11 548 läst · 13 svar
12k läst
13 svar
råd och tips för golvbyte, cellplast på betongplatta
Hej! Jag och min sambo bor i ett radhus från 1979, och vi ska byta golven på hela nedervåningen, ca 60kvm. Anledningen är att det ligger tre olika sorters klickgolv i totalt 4 rum, jag har tänkt flytta en dörröppning samtidigt och för att golvet knarrar rätt ordentligt.
Jag har studerat byggritningarna och även borrat två 80mm hål igenom för att se hur det gamla golvet är uppbyggt innan vi river. Det ser ut såhär, nedifrån och upp:
* betongplatta (varm källare under med lägenhetsförråd)
* ca 1cm tjockt lager sand för avjämning (plattan är rätt grov)
* 60mm cellplast
* 16mm golvspån (utom i vardagsrummet, där låg ekparketten direkt på cellplasten).
Det ligger ingenting för anti-knarr mellan cellplast eller spånskivor/ekparkett någonstans, vilket antaligen är anledningen till knarret. I köket finns det svackor på vissa ställen också, där jag antar att golvspånskivornas fogar gått av eller nåt. Allt ska i allafall ut och ersättas med nytt på något vis.
Alternativen, som jag ser det, är:
*Anlita någon att gjuta upp golvet med betong, antagligen med lite cellplast mellan för att sänka kostnaden, flytspackla och lägga ny 14mm parkett ovanpå
*Anlita någon att enbart flytspackla den ojämna plattan, lägga ny 50mm cellplast S80 och 22mm golvspån, sedan 14mm parkett (lump-papp eller liknande mellan lagren givetvis).
*Samma som ovan, men 70mm S150-S200 cellplast och 14mm parkett direkt på cellplasten
*Behålla sanden som ytjämning och lägga cellplast och parkett eller cellplast, golvspån och parkett.
Vad tror ni? Finns det något alternativ jag inte tänkt på själv?
Tacksam för hjälp!
Jag har studerat byggritningarna och även borrat två 80mm hål igenom för att se hur det gamla golvet är uppbyggt innan vi river. Det ser ut såhär, nedifrån och upp:
* betongplatta (varm källare under med lägenhetsförråd)
* ca 1cm tjockt lager sand för avjämning (plattan är rätt grov)
* 60mm cellplast
* 16mm golvspån (utom i vardagsrummet, där låg ekparketten direkt på cellplasten).
Det ligger ingenting för anti-knarr mellan cellplast eller spånskivor/ekparkett någonstans, vilket antaligen är anledningen till knarret. I köket finns det svackor på vissa ställen också, där jag antar att golvspånskivornas fogar gått av eller nåt. Allt ska i allafall ut och ersättas med nytt på något vis.
Alternativen, som jag ser det, är:
*Anlita någon att gjuta upp golvet med betong, antagligen med lite cellplast mellan för att sänka kostnaden, flytspackla och lägga ny 14mm parkett ovanpå
*Anlita någon att enbart flytspackla den ojämna plattan, lägga ny 50mm cellplast S80 och 22mm golvspån, sedan 14mm parkett (lump-papp eller liknande mellan lagren givetvis).
*Samma som ovan, men 70mm S150-S200 cellplast och 14mm parkett direkt på cellplasten
*Behålla sanden som ytjämning och lägga cellplast och parkett eller cellplast, golvspån och parkett.
Vad tror ni? Finns det något alternativ jag inte tänkt på själv?
Tacksam för hjälp!
Om golvet endast knarrar på något enstaka ställe så är det förmodligen inte helt fel på konstruktionen som sådan.
Min misstanke för orsak till knarret är att det är infästningen av en innervägg mot golvspånet. Konstruktionen gör att golvet sviktar lite när man går på det, och eftersom golvspånet/spånskiva är odugligt att fästa saker i, såsom t ex en spik från en innerväggssyll, så uppstår knarr med tiden.
Knarrar det överallt så kan det vara pga avsaknad av antiknarrmaterial. Om du börjar med att ta bort ovangolvet så märker du om det var mellan spån och ovangolv el mellan spån och frigolit som det knarrar när du går på det.
Om golvet sviktar ner mycket fläckvis så kan det mycket väl bero på att man inte lyckades få underlaget (sanden) helt jämn, el om det går rör i cellplastskiktet som stört jämnhet el bärighet. Borde gå att bara lyfta på frigoliten där och justera sandlagret, också tillbaka med frigoliten.
Annars om du ändå vill göra om ifrån grunden så är väl pågjutning med ett lager EPS ett enklare alt?
