Hej!

Nybliven villaägare utan kunskap om pannor behöver hjälp med grunderna. Är iofs villabarn, men mina föräldrar hade takvärme och "brödrostar", så jag står lite rådvill. Jag har surfat runt en del här, och läst lite annan litteratur, så tror att jag har ett visst hum om hur saker funkar i teorin, men behöver lite hjälp på traven med omsättningen till verkligheten.
Ber om ursäkt för den långa texten men jag känner mig rådlös.

Huset:
Byggt 1925, 120 + 80 kvm. Gjuten/murad källare, plankväggar med putsad fasad, delvis tilläggsisolerat. En del av huset är tillbyggt, och där är hela väggarna murade.
Enligt en energideklaration som gjordes vid försäljningen ligger värmeförbrukningen på strax under 25000 kwh. Lite oklart hur bra de siffrorna stämmer, för de sista åren använde den tidigare ägaren bara huset på helgerna.

Värmesystemet är äldre en mix av äldre stora radiatorer, och nyare mindre, på ett vattensystem med huvudsakligen grova rör. I källaren står en kombipanna enligt bild nedan.
I vardagsrummet på entréplan finns också en eldstad med fläktdriven insats som faktiskt ger en hel del värme.

Pannan:
TE-71 LUX Hittar inte så mycket på nätet om denna, men jag har lurat ut att den kanske klarar ved förutom att den kan gå på olja och el. Den ger även varmvatten.

Detta är vad jag tror att jag ser när jag tittar i pannrummet:

1 - Tryckmätare
2 - Temperaturmätare
3 - nån sorts servo för shuntstyrningen
4 - termostat för inre panntemp
5 - säkerhetstermostat
6 - strömbrytare circulationspump (gör ingen skillnad. en annan brytare på väggen verkar reglera circulationspumpen 17)
7 - strömbrytare för oljebrännaren
8 - nån sorts ventil. Det står nått med shunt på den, men den går runt som i friläge.
9 - lucka till gåtfullt eldningsutrymme. Ved?
10- elpatron
11- gammal urkopplad elpatron
12- oljebrännare (ingen aning om hur den tänds eller så)
13- accumulatortank?
14- reglage för shunten
15- styrenhet för shunten. Även kopplad till nån sorts dosa (givare?) utanpå huset.
16- ledning ut till radiatorerna. eller om det är tillbakaledningen. Den är märkt i alla fall.
17- cirkulationspump.


Just nu kör jag den på inre panntemperatur 70 grader, och siktar på att hålla typ 30 grader på tempmätaren som sitter på utgående ledning till radiatorerna, med hjälp av shunten. (ungefär läge 1/2 till 1 med nuvarande väderlek.)

Frågor:

Ved: Går denna att elda med ved? Jag förstår inte riktigt hur. Den lediga luckan skulle man ju kunna elda i, men hur askar man ur?

Olja: Det finns ca 3kubik olja kvar i tanken. Jag har inga planer på att köra olja i längden, men jag står i valet och kvalet att bränna upp den i vinter, eller bara sälja den till nån som jag såg annonserade i en lokaltidning. Kan den ha blivit gammal ungefär som gammal bensin, så det kommer trassla om jag försöker? Är det mycket sotning och så med oljeeldning?

Shuntstyrning: Jag har förstått att jag verkar ha en styrning för shunten. Den saknar länkage mellan "servot" och shuntreglaget, men den verkar heller inte röra på sig med skiftande utetemperatur, så jag antar att den inte funkar. Hur felsöker man en sån grej? Det blir mycket spring i pannrummet annars för att vrida på shunten..

Övrigt: Vad gör man för service på en sån här pryl? Antar att jag måste börja med nån sorts "10.000milaservice". Kalkar saker igen invändigt? Ventiler som brukar kärva och sånt? Vad är vanligt?

Alternativ uppvärmning:
Jag och tjejen har ganska långt gångna planer på att köpa en luft/luft värmepump, redan till vintern, och köra med den och elpatron i pannan. Detta för att redan nu börja spara energi, och sen sikta på bergvärme eller nått, när luftvärmepumpen gjort sitt. Är detta dumt tänkt? Borde vi hålla ut med pannan ett tag till och elda med ved, eller nått, och skaffa pelletstillsats så småningom? Jag känner mig ganska rådvill just nu, eftersom jag inte känner att jag riktigt vet vad pannan går för.

Hoppas det finns möjlighet att få lite raka svar här, men om det är så att den samlade åsikten är, "hyr in en fackman för att se över skiten, och visa spakarna" så förstår jag det.:blushing:

/peder
 
  • Panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Hoppar lite mellan punkterna.
3.Sitter det inte en arm på shuntmotorn?Om du vrider ratten i skåp 15 till vä.så bör den armen (14) vandra till vänster,så du kan koppla på den på shunten.Har du strömmen på till skåp 15?
8.är shunten som skall användas vid vedeldning.Det fattas en kedja som skall kopplas till dragluckan ,som verkar synas under brännaren.Brännaren får väl tas bort vid vedeldning.
13.är expansionskärlet.Skall ha ca ett 1/2 kg vid kall panna och ej stiga över 1 1/2 vid varm panna.Sitter säkerhetsventil på den.
15.med denna ratt i skåpet kan du ställa in vilken värme du vill ha ut till elementen.Reglerar motorshunten.
Innan jag glömmer,så verkar det vara en EGOR panna.Sid 4. http://195.69.129.26/webshop/documents/d78e0bb8b369f394effa0191c7f242b7/Mtlista080117.pdf
Luckan mellan brännare och vedlucka,är väl var man askar ur.
Ja,det var lite som jag tror att det skall vara.
Jag skulle köra med oljan i vinter,så att du hinner lära känna din värmeanläggning ordentligt.Oljan är ju "gratis" och patron och luftpump kostar.
 
