Hej alla skarpa snickarhjärnor, har gjort en del research här inför flytt till hus med garage som kommer få tjäna som microsnickeri för möbler, eller fristad när man behöver vara sig själv för en stund :). Har dragit en hel del slutsatser tack vare er men har också samlat på mig en hel del frågor, så dags för första inlägget..


KORT BAKGRUND
Har planer på att bygga bl a platsbyggda bokhyllor, sängbord, sängstomme, soffbord, sideboards, tavelramar, diverse andra vägghängda skåp, fina sinkade lådor m.m. Är händig men har aldrig byggt möbler tidigare så jag har inga ambitioner att bli "woodworker", har heller inte utrymmet för stora tunga maskiner. Ser inte att det är realistiskt att jag närmaste åren jobbar med något annat än skivor i mdf, ek, ask, m.m.


MASKINER
Ser ingen anledning att köpa något annat än Festool, egentligen för dyrt för mina behov men jag kan inte förmå mig köpa något annat märke efter att ha läst in mig på deras systemtänk och genomtänkta, fantastiskt fina maskiner. Är också lite tysk till sinnet och vill ha mitt microsnickeri enhetligt och prydligt. Så här ser listan ut i dagsläget.

Arbetsbord: Festool MFT/3 + spännelement och tvärstag
Som nybliven hobbysnickare tror jag en en praktisk arbetsmiljö är A och O för att lyckas.

Dammsugare: Festool CTL MIDI
Vill undvika ett tjockt lager av spån i rummet varje gång jag sätter stål mot trä.

Sänksåg: Festool TS 55 EBQ FS Plus + 1400mm skena, 2 förbindningsstycken, 2 skruvtvingar
Enklaste valet.

Överhandsfräs: Festool OF 1400 EBQ Plus + Lock Miter Bit, Pinnfräsar 8/12/20, kopierfräs, avrundningsstål
Här har jag länge varit inne på att 1010:an täcker mina behov, kommer inte ha bråttom och kan fräsa i omgångar om det skulle behövas. Sen hittade jag fräsen Lock Miter Bit, men tror inte den passar 1010?! Har också läst att just utbudet av fräsar tvingat andra att uppgradera till 1400, känns lite surt men tänker att det är lika bra att slå till direkt.

Slipmaskin: Har en gammal som duger tills plånboken tillåter en festoolmaskin.


FRÅGOR
1. Jag är osäker på maskin för sammanfogning. Gillar Montanas modultänk för hyllor som är svindyra och kommer vilja kunna bygga liknande själv. Se http://episerver.montana.dk/da/Livi...view/Products/Basic-units-and-Shelving-units/ De är byggda i 16 mm mdf med gerade hörn och tokstabila, har läst att dominon inte är optimal för att sammanfoga gerad 16 mm mdf. Vad ska jag satsa på? Kan överhandsfräs + kex lösa uppgiften? Återigen, jag kommer inte jaga sekunder när jag bygger.

2. Kan Lock Miter Bit vara lösningen på problemet ovan? Krävs 1400:an för Lock Miter Bit eller finns det liknande fräsar till 1010:an? Eller andra fräsar/lösningar på problemet som gör att 1010:an funkar.

3. Ser inte riktigt hur jag ska kunna ha råd med både MFT/3 och CMS, vad är bäst för möbelbygge, att ha verktygen ovanför eller under skivorna?

4. Är mina val i övrigt vettiga för mina behov? Vad saknas? Är något onödigt?

Mycket tacksam för era reflektioner kring det här.

/Daniel
 
Det finns andra här som kan svara bättre på dina frågor än jag, men eftersom jag är på g att sätta upp mitt eget maskinsnickeri så har jag funderat en del på en del av de frågor du ställer. 1. Du kan lösa uppgiften med kex och fräs, men efter vad jag har hört är Dominon överlägsen. Har ingen egen erfarenhet av Dominon ännu men har just beställt en. 2. Lock miter bit är en lösning, men om fogen syns är den inte bara en rak gering så rent estetisk... Nåja, stark fog blir det, men kanske inte lika snygg som en gering med domino eller kex. För att få till riktigt bra gerade hörn vid sammanfogning av större skivor så skulle jag använda en bordsfräs och för att använda lockmiter bit är det säkrast att sätta fräsen i ett bord. Det skulle tala för cmsen. 3. Tror att CMS ger dig mer precision och bättre repetetivitet än mftn, men för att bygga möbler av skivmaterial tror jag båda funkar. 4. Kanske OF1010 + en Domino istället för OF1400 (men jag misstänker att man förr eller senare vill ha fräsar med halvtumsskaft, så det kanske är bättre att klippa till med OF1400 + Domino)

Axminster säljer OF1400 och Domino och en del annat Festool till bra pris just nu (men du får vara snabb för de är bregränsade antal).

Det var mina funderingar, vi får se vad de roktiga proffsen med mer erfarenhet tycker.

/woodchuck
 
Lite allmänna svar. Tror inte på idén att satsa på bara Festool, valet är givetvis ditt, men den tanken har nog snart sagt inga anhängare här. Du kommer att få mer - mycket mer - för pengarna om du mixar lite friskt. Inget hindrar dig från att skaffa systainers eller så för ordningens skull.

Med bara en såg, köp en TS75 istället för TS55, och sen har vi behovet av ett fräsbord, och det kan nog verka ganska stort eftersom du då också kan göra en liten rikthyvel för skivkanterna. Plus att Mitre lock är långt bättre att köra i bord.

