Hej,

Vi funderar på att bygga ett LB-hus Pärlugglan (ev Tornuggla)

Några tips och råd inför bygget??

Vi tycker det verkar lite omständigt att byta upp sig från standard utförandet.

*Vi skulle vilja byta vitvaror (alu el rostfritt) samt finare luckor...

*Byta till 14mm trägolv

*Ryggåstak i vardagsrum

*Byta möbler i våtrum

*Bygga ihop garage via en groventre utanför tvättstugan. Har någon gjort det?



Maila gärna!!

 
Det går enkelt att byta kvalitet på luckor kostar från ca 5000 upptill 30000 beroende på vilken kvalitet man byter till och rostfria vitvaror(bättre) kostar ca 19000 inkl fläktkåpa.

Byta golvet är knepigare, det går att välja bort standardgolvet för ca 33 000 och fixa bättre golv själv.

Ryggåstak i v-rum kostar ca 32000.

Inga möbler förutom ett enklare spegelskåp ingår så det måste man fixa själv eller avtala med byggaren på plats om montage.

Bygga ihop garage är nog otänkbart då inga vägggmoduler ändras i ugglanserien.
 
Ett tips gällande Pärlugglan. Ta bort väggen mellan hall och sovrummet som vetter mot uteplatsen. Det ger en öppnare planlösning med gott om ljusinsläpp. Trappan "hängs" i en triangelspalje som köps direkt från SSC Trätrappor (trapptillverkaren).Förkorta då även väggen mot den andra sovrummet ca 1 m och få en snygg vinkel för dörren till kvarstående sovrum, pss som badrumsdörren. Kräver förstärkning med limträbalk.
 
Stema
Vad kostar det att ta bort väggen mm?
Har du ritningar/kort på denna ändring får du gärna dela med dig ;D
 
Någon som har byggt ett Pärlugglan hus som har lite bilder att maila över på olika lösningar?? :)
 
Ang golv till platta med värme så rekommenderas inte tex 14mm därför mkt värme går åt för att komma igenom de 14 mm...samt att det går mkt värme nedåt istället för uppåt...det är vad jag har hört....
 
Kostnaden för borrtagandet av trappvägg och förkortning av vägg regleras med den lokala byggaren. Se dock till att ta upp förändringen på byggstartsmötet så skrivs det in i protokollet. Vi kör på löpande räkning men har inte fått faktura än, men uppskattningsvis ca 8000 i arbetskostnad + kostnad för limträbalk (ca 1500 kr) + triangelspalje (3000 kr). Trappan ännu inte på plats men kan skicka några bilder då.
 
Ang. bygga ihop tvättstugan med garaget.

Har tittat på en Pärluggla, där de som du beskriver, byggt ihop tvättstugan med garaget. De hade byggt av lösvirke en ganska stor hall (groventre) med ytterdörr mot framsidan, mellan garaget och tvättstugan. Såg jätte bra ut, där hade de garderober och bra förvaring för ytterkläder odyl. Vilket ju är ganska dåligt i Pärlugglans standard utförande i hallen.
Våran tomt inger inte till detta då vårat garage inte kan placeras där. Men vi funderar på att bygga en groventre utanför tvättstugan ändå.
 
Vi ska åka och titta på det idag :)
 
tobbe....vad tyckte ni om huset ?
+ och -....
 
+ Bra lösning på ihopsättningen med hus och garage.

+ Stora möjligheter att göra ändringar.

- För litet kök (svårt att göra större)

- Övervåningen kändes trång (Tornuggla)


 
Är det någon som vet vart jag kan hitta lite bilder på Pärlugglan färdigställd?

Jag är mycket nyfiken på huset och skulle verkligen vilja se hur det ser ut. Jag har för mig att jag hittat en hemsida länkad härifrån forumet, men nu hittar jag den inte (har letat i en halvtimme...)

Tack på förhand!
 
Ska själva bygga Pärlugglan och är nyfikna om det finns bilder på garaget och huset ihopbyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.