hej.

jag har grunnat ett tag på olika lösningar i vårt blivande kök och kiommit fram till en möjlig lösning.

lådor där det inte står någon text är än så länge okänt vad som kan hamna i dem.

några invändningar eller råd hur man kan lösa det?

• kket2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Möjligen skulle kylen sitta bättre i förhållande till spisen, Å andra sidan så sitter den ju bra till för att lasta ut dricka och diverse frukostvaror direkt till matbordet. Men jag skulle nog vilja ha den närmare spisen, och framförallt inte så att man måste passera "ut ur köket" för att nå den.

Nja, jag skulle nog kasta om en del...

Men först måste jag/vi få reda på:
* Går avlopp och spis/fläkt att flytta?
* Hur långt ner går de stora fönstren?
* Vilken stil på köket vill ni ha..lantligt, modernt?
* Vilka luckor?

Om du vill kan du skicka köksritningen till mig, så kan jag pula lite med den!
Jag PMar min mejladress.

Efter en snabb koll så är det direkt 2 saker jag har att anmärka på:

• För lite arbetsyta mellan spis och diskho
• På tok för smalt mellan bardisken och skåp+kyl.

Överlag känns köket ganska prångigt och trångt.

vad kan man tänka på att använda för mått att gå efter? hur mkt behövs mellan diskho och spis? och hur brett mellan skåp och kyl?
funderar på hur de skulle bli om man flyttade kylen ot valvet ist. dvs bytte plats där nere ?

Ingen särskilt bra lösning att ha diskmaskinen mellan spisen och diskhon, den blockerar där när luckan är öppen. Men kanske nödvändigt i ert kök så att annat blir bättre. Man bör ha minst 80 cm mellan spisen och diskhon. Placera kyl/frys så att det är nära både från matplats och spis.

MINST 120 cm fritt framför köksskåp.

är 60 mellan spis och diskho, 120 i mitten mellan skåpen, 70 från kanten ner till raden med kyl o frys.

var tkr ni man kan placera kyl o frys?
pga vatten/avlopp är det lättast att ha diskmaskinen mellan diskho och spis men går kanske placera under fönstret ist. skulle de bli bättre?

70 cm mellan bardisken och skåpen+kyl är minst 50 cm för lite. Tänk på att 70 cm är TRÅNGT, de flesta dörrar är ju bredare. Att man ska ha 120 cm beror inte bara på att 2 personer ska kunna passera utan att behöva "dra ihop sig", utan för att man ska kunna passera även om nån är inne å rotar i skåpen.

Nu vet jag ju inte måtten på ditt kök så du får ta mitt förslag med en nypa salt och anpassa måtten själv. Jag tycker att du ska korta ner bardisken och skippa hörnskåpet. Sätt istället ett grunt skåp i hörnet (typ 80 cm bredtt) med luckor som öppnas under bardisken. Här kan du förvara sånt där som används sällan, typ våffeljärn, fonduegryta etc.
Bredvid ställer du ett likadant skåp men som öppnas in mot köksdelen. Längs med båda skåpen sätter du en barskiva som är ca 35 cm djup.

Så, korta ner bardisken betydligt. Vill du fortfarande få plats med två barstolar så är mitt förslag att du skippar hörnskåpet vid bardisken och istället sätter ett grunt skåp i hörnet som öppnas mot matplatsen (under bardisken). Där kan du ställe sånt där som används sällan, typ våffeljärn, fonduegryta,

• Frslag-kk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har snedställt vår "bardisk" som i vårt fall är bänk, häll med vinställ under samt en frihängande rundas skiva som frukostbord. På det sättet kunde vi ha det rätt smalt längst in och ändå få till det.

/EL

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.