Min misstanke för orsak till knarret är att det är infästningen av en innervägg mot golvspånet. Konstruktionen gör att golvet sviktar lite när man går på det, och eftersom golvspånet/spånskiva är odugligt att fästa saker i, såsom t ex en spik från en innerväggssyll, så uppstår knarr med tiden.
Knarrar det överallt så kan det vara pga avsaknad av antiknarrmaterial. Om du börjar med att ta bort ovangolvet så märker du om det var mellan spån och ovangolv el mellan spån och frigolit som det knarrar när du går på det.
Om golvet sviktar ner mycket fläckvis så kan det mycket väl bero på att man inte lyckades få underlaget (sanden) helt jämn, el om det går rör i cellplastskiktet som stört jämnhet el bärighet. Borde gå att bara lyfta på frigoliten där och justera sandlagret, också tillbaka med frigoliten.
Annars om du ändå vill göra om ifrån grunden så är väl pågjutning med ett lager EPS ett enklare alt?
närmsta innervägg är rätt långt från där det värsta knarret uppstår (ca 2m åtminstone), och det är den enda innerväggen som finns. Övriga väggar på nedervåningen är bärande betongväggar och det knarrar i närheten av dem också. Jag är helt övertygad om att knarret består i att man lagt spånskiva direkt på EPS utan nånting emellan. Knarret är som värst där golvet sviktar rätt kraftigt också, och det är alltså mitt på golvet i köket, eller mitt framför diskbänken, där väggen bakom är en yttervägg i betong. Så jag tror att ett par spånskivor gett vika.
En följdfråga : Vågar man lägga 14mm ekparkett på S80 cellplast? Eller måste man upp i kvalité?
En följdfråga : Vågar man lägga 14mm ekparkett på S80 cellplast? Eller måste man upp i kvalité?
Har tyvärr inte mycket kunskap el erfarenhet vad gäller bärighet på frigolit. Personligen skulle jag inte lita på mindre än 22 mm spån under, men det är jag det.
Jag har flera golv hemma med betongplatta, frigolit, golvspån och innergolv. Har lite svikt/bubbel på golven fläckvis, vilket jag tror beror på att underlaget (betongplattan) inte är helt plan. Har dock inget knarr utom på ett ställe där golvspånet ligger mot VP-rör som går upp precis invid väggen. Mig veterligt brukar det inte vara något antiknarrmaterial mellan golvspån och frigolit, men väl mellan spån och ovangolv.
Jag tror att det är sandlagret som antingen inte var helt plant från början, el som har flyttat sig lite med åren, som orsakar svackor/bubbel, och ju mer glidrörelse mellan frigolit/spån/ovangolv desto mer knarr.
Jag har flera golv hemma med betongplatta, frigolit, golvspån och innergolv. Har lite svikt/bubbel på golven fläckvis, vilket jag tror beror på att underlaget (betongplattan) inte är helt plan. Har dock inget knarr utom på ett ställe där golvspånet ligger mot VP-rör som går upp precis invid väggen. Mig veterligt brukar det inte vara något antiknarrmaterial mellan golvspån och frigolit, men väl mellan spån och ovangolv.
Jag tror att det är sandlagret som antingen inte var helt plant från början, el som har flyttat sig lite med åren, som orsakar svackor/bubbel, och ju mer glidrörelse mellan frigolit/spån/ovangolv desto mer knarr.
Hur skulle det vara att riva ner till betongen, flytspackla det jämt och sedan på med foam o golv? 4 rum är ju minst 3 dörröppningar, akta dig så inte golvet blir "för stort", då kan det börja bråka i just öppningarna. En liten list gör ingen skada och det finns lite garantier som hänger på att man inte lägger för stort. Men det avgör ju du, jag själv har delat nere, helt uppe, inte märkt nån skullnad alls.
original parkettgolv (ca 14mm) ligger direkt på frigoliten. I byggritningarna är den specad till 30kg/m3 under parketten dock. I alla andra rum är det 20kg/m3 eftersom det ligger 16mm spånskiva där, som det legat plastmatta på en gång i tiden.
Jag tror också att en av bovarna är sandlagret. Så planen i dagsläget är nog att flytspackla. Men har fortfarande inte bestämt mig om jag vill lägga 50mm frigolit och sedan golvspån eller 70mm frigolit och parkett direkt. Det blir nästan samma kvadratmeterpris, men om jag kan så slipper jag gärna frakta hem och lägga ca 60 skivor golvspån.
Brallan84, vad menar du med att golvet blir för stort? Självklart ska jag lämna utrymme mot väggar. Tror inte det blir nåt problem.
