engs
Har ett hus och ett gårdshus/garage idag där inkommande el går in i källaren på huset och sen är dragit vidare till gårdshus.

Det är en gammal kabel som måste bytas ut, sån där isoleringen rasar om man petar för mycket...
Gårdshuset har också "proppskåp" av modell äldre som ska bytas till normkapsling i samma veva samt en elbilsladdare från allt detta. Men det är inte frågan här.

Kabeln idag går från mätarskåp, genom källarvägg under marknivå och upp vid gårdshuset.
Det ligger asfalt ovan allt idag, till stor del ivf. Delvis gräs + en plantering också.

Så söker lite råd hur ni skulle gjort.

1. Gräva upp och lägga precis som idag, med justering för att följa dagens regler med djup etc om det behövs.
Tanken då är väl att först försöka om det går med en dikesspade så det blir så smalt som möjligt och sen hoppas det går att laga asfalten med sån där kallasfalt på hink.

2. Ta en alternativ väg ut för att slippa förstöra asfalten, kan gräva en omväg, kräver nog minst en 10m extra löpmeter grävning + kabel då.

Oavsett ovan, det tar emot lite att gräva upp precis vid huset. Det är dränerat med platonmatta (eller liknande) samt antar/hoppas jag duk, grus etc. enligt konstens alla regler. Är detta svårt att återställa till full funktion?

Idag lägger man det i markskyddsrör antar jag, det känns lite sådär att ha det i en båge mot huset så ev. vatten går direkt mot källarvägg.
Så om man ser till att lägsta punkt är utanför dräneringen samt gör hål i markskyddsröret där, vore det OK lösning?

Bonusfråga:
Idag går elen direkt från mätarskåp till proppskåp i gårdshus, är det OK sätta en 3-fasbrytare mellan, (strax efter mätarskåp) så man kan bryta spänningen till gårdshuset ink inkommande vid behov, utan att behöva bryta till hela huset?

Ska sannolikt ta in hjälp för detta, men tänker inte ha en elektriker som ska gräva dike för 1200:- / h så det fixar jag själv. Samt att det är bra med input från fler.

Schema för elinstallationer med mätarskåp, normcentraler, nedgrävd kabel och potentiell elbilsladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
engs engs skrev:
Kabeln idag går från mätarskåp, genom källarvägg under marknivå och upp vid gårdshuset.
engs engs skrev:
Bonusfråga:
Idag går elen direkt från mätarskåp till proppskåp i gårdshus,
Jag blir inte klok på vad du menar
 
engs
nimhed nimhed skrev:
Jag blir inte klok på vad du menar
Det kan jag ha förståelse för, det ligger sannolikt på min oförmåga att uttrycka mig klart.

Ser du skissen?
 
engs engs skrev:
Det kan jag ha förståelse för, det ligger sannolikt på min oförmåga att uttrycka mig klart.

Ser du skissen?
Ja, men jag förstår ändå inte.

Vad händer här?
Elektrisk kretsplan för hus och gårdsbyggnad med kablar, mätarskåp, och föreslagen elbilsladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle dra femledare när du byter. 5G6 är trevligare att jobba med än tex 3g10+10.
Finns det plats i mätarskåpet kan jag inte se varför man inte skulle kunna sätta en arbetsbrytare där - är dock inte behörig elektriker
 
Ska du anlita en elektriker så låt honom komma dit och på plats kan ni bestämma hur det lämpligen ska göras och komma överens om vad du kan göra (tex. gräv), det är alltid mycket enklare att på plats få en helhetsbild samt ev komma på en "smart" lösning. Besöket tar MAX en timme och det brukar vara väl investerade pengar.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
engs
nimhed nimhed skrev:
Ja, men jag förstår ändå inte.

Vad händer här?
[bild]
Den går in i ovansida inkommade brytare till Normcentral 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.