Farsgubben funderar på köpa en vedklyv från Clasohlsson
Denna kikar han på..
Vedklyv 5T med justerbar klyvlängd 37 och 52 cm.
Tvåhandsmanövrering. Automatisk återgång till förinställd klyvlängd.
Tryckkraft 5 ton. Motor 230V/1500W. Vikt 50 kg. Mått 122x26x46 cm.
Artikelnummer 30-8993
Clas Ohlson Internetbutik
Någon med erfarenhet om denna?, Är den bra?, Godkänd eller usel? SJälvklart får man ju de man betalar för men för en "liten" peng är de menat.. Kikat på tidigare trådar men hittar ingen där de diskuteras just denna.
Denna kikar han på..
Vedklyv 5T med justerbar klyvlängd 37 och 52 cm.
Tvåhandsmanövrering. Automatisk återgång till förinställd klyvlängd.
Tryckkraft 5 ton. Motor 230V/1500W. Vikt 50 kg. Mått 122x26x46 cm.
Artikelnummer 30-8993
Clas Ohlson Internetbutik
Någon med erfarenhet om denna?, Är den bra?, Godkänd eller usel? SJälvklart får man ju de man betalar för men för en "liten" peng är de menat.. Kikat på tidigare trådar men hittar ingen där de diskuteras just denna.
Allt beror väl på vad man ska ha den till! Är det för att i princip ersätta yxa och för att hugga upp mindre mängder ved så är den säkert utmärkt. Men troligen kommer han att uppleva att den inte klarar av särskilt grov eller tjurig ved samt att den troligen är långsam.
Ja har en sådan, förvisso blå. Men det är som ylven skriver, man hoppar inte jämfota precis. Nu är min ved alm, och den är inte rolig att tampas med, men när armarna domnat efter yxhuggningen, så prövar man vad som helst. men det är väl så här de får se ut, billiga vedklyvar. Men när man står där och väntar på att kolven skall försöka klyva ett stycke, så visst önskar man sig en med 25 T kraft.
Men det finns visst billiga 7T, så kanska bättre att välja en sådan.
Men det finns visst billiga 7T, så kanska bättre att välja en sådan.
Vi köpte nyligen en liknande (verkar finnas två snarlika klyvar hos Clas Ohlson). Har mest klyvt björk (varav en del varit grov) och tall och det fungerar utan problem. Vi provade med en grov alm-kubbe, men då blev det tvärstopp.
Klyven är inte jättesnabb, men det går betydligt snabbare än med yxan - i alla fall för mig. Den spar både tid, rygg och armar, så för oss har den varit värd pengarna.
Klyven är inte jättesnabb, men det går betydligt snabbare än med yxan - i alla fall för mig. Den spar både tid, rygg och armar, så för oss har den varit värd pengarna.
Tror de är den som farsgubben var sugen på.. Jag klistrade in fel.. Men vad är de stora skillnaden mer än klyvlängden???maxell skrev:Vi köpte nyligen en liknande (verkar finnas två snarlika klyvar hos Clas Ohlson). Har mest klyvt björk (varav en del varit grov) och tall och det fungerar utan problem. Vi provade med en grov alm-kubbe, men då blev det tvärstopp.
Vedklyv 5 t
med justerbar klyvlängd 30-52 cm. Tvåhandsmanövrering. Automatisk återgång till förinställd klyvlängd. Tryckkraft 5 ton. Motor 230 V/1500 W. Vikt 50 kg. Mått 122 x 25 x 48 cm. Stativ 30-9286 värde 349:- medföljer utan extra kostnad.
Artikelnummer 30-8710 Clas Ohlson Internetbutik
Den fick bäst? betyg när DN? testade billiga vedklyvar förra året om jag inte minns fel.
Kör med min faxes klyv hemma.. har gjort det i snart 6 år och den ångar på som om den vore ny!