Jag tror också att en av bovarna är sandlagret. Så planen i dagsläget är nog att flytspackla. Men har fortfarande inte bestämt mig om jag vill lägga 50mm frigolit och sedan golvspån eller 70mm frigolit och parkett direkt. Det blir nästan samma kvadratmeterpris, men om jag kan så slipper jag gärna frakta hem och lägga ca 60 skivor golvspån.
Brallan84, vad menar du med att golvet blir för stort? Självklart ska jag lämna utrymme mot väggar. Tror inte det blir nåt problem.
Na det var mest en rörelsefog jag pratade om, som kan behövas för att inte få golven i de olika rummen att klämma. Frigolit o golv uppepå, funkar det? Du vill ha för isoleringen förmodar jag? Det går ju o flytspackla över spånskiva men med frigolit under, så lär det väl spricka.DeJi skrev:original parkettgolv (ca 14mm) ligger direkt på frigoliten. I byggritningarna är den specad till 30kg/m3 under parketten dock. I alla andra rum är det 20kg/m3 eftersom det ligger 16mm spånskiva där, som det legat plastmatta på en gång i tiden.
Ok. Rörelsefog har jag koll på Ja det fungerar, original ekparkett i vardagsrummet ligger direkt på cellplast nu. Sedan har någon lagt 7mm laminat över det. Men där är det inget knarr faktiskt. Det är mest knarr i köket där det är 16mm golvspån ovanpå cellplasten.Brallan84 skrev:
Det är inte för isoleringens skull jag tänker lägga ny cellplast, utan för att golvnivån är ca 10cm ovan betongplattan
Jag tänker isåfall flytspackla på betongplattan. Där ligger det ca 1cm ytjämnande sand idag. Sedan lägga dit ny cellplast av högre kvalité och antingen ny golvspånskiva eller parkett direkt på.
Jag har kollat runt lite och det får nog bli S200 för att vara säker på att slippa riva upp allt en gång till. Men problemet är att jag behöver ca 70mm för att få rätt höjd på golvet, och det är ett ganska brant pris-kliv från 50 till 70mm (87kr resp. 155kr, alltså dubbelt så dyrt för de extra 20 millimetrarna). Då slog det mig att man kan ju blanda lite för att få ner priset. Skulle det fungera att lägga 20mm S80 längst ner, och sedan 50mm S200 tvärgående ovanpå det?
Den tanken har jag också haft. Det kommer landa på ca 130kr kvadraten. Vilket är ett bra mellanting iofs. Men 20mm S80 och 50mm S200 blir bara cirka 100kr kvadraden, och det är ju ännu bättre. Dessutom lättare att hantera än spånskivorna, även fast det inte är en styrande faktor.
Vad gäller bärighet så kan jag bara gissa, och det hjälper dig inte.
Troligtvis fungerar det iom att tyngden fördelas, men...
Det mest osäkra är hur det klarar stora tyngder i längden tror jag.
Vet inte om det gör någon skillnad, men med golvspån så är ju frihetsgraderna större vad gäller framtida golvbeläggning, dvs både plastmatta, heltäckningsmatta och tunnare laminat-/trägolv går att lägga för den som så önskar.
Troligtvis fungerar det iom att tyngden fördelas, men...
Det mest osäkra är hur det klarar stora tyngder i längden tror jag.
Vet inte om det gör någon skillnad, men med golvspån så är ju frihetsgraderna större vad gäller framtida golvbeläggning, dvs både plastmatta, heltäckningsmatta och tunnare laminat-/trägolv går att lägga för den som så önskar.
Vilket alternativ blev det till slut?D DeJi skrev:
Hej! Oj. Jag minns tyvärr inte vad det blev för kvalité på cellplasten. Jag tror det blev S150. Det blev ett lager med 70mm tjocklek. Byggplast mot betongen, cellplast, lumppapp, 14mm parkettgolv. Inget knarr. Dock skulle jag ha tagit in nån med bättre vana för flytspacklingen, för det blev inte helt perfekt. Jag trodde att det inte skulle märkas när man lägger dit cellplast och parkett. Men det märktes. I köket, som jag flytspacklade sist, blev det jättebra.
Liknande trådar
-
Tänkte gräva för trädäck, stötte på stenkista (?). Tips?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på placering av friggebod och förrådsbod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Köpråd tips på slagborr för att borra i berg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tips på duktig arkitekt för gammalt hus i Stockholmsområdet
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Tips på fläktkonvektor / konvektorradiator av god kvalitet för värme i källare?
Värme allmänt