Hej,
Vi har under de sista tre åren genomfört en rejäl renovering på vårat hus byggt 1926,
detta har inkluderat utbyggnad,fasadbyte, takbyte, badrummsbygge, fönsterbyte etc.
Men även skapandet av en balkong på cirka 13kvm i söderläge.
Det jag funderar på och hoppas kunna få lite hjälp/idéer om är hur jag ska lösa golvbeläggning samt räcke på ett bra och snyggt sätt.
Balkongen är byggt av råspontsluckor som ligger på reglar i svagt fall utåt, dessa vilar sen på limträbalk/stolpe.
Uppe på råsponen la vi takduk/poolduk som är svetsad, runt balkongen ligger hängrännor.
Problemen jag måste överkomma är:
Taket fungerar som avvattning och måste således vara tätt, Ska något skruvas genom duken måste det tätas.
Få dit ett stabilt räcke som är säkert, utan att skapa problem med avvattning eller tätning.
Byggmåttet får max vara 75mm högt för att kunna öppna dörren, svårt att regla och skruva trall på under 75mm och få fast ett stabilt räcke i?
Risk att trall torkar/slår sig enormt där uppe tack vare sol hela dagen + vindstilla?
Sedan vill jag gärna att räcket estetiskt ska passa in, så har någon förslag eller bild på ett räcke som skulle passa in vore det super kul att se!
Bifogar bild före/efter renoveringen för att se stilen vi försökt åstadkomma på huset, samt en del av balkongen som var den enda bild jag hade just nu.
Före utbyggnad/fasadbyte
Efter, balkongen i fråga är ovanför ytterdörr här på bilden.
Del av balkongen
Mvh/Albin
Vi har under de sista tre åren genomfört en rejäl renovering på vårat hus byggt 1926,
detta har inkluderat utbyggnad,fasadbyte, takbyte, badrummsbygge, fönsterbyte etc.
Men även skapandet av en balkong på cirka 13kvm i söderläge.
Det jag funderar på och hoppas kunna få lite hjälp/idéer om är hur jag ska lösa golvbeläggning samt räcke på ett bra och snyggt sätt.
Balkongen är byggt av råspontsluckor som ligger på reglar i svagt fall utåt, dessa vilar sen på limträbalk/stolpe.
Uppe på råsponen la vi takduk/poolduk som är svetsad, runt balkongen ligger hängrännor.
Problemen jag måste överkomma är:
Taket fungerar som avvattning och måste således vara tätt, Ska något skruvas genom duken måste det tätas.
Få dit ett stabilt räcke som är säkert, utan att skapa problem med avvattning eller tätning.
Byggmåttet får max vara 75mm högt för att kunna öppna dörren, svårt att regla och skruva trall på under 75mm och få fast ett stabilt räcke i?
Risk att trall torkar/slår sig enormt där uppe tack vare sol hela dagen + vindstilla?
Sedan vill jag gärna att räcket estetiskt ska passa in, så har någon förslag eller bild på ett räcke som skulle passa in vore det super kul att se!
Bifogar bild före/efter renoveringen för att se stilen vi försökt åstadkomma på huset, samt en del av balkongen som var den enda bild jag hade just nu.
Före utbyggnad/fasadbyte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter, balkongen i fråga är ovanför ytterdörr här på bilden.
Logga in
Skapa konto
Del av balkongen
Logga in
Skapa konto
Mvh/Albin
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Fint!
Jag ser inget problem i att bygga en trall om det är det du vill ha men du bör absolut inte skruva någonting genom taket. Räcket blir automatiskt rätt stabilt i och med vinkeln så det bör inte vara nått stort beskymmer att få bra.
Jag ser inget problem i att bygga en trall om det är det du vill ha men du bör absolut inte skruva någonting genom taket. Räcket blir automatiskt rätt stabilt i och med vinkeln så det bör inte vara nått stort beskymmer att få bra.
Tack för svar, problemet jag ser med trall är främst bygghöjden för att hamna under dörren. Skulle i så fall bli att bygga med 45x45 eller liknande som reglar men det känns så fruktansvärt klent dels för att slå sig i värmen, samt att få fast ett bra räcke där.
Kanske får skruva stolpskott till räcket och ta dit firma som tätar kring de med mer duk.
Kanske får skruva stolpskott till räcket och ta dit firma som tätar kring de med mer duk.
Medlem
· Blekinge
· 10 475 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Låga höjder ovanpå tak är vanliga och fungerar, kan du skruva trallen med rätt trallskruv för tjockleken utan att riskera att punktera taket så räcker det. Skruvreglarna tycker jag man lägger på 60cc med varannan direkt på ”takstolarna” så blir det bra, vill man ha det extra stabilt väljer man tjockare trall.
Det vanligaste är att man kapar kilar av tryckimpregnerade reglar för att få ovansidan i våg, är man lite klurig kan man minimera spillet ganska bra.
Funderar du på att punktera så måste du prata med takfirman innan för det är inte så bara att täta mot diverse saker som inte hör dit.
Det vanligaste är att man kapar kilar av tryckimpregnerade reglar för att få ovansidan i våg, är man lite klurig kan man minimera spillet ganska bra.