Nu snackar vi helt andra summor för denna klyven.. men jag räknar kallt med att jag redan nu tjänat in allt det i all värk jag hade fått betala för den! Den klyver verkligen allt också.. enorm skillnad mot dom billigare varianterna jag testat tidigare
Nu snackar vi helt andra summor för denna klyven.. men jag räknar kallt med att jag redan nu tjänat in allt det i all värk jag hade fått betala för den! Den klyver verkligen allt också.. enorm skillnad mot dom billigare varianterna jag testat tidigare
Har i helgen klyvt 5 kubik tallved med ovanstående klyv (30-8710). Kubbarna var ca 60-70 cm i diameter och det gick som en dans. Om man dessutom är två behöver man inte backa den mer än att man kan rotera kubben. Nu är ju tallved lättkluven och jag har inte provat något svårare (som alm). Summa sumarum måste jag säga att för tallved (även tjocka kubbar) fungerar den perfekt.
Hej,
Har idag köpt en som ser likadan ut hos swedol i upp.väsby för 1995:- ink benstativ.
Har huggt så mycket ved förra våren och fick tennisarbåge. Det av att man lyfter upp klabbarna med vänsterarmen och håller yxan i andra armen. Det tar en sådan lång tid att läka. Kunde inte lyta en 5 kg hantel utan att det gjorde ont. Hoppas att denna maskin duger. Den har artnr:VT-54510. Så det ska klyvas lite på landet.
Har idag köpt en som ser likadan ut hos swedol i upp.väsby för 1995:- ink benstativ.
Har huggt så mycket ved förra våren och fick tennisarbåge. Det av att man lyfter upp klabbarna med vänsterarmen och håller yxan i andra armen. Det tar en sådan lång tid att läka. Kunde inte lyta en 5 kg hantel utan att det gjorde ont. Hoppas att denna maskin duger. Den har artnr:VT-54510. Så det ska klyvas lite på landet.
Finns det nån som vet en klyv som är snabb? Grannen har en billig för ca. 1500 från Överskottsbolaget och det tar irriterande lång tid för klyven att åka tillbaka, innan man kan lägga dit nästa.
Man vill ju ha lite rotation på det hela....
Man vill ju ha lite rotation på det hela....
Vi har en Kisa-vedklyv, den går dubbelt så fort bakåt som framåt. Tyvärr tror jag att företaget som tillverkade den numera bara gör större maskiner typ Kisa vedkombi.
Och inte kostade den 2000 kronor heller... Man får vad man betalar för.
Och inte kostade den 2000 kronor heller... Man får vad man betalar för.
Faxes är en grym klyv, hade en för 50cm ved innan jag bytte ut vedpannan.
Tror den kostade drygt 10K, men jag har varit å hjälpt folkl som haft billiga klyvar.
Och då blir de fort värt pengarna med en ordentlig klyv.
Om du skall ha den stående och inte flytta runt den så tycker jag de är en bra investering, den väger "tror jag?" ca 100kg så man bär inte runt på den själv.
Bra andrahandsvärde är de också, tror inte jag förlorade mer än 20% på de åreet jag hade min från den var ny.
Eftersom detta var en 400v så skall man ta med i kalkylen att en lång 3faskabel kostar några spänn även den
Tror den kostade drygt 10K, men jag har varit å hjälpt folkl som haft billiga klyvar.
Och då blir de fort värt pengarna med en ordentlig klyv.
Om du skall ha den stående och inte flytta runt den så tycker jag de är en bra investering, den väger "tror jag?" ca 100kg så man bär inte runt på den själv.
Bra andrahandsvärde är de också, tror inte jag förlorade mer än 20% på de åreet jag hade min från den var ny.
Eftersom detta var en 400v så skall man ta med i kalkylen att en lång 3faskabel kostar några spänn även den
Kraftiga vedklyvar, vedtransportörer och vedklippar.olah46 skrev:
Nima har en model som heter split där man har en klyvkniv i varje ände. Då klyver man först åt ena hållet, stannar lägger i en klabb på andra sidan och klyver åt andra hållet på tillbakavägen. Då blir returtiden 0 så att säga. Funkar kanon har en som jag köpte begagnad. Tyvärr ganska dyr kostar närmare 5000 ink moms men kan kanske vara ett vettigt alternativ till en faxes eller liknande. Åtminstone om man som jag betalade 3000kr ink moms för en 2 år begagnad med riktigt monskvitto där jag kan lyfta momsen i min tur.
Dock håller jag med om att en faxes med 400V motor eller motsvarande är överlägsna alla billiga modeller för 1500-2500.
Dock håller jag med om att en faxes med 400V motor eller motsvarande är överlägsna alla billiga modeller för 1500-2500.