Ska fixa frånluft från badrum och tvättstuga.
Rummen ligger vägg i vägg så jag tänkte baka ihop det till en fläkt och en takgenomföring.
Fläkten ska ha grundflöde som alltid är på och sen fuktstyrning så den varvar upp när man duschar/badar.
Om jag sätter fläkten i badrumstaket, nr1 i bilden, finns då risk att luft istället knuffas baklänges in i tvättstugan? och blir suget i tvättstugan tillräckligt?
Ett Y-rör istället för T-rör hade kännts bättre men det finns ju inga sådana spirorör att köpa.
Har pulpettak, alltså ingen vind utan bara 40-50cm isolering. En kanalfläkt på placering nr2 går alltså inte komma efteråt för service/rengöring.
Alternativ 3, utomhusmonterad huvfläkt. Hittar ingen avsedd för badrumsventilation med fuktstyrning.
Vill köpa nått färdigt, inte hålla på att bygga själv.
Missade helt ventilationsbiten när vi gjorde utbyggnaden förra året. Extra krångligt att fixa till det i efterhand. Badrum/tvättstuga är inte gjorda än men taket är isolerat och försett med luftspalt mot yttertaket (råspont med papp, läkt och plåt som liknar tegel).
Rummen ligger vägg i vägg så jag tänkte baka ihop det till en fläkt och en takgenomföring.
Fläkten ska ha grundflöde som alltid är på och sen fuktstyrning så den varvar upp när man duschar/badar.
Om jag sätter fläkten i badrumstaket, nr1 i bilden, finns då risk att luft istället knuffas baklänges in i tvättstugan? och blir suget i tvättstugan tillräckligt?
Ett Y-rör istället för T-rör hade kännts bättre men det finns ju inga sådana spirorör att köpa.
Har pulpettak, alltså ingen vind utan bara 40-50cm isolering. En kanalfläkt på placering nr2 går alltså inte komma efteråt för service/rengöring.
Alternativ 3, utomhusmonterad huvfläkt. Hittar ingen avsedd för badrumsventilation med fuktstyrning.
Vill köpa nått färdigt, inte hålla på att bygga själv.
Missade helt ventilationsbiten när vi gjorde utbyggnaden förra året. Extra krångligt att fixa till det i efterhand. Badrum/tvättstuga är inte gjorda än men taket är isolerat och försett med luftspalt mot yttertaket (råspont med papp, läkt och plåt som liknar tegel).
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Det är troligen enklare om du kan sätta t-röret synligt under taket (syns säkert minst i tvätt) och går in med ett rör genom väggen till badrummet. Istället för ett vanligt rör hela vägen från fläkten till t-röret får du enkelt plats med en 50 cm lång ljuddämpare så blir det tyst dessutom. Styrutrustning för hög/lågfart på fläkten får du arrangera separat(är alltså inte inbyggd i fläkten)
Är det inte overkill med ljuddämpare? Har en ny PAX-fläkt i andra badrummet och den hörs knappt.
Ett annat alternativ vore utblås genom väggen men jag är rädd för att få in varm fuktig luft in under takfoten. Kan isåfall ha en fläkt i badrum och en i tvättstuga. Betydligt enklare med genomföring i vägg jmf tak.
Hittade en ytterväggsstos men jag vet inte om det hjälper.
Ett annat alternativ vore utblås genom väggen men jag är rädd för att få in varm fuktig luft in under takfoten. Kan isåfall ha en fläkt i badrum och en i tvättstuga. Betydligt enklare med genomföring i vägg jmf tak.
Hittade en ytterväggsstos men jag vet inte om det hjälper.
skall du ha en takfläkt för kanalanslutning eller bif RS-fläkt handlar det om helt andra ljudvolymer än en paxfläkt så en ljuddämpare är ganska välkommen. www.luftbutiken.se/vaggflakt/556-ostberg-yttervaggsflakt-rs-125-a-33l-s.html
Vi hade ganska exakt samma situation. Vi löste det på ett utmärkt sätt genom att sätta in två Pax Passad 60 fläktar (en i varje utrymme). Tricket är sedan att justera in grundventilationsflödet så att den ena fläkten inte stannar om den andra går på högvarv, men det var snabbt och enkelt gjort. Fläktarna är extremt tysta, även på maxvarv.
En annan sak värd att notera är att man inte får glömma att det måste komma in luft någonstans också. Finns det inget tillflöde står fläktarna bara och snurrar och låter illa. Vi brukar ha badrumsdörren på glänt vid duschning, men kommer att fasa ur en luftspalt i tröskeln så småningom. Sedan måste det i sin tur komma in ny luft i huset någonstans.
En annan sak värd att notera är att man inte får glömma att det måste komma in luft någonstans också. Finns det inget tillflöde står fläktarna bara och snurrar och låter illa. Vi brukar ha badrumsdörren på glänt vid duschning, men kommer att fasa ur en luftspalt i tröskeln så småningom. Sedan måste det i sin tur komma in ny luft i huset någonstans.
Redigerat:
Gör nog så också.Flying Duck skrev:Vi hade ganska exakt samma situation. Vi löste det på ett utmärkt sätt genom att sätta in två Pax Passad 60 fläktar (en i varje utrymme). Tricket är sedan att justera in grundventilationsflödet så att den ena fläkten inte stannar om den andra går på högvarv, men det var snabbt och enkelt gjort. Fläktarna är extremt tysta, även på maxvarv.
Fast jag börjar nog med bara en fläkt i badrummet (position-1) och sen om suget i tvättstugan blir fördåligt så får jag komplettera med en där också.
Risken är nog stor att du trycker ut badrumsluft i tvättstugan i så fall. Jag var tvungen att justera upp grundflödet i vår motsvarighet till er andra fläkt, eftersom badrumsfläkten på högvarv fick den andra fläkten att stanna helt. Men man vet ju aldrig...para skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Kom på en sak till. Vi ska ju ha torkskåp i tvättstugan och då funkar det nog inte att ansluta torkskåpets utblås över en PAX fläkt.
Får väl bli en takfläkt istället.
Hittade Vilpe E120P (till den finns en takgenomföring som passar mitt plåttak).
Vad sägs om den?
Får väl bli en takfläkt istället.
Hittade Vilpe E120P (till den finns en takgenomföring som passar mitt plåttak).
Vad sägs om den?
Produkter som diskuteras i tråden