Funderar du på att punktera så måste du prata med takfirman innan för det är inte så bara att täta mot diverse saker som inte hör dit.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
ja det skulle ju också kunna vara ett vettigt sätt ! Känns kanske som den enklaste av alla semi komplicerade lösningar jag klurat på.Rickard. skrev:Låga höjder ovanpå tak är vanliga och fungerar, kan du skruva trallen med rätt trallskruv för tjockleken utan att riskera att punktera taket så räcker det. Skruvreglarna tycker jag man lägger på 60cc med varannan direkt på ”takstolarna” så blir det bra, vill man ha det extra stabilt väljer man tjockare trall.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
Det är ett rätt okomplicerat jobb, på många sätt enklare än en riktig altan men det gäller att vara riktigt försiktig med tätskiktet. Lite pinsamt att behöva ringa takläggaren för att du råkat ta fel skruv och gjort en massa hål (du hade inte varit den första )ErikAlbin skrev:
Det bästa hade dock varit om du fått terassduk monterad istället för den vanliga takduken, då hade du ju varit klar efter ett snyggt räcke men jag känner mig lite ensam i att ha den åsikten.
Rickard. skrev:Det är ett rätt okomplicerat jobb, på många sätt enklare än en riktig altan men det gäller att vara riktigt försiktig med tätskiktet. Lite pinsamt att behöva ringa takläggaren för att du råkat ta fel skruv och gjort en massa hål (du hade inte varit den första )
Det bästa hade dock varit om du fått terassduk monterad istället för den vanliga takduken, då hade du ju varit klar efter ett snyggt räcke men jag känner mig lite ensam i att ha den åsikten.
Jag ska nog dubbelkolla några gånger extra på skruvlängden innan jag börjar i så fall det lovar jag !Rickard. skrev:Det är ett rätt okomplicerat jobb, på många sätt enklare än en riktig altan men det gäller att vara riktigt försiktig med tätskiktet. Lite pinsamt att behöva ringa takläggaren för att du råkat ta fel skruv och gjort en massa hål (du hade inte varit den första )
Jag tror faktiskt att det är typ terassduk/poolduk jag har på, en rätt tjock mjuk svetsad duk som skulle duga att ha ”naken”
Men känner ändå att jag vill ha en ytbeläggning.
Lite sen återkoppling, men kom att tänka på att ifall någon sitter och grubblar på samma frågor jag hade i början av sommaren så kommer lite bilder hur det vart. La ut 45x45 reglar och skruvade 28x120 trall med dolda skruvar, sedan löste jag räcket genom att göra ett smides med ordentliga tassar med 4st skruvar i varje ben som jag satte i frisen.
Mvh Albin
Mvh Albin
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tusen tack ! Super nöjd. Nästa gång jag ska bygga smides räcke ska jag dock ha kallsåg med stångmatning, dom drygt 100st 20mm fyrkantsrören var lite sega att kapa upp..Rickard. skrev:
Kom på att det kanske är några som tycker det är intressant hur jag gick tillväga för att tillverka staketet, som tog bra mycket längre tid än vad jag först tänkte mig förövrigt ..
Första steget som det här projektet egentligen var ett svepskäl till var att börja lära mig inventor 3D ritningsverktyg.
Lite tidsödande men super bra för att kunna leka lite med dimensionering, design, skapa tillverkningsunderlag, kolla materialåtgång etc.
Så man ritar upp alla komponenter, extruderar dom till 3D för att sedan montera alla ingående komponenter till en komplett enhet.
allt material kapades manuellt i den här lilla kallsågen, var rätt tidsödande och segt men var allt jag hade tillgång till (gratis) så då fick det gå!
Efter ritningen var klar byggde jag en trä jigg för att kunna göra själva staket sektionerna.
Använde en regel för att hålla ner ribborna när jag svetsade så allt var på rätt plats.
Sen sprutlackera jag alla detaljer med hammarlack silver metallic färg för att försöka gå ihop med husets färger, var sjukt osäker om vi skulle köra på klassisk svart eller silver, men väldigt nöjda nu när allt är klart med valet
Sist tog jag överhandsfräsen och fräste en radie på 45x120 reglar som impregnerades med en silver pigmenterad olja och sattes som handledare.
Allt som allt gick projektet på cirka 13 000kr, då har jag inte räknat in en Pelarborr som behövdes köpas in för den kommer jag ha mer användning för framåt.
Hoppas någon tyckte detta var intressant, var väldigt kul att göra för mig varje fall !
Mvh Albin
Första steget som det här projektet egentligen var ett svepskäl till var att börja lära mig inventor 3D ritningsverktyg.
Lite tidsödande men super bra för att kunna leka lite med dimensionering, design, skapa tillverkningsunderlag, kolla materialåtgång etc.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så man ritar upp alla komponenter, extruderar dom till 3D för att sedan montera alla ingående komponenter till en komplett enhet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
allt material kapades manuellt i den här lilla kallsågen, var rätt tidsödande och segt men var allt jag hade tillgång till (gratis) så då fick det gå!
Efter ritningen var klar byggde jag en trä jigg för att kunna göra själva staket sektionerna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Använde en regel för att hålla ner ribborna när jag svetsade så allt var på rätt plats.
Logga in
Skapa konto
Sen sprutlackera jag alla detaljer med hammarlack silver metallic färg för att försöka gå ihop med husets färger, var sjukt osäker om vi skulle köra på klassisk svart eller silver, men väldigt nöjda nu när allt är klart med valet
Sist tog jag överhandsfräsen och fräste en radie på 45x120 reglar som impregnerades med en silver pigmenterad olja och sattes som handledare.
Logga in
Skapa konto
Allt som allt gick projektet på cirka 13 000kr, då har jag inte räknat in en Pelarborr som behövdes köpas in för den kommer jag ha mer användning för framåt.
Hoppas någon tyckte detta var intressant, var väldigt kul att göra för mig varje fall !
Mvh Albin