Redigerat:
Läs på skylten vad du har för oljebrännare/fabrikat och beställ service innan vintern. Har du oljan så är det lika bra att elda upp den först :).

Jag skulle inte prova att elda ved i den pannan - ingen kombipanna är bra för vedeldning. Man brukar montera bort oljebrännaren och sätta en asklucka i stället och sen behöver man en roster/ galler som man lägger veden på. Hittar du ingen extralucka och roster någonstans i pannrummet så kan du ge upp vedeldning i den pannan.
Ved eldar du med större nytta i din kamin. Pannan måste du ha igång för varmvatten. Installerar du en LLpump eller eldar i kaminen så bör du ha en tempgivare typ pkt 15 men inomhus. Pannan måste veta att du eldar i kaminen för att minska värmeleverans till radiatorer. Om givaren sitter ute så blir det ju alldeles för varmt och onödigt dyrt.
Luft-luft värmepump ger dyrast värme när den behövs som mest. Din kamin blir billigare att elda i än att driva LL-pumpen, tror jag. Vänta med att investera tills du vet vad du vill satsa på så det inte slutar med några små nödlösningar typ en solfångare på taket och 1-2 LL pumpar och ni ändå värmer med el på vintern :).
gaia
 
H
Håller med Taxen. Oljan räcker säkert i vinter och längre än det. Gratis uppvärmning är icke att förakta i dessa dyrtider. Förstår inte alls planerna på att köra på elpatron när du redan betalat för oljan.
Kapa påfyllnadsledningarna till oljetanken med en tigersåg och lyft upp tankens ytterände med en domkraft så du får fall mot utloppsledningen och så lite olja som möjligt kvar i tanken innan du skrotar pannan.

Ved i den pannan ska du inte fundera på.

Under tiden kan du få en bättre uppfattning om vilket värmesystem du vill ha.
 
Hej igen!

Tack för alla svar, då har jag fått flera av mina frågetecken uträtade.
Då blir nog planen att köra slut på oljan i vinter, och elda veden i kaminen istället.
Framåt våren blir det väl tigersågstricket som kommer till användning.

Jag testade att ratta på styrenheten (15), utan resultat, men den har ström. Jag följde alla kablar ut från den (tunna signalkaplar typ telefonledning) och den verkar ha en tempgivare på återledningen från radiatorerna, en givare på fasaden, och en inomhus. Tyvärr verkar alla vara ut funktion på ett eller annat sätt. Inomhusgivaren var avklippt. Får väl kontakta de där Landis & Gyr, och se vad som går att göra.
Det finns iaf en arm från motorstyrningen och möjlighet att koppla ihop med shunten, så om bara själva styrskåpet på väggen funkar så ska det nog kanske räcka med nya givare. Den otäcka aningen är ju att det kanske fanns en anledning till att tidigare ägare amputerat givarna..

Måste läsa på mer nu om shuntstyrning och expansionskärl. Vad gäller om mätaren på expansionskärlet inte visar mellan 1/2 till 1 1/2? Jag har för mig att den stod nära noll när vi flyttade in, och hoppade upp till lite drygt 1 när jag vred på någon kran (kallvatten tror jag) Det kanske hamnar under lite mer avancerad felsökning, som inte reds ut över nätet.
En annan grej, det är inte jättebra kräm i varmvattnet om man öppnar shunten mer än till hälften. Är det för att elpatronen är lite klen? Kommer det bli bättre med det när oljebrännaren är igån tro?
 
H
Har du inte termostatventiler på elementen så du kan ställa shunten på ett fast läge och låta det stå så.
Köpa till grejor till en sak som troligen är trasig är väl inget vidare.
Att trycket var noll när hela systemet var kallt är bara naturligt. Trycket i värmesystemet är bara intressant att mäta när allt vatten är varmt och expanderat.
Panntemperaturen bör ligga på omkring 80 grader och helst inte under 70 grader.
 
Aha, termostatventiler! Att jag inte tänkte på det. :) Jag har bara tänkt på att det är enklare att reglera shunten manuellt, än att reglera radiatorerna manuellt...

De gamla ventilerna på elementen är riktigt kärva och någon läcker litet grann. De bör man kanske då byta ut och köra på någorlunda fasta shuntlägen, så funkar det ändå vad gäller mindre variationer i utetemp och eldning i kaminen.
Det är väl ingen dålig investering eftersom de är till nytta även om man väljer t.ex. bergvärme i framtiden? Själva radiatorerna är i merparten väldigt charmiga så de vill man ju ha kvar i vilket fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.