I morse hade jag översvämning. VVS firman säger att det läcker från inloppet till tanken. De stängde av inkommande vatten till pumpen som sitter precis innan inloppet till tanken. Nu har jag alltså värme, men inget varmvatten i huset.
Rekommendationen är att byta ut hela bergvärmepumpen. Och det kanske är det strategiskt smartaste, eftersom den ändå är 18år. Inloppet är ovantill och det går inte att lätt lossa plåten som sitter ovantill för närmare inspektion, eftersom rören går igenom den.
Man verkar inte laga själva anslutningen till tanken. Man måste i så fall byta hela tanken och det kostar omkring 40k och helt ny pump kostar omkring strax över 100k. Men med 18år på nacken så kan ju annat gå sönder också.
Detta är en IVT Greenline C7.
Har ni några erfarenheter? IVT eller Nibe till att börja med. Tänker mig att mycket kanske är appstyrt nu för tiden, men det är jag like ängslig till, för om tio år kanske de inte vill underhålla mobilappar till gamla maskiner längre.
När VVS killen höll på att felsöka så upphörde förresten läckan, men det är inget som jag törs lita på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder