Jag har ett längre tag tänkt att få ett antal rör i källaren bytt och då med hjälp av rörmokare. Av olika skäl har arbetet inte blivit av än, bra rörmokare med gott om tid för småjobb som ändå är mer en ett par timmar kryllar det inte av.


Jag gjorde i julas ett ”delmoment” där jag drog om ett riktigt ormbo av rör upp till (och i) vårt duschrum och till en källartoalett. Det var till stor del kromade rör med klämringskoppling och var ju inga problem alls och tycker jag ser estetiskt bra nog ut (lika bra som jag ser på många andra ställen där proffs kopplat). Visst tar det tid när man normalt är pappersvändare, men… det gav mig lite blodad tand att jag kanske kan göra detta själv, både spara pengar och att det blir av i närtid så jag kan komma vidare med andra jobb som väntar…


I källaren är det rör i tak och om möjligt något lägre estetiska krav.


Det är två delar;

  1. Dra om ingående vatten in till BVP och montera vattenfelsbrytare, samt dra om en kortare sträcka varmvatten från BVP.
  2. Koppla in två radiatororer

Nuvarande vattenrör är till stor del 22mm koppar men skarvat fram och tillbaka med galvrör och annat där tidningar som isolering daterar det äldsta röret till 1922 så det är dags att få bort dessa gamla rör.


Tidigare röris använde LK-pex för att mata en toalett och köket (vidare upp i huset som gjorts av en röris och som jag inte rör nu annat än byter matande rör i källartak).


22mm elförzinkade rör med presskoppling användes för det ställe där jag ska koppla på radiatorer.


Jag har tänkt dra nytt hela vägen från vattenmätare till BVP, köra 22mm hårt kopparrör i huvudstam, hyra en pressmaskin och köra V-profilpress. Löda känner jag mig inte kompetent nog att göra och att lära sig för kanske ett drygt 30-tal kopplingar orkar jag inte. Press känns som enklare, billigare och snabbare än klämringskoppling (även om jag tänkt sätta det på några ställen för att kunna ta isär eller bygga ut systemet längre fram vid behov).


90% av installationen kommer ske på ”ny plats” (gamla rören går på ett rätt dumt sätt) så jag kan montera upp det mesta i lugn och ro utan att pressa rören, så jag tänker att jag har gott om tid att få ihop allt och koncentrera pressning och slutinstallation till ett par dagar, en helg och safea med 2-3 dar ledigt tänker jag.


Jag har kollat och det går att hyra en REMS Power-Press ACC med rätt backar för rimliga pengar, motsvarar nog ungefär iofs kostnaden att gå med klämringskopplingar överallt men känns ändå enklare och något snyggare resultat.


  • Kan en sådan press pressa elförzinkade rör och skarvar (för radiatorn), eller krävs en annan maskin för dem? Visst kan man på radiatorkretsen avsluta (om man vill) med ett kromat mjukt kopparrör trots det varit annat innan? Behöver man ha en klämringskoppling imellan, eller räcker en presskoppling?

  • Kan jag köpa godtycklig presskoppling med v-profil, tex altech har jag hittat vettigt sortiment på webbshop som jag skulle kunna köpa allt jag nu listat jag behöver. Jag vet att jag kommer behöva komplettera (vis av erfarenhet att det inte blir som man tänkt), Hornbach har ospecat märke och Bauhaus har Admiral. Funkar dessa märken om det krisar? Var annars handla över disk som privatperson i norra sthlm?

  • Jag tänkte köra med hårda 22mm rör, då kan/ska jag inte ha stödhylsa vid pressning? Där jag går ned i dimension eller ansluter till halvhårda eller mjuka rör, är det väl bara att köra stödhylsa men i övrigt funkar det väl att pressa även dessa? Kan jag köpa rören varsomhelst, tex Hornbach?

  • Längsta raka sträckan rör är 3.6m, ett par längder med 2-2.5m. 90 graders vinklar i mellan, nån t-koppling på kallvatten. Att det finns en 90gradare i slutet på en sån raka borde räcka för längdutvidgningen på så pass kort sträcka? (finns det förresten nån som säljer 22mm hårt rör till privatperson så jag slipper skarva 3.6m längden)

  • Har idag inga problem med kondens på rör, trots att isolering är obefintlig eller nyheter från 1922. Tänker mig ändå att iallafall på stammarna köra förslagsvis armalock-isolering då det ser ut som det enda en lekman kan få tag på som blir hyfsat snyggt. Visst kan jag vänta med detta moment tills allt är helt klart och driftsatt?

Vad tror ni, tar jag mig vatten över huvudet när jag tänker mig göra detta? Det känns inte så.


Jag vill även byta vattenmätarkonsol (inkl huvudkranar) men där kommer jag ta in en röris, det ger jag mig inte på.

Jättetacksam för feedback.
 
En tilläggsfråga, PEX LK16 kommer rakt ned från källartaket från köksbänk våningen ovanför; Ska sen gå i 90 vinkel vidare med kopparrör till stamledning. Är i tvättstuga. Tyvärr sitter de två rören inte med CC40, så misstänker 2 enkelbrickor är det som behövs. Fungerar någon av Vatette eller trio väggbrickor? Funkar de i tak och dränering nedåt? (Roterar muttern i fästet så att man kan få anslutande vinkel att peka åt rätt håll efter åtdragning?)

https://www.rskdatabasen.se/kategor...sbrickor/vatette-vaggbricka-1-x-g15-8550644-1

https://www.rskdatabasen.se/kategor...tem/brickor/vagg-kopplingsbrickor/8531916-179

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_1_8550652.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.