Dörren byttes ut och fuktskadorna runt dörren åtgärdades, dels skadad gipsskiva i väggen vid dörren samt golvmattan behövde bytas etc. Besiktningen bedömde läckage kom från altandörren. Denna samt fönster ovanför byttes också ut förstås. Arbetet skedde jan 2021 och var på entreprenad hos stor fönstertillverkare som i sin tur tog in en lokal liten snickarfirma för arbetet. Sedan dess har dem fått vara här och åtgärda fortsatt läckage 3 gånger nu. Verkade hålla sen sista gången vilket var i höstas, men nu här om dagen var smygen på ena sidan av dörren mättad med fukt i nederkant igen. Tidigare har även smygen på andra sidan av dörren varit blöt men den verkar inte ta in vatten längre. Jag har hört av mig till både snickaren och kontakten på stora fönsterföretaget för ny åtgärd. Dem verkar vara hyfsat tillmötesgående men inför förra gången de var här krävdes nästan övertalning och det var prat om att väggen kan vara otät på något annat ställe så att det läcker in. Jag tycker det låter jättekonstigt att väggen skulle läcka någon annanstans och sedan bara blöta ner smygen vid altandörren för allt annat än snustorrt. Syllen 15cm från dörren på den bättre sidan är det taget ett hål invid inför när vi köpte huset och där inne har det hela tiden varit snustorrt och 8% fuktvärde med digital mätare. Jag bifogar bilder nedan. Det syns var smygen har svullat. Samtidigt förstår jag inte hur det kan läcka in så. Men jag kan inget om dörrmontage och har noll koll på hur det ser ut bakom det allra yttersta ögat ser. Svullnaden börjar precis i höjd med tröskeln så antar att fukten rinner över den..?

Ett nött hörn på en vit dörr med spruckna väggfärg och sliten tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörrkarm och fotlist med skador, på en marmorerad golvbeläggning. Behov av reparation eller underhåll synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis öppen ytterdörr, tegelvägg, träskiva, tröskel, vit dörrpost, matta på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönster öppet, reflektion av ett rum, mörka gardiner, vägg med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag börjar nå en punkt där det börjar kännas orimligt att man behöver åtgärda så många gånger utan att det blir tätt. Senaste gången tog man bort plåtarna från grunden och ungefär upp till brösthöjd på yttersidan och fogade om bakom dessa. Saknades tydligen fog under tröskelblecket enligt snickaren då också så förhoppningen var att efter åtgärd skulle det hålla tätt. Nu har jag sagt att jag tycker man behöver göra om från grunden hela vägen nerifrån och upp, och jag börjar tröttna. Men vet inte vad det hela kommer landa i att dem går med på för åtgärd. Samtidigt har dem bekräftat i mejl till tidigare ägare att vi förstås har garanti på arbetet.

Hur ska vi tänka i detta? Vad kan vi göra och vad har vi rätt till? Jag vill bara ha en tät altandörr och inte behöva ägna mig åt detta längre. Vi är nya husägare och väldigt novisa på allt sånt här.
 
Det behövs mer bilder från utsidan för idéer och åsikter tänker jag..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det behövs mer bilder från utsidan för idéer och åsikter tänker jag..
Återkommercmed det senare idag!
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.