Roligt projekt låter det som!

Ett arbetsbord med hål för Festooltvingar kan du göra själv hyggligt enkelt, men också ett bord där du fäller in CMS-modulerna själv. MFT är väldigt trevligt iofs. det blir en prioriteringsfråga där.
 
Tack för svar!

woodchuck: Tror egentligen också att CMS är bättre, mer på riktigt på något sätt. Har kollat Axminster och fd-tools.de som också har bra priser (och rätt elkontakter), men hoppas allra helst få ett bra pris av en lokal handlare. Vill minnas att jag sett att visa kombinationer av festools verktyg kvalificerar för åtrådd men svårtåtkomlig rabatt. Men den får man väl inte hos en näthandlare?

Mr Handyman: Vad motiverar 75:an upplever att många menar att de klarar sig fint med 55:an? Med rikthyvel menar du att jag kommer vilja fräsa mina sågade skivkanter för att få dem helt raka och identitiska? Ska jag tolka ditt svar ang. MFT/CMS som att prioritera CMS-modulerna för fräs (5794 kr) och såg (3525 kr) och bygga borden själv tills plånboken återhämtat sig? Hur skulle du sammanfoga 16mm mdf om du ville ha gerade hörn?
 
Lite mer allmänna svar :)

MFT:n är tveksamt värd pengarna om den primärt ska stå stationärt. MFT:n är ett trevligt arbetsbord men det är för lågt för de flesta, för litet samt kostar en förmögenhet. Möjligheten att såga vinkelräta snitt i skivmaterial är trevlig men går absolut att göra utan något MFT-bord. Ett enkelt anhåll i MDF kan räcka. Själv använder jag ett anhåll och en klots som jag monterar på arbetsbordet i förborrade hål.

Om du inte vet med dig att du ska släpa runt på dammsugaren hade jag satsat på en större modell, MIDI:n suger faktiskt inte lika bra som exempelvis CTL26 eller för den delen en begagnad CT22:a.
 
Du kan göra en hel del mer med MFT:n än att såga i vinkel, men jag är med på vad du menar. Ett vanligt bord och lite kreativitet kan säkert lösa uppgifterna, och tidigare inlägg pekar ju också mot CMS. Midin är ett budgetval för att pengarna ska räcka till, jag får jobba långsamt tills jag skrapat fram 3 tv-apparater...
 
Jag tycker din lista ser rätt bra ut. Men jag tror du kommer att vilja ha ett sågbord, och då är det enda rätta ett CMS, så att du kan ha en fräsmodul också.

Jag upplever att min TS-55:a är lite klen, framförallt när jag sågar lite hårdare träslag. Därför skulle jag nog snegla på en TS-75:a istället, men TS-55:an är egentligen inte dålig.

Om man ska titta lite kritiskt på din lista, så är väl MFT-bordet det som kanske känns mest onödigt. Ska det stå stationärt så är det inte så svårt att bygga ett eget bord som passar dina behov. Det jag tycker saknas i listan, är en Domino. Ska du bygga möbler tycker jag helt klart du ska satsa på en sådan. Den är underbar att jobba med.
 
dflodman skrev:
Tack för svar!
Vill minnas att jag sett att visa kombinationer av festools verktyg kvalificerar för åtrådd men svårtåtkomlig rabatt. Men den får man väl inte hos en näthandlare?e

Det finns ju det där återbäringssystemet, samt att bl.a Axminster och Miles har kampanjer mellan varven då de sänker sina ofta låga Festoolpriser (jfrt med Sverige då.)

Mr Handyman: Vad motiverar 75:an upplever att många menar att de klarar sig fint med 55:an? Med rikthyvel menar du att jag kommer vilja fräsa mina sågade skivkanter för att få dem helt raka och identitiska? Ska jag tolka ditt svar ang. MFT/CMS som att prioritera CMS-modulerna för fräs (5794 kr) och såg (3525 kr) och bygga borden själv tills plånboken återhämtat sig? Hur skulle du sammanfoga 16mm mdf om du ville ha gerade hörn?
Klart ska man bara jobba i skivor kan kanske 55:an vara ok, men 75:an har räddat mig några gånger vid avancerade jiggtillverkningar och någon gång har jag sågat flera bitar på en gång, dvs i bunt.

Är utrymmet väldigt kritiskt så är väl en CMS-lösning bra, är det inte det är nog en större såg att rekommendera, t.ex. CS50 och CS70. Bra sågar som kanske inte är mest prisvärda bland Festoolprodukterna? Men annars är nog egna modulbord och -torn att rekommendera. Går att måla i Festoolgrått. Sök på sysport på festoolowonersgroup.com

Gerade hörn är ju en knepig avdelning, jag vill helst göra en spåntning (heter nog inte det egentligen) med lös fjäder, och annars en mitre lock-fräs. Har prövat en sån en gång och den var ju väldigt användbar.

Och rikthyveltanken: ja. Med skivmaterial behöver man ju inte så ofta rikta en flatsida utan det är kanterna det handlar om och då är riktning i fräsbord trevligt.
 
Tack för tipsen!
 
Jag tycker MFT/3 bordet är väldigt smidigt att använda, främst använder jag det vid slipning och fräsning. Vid sågning av skivor är de oftast längre än bordet och då går det i alla fall inte att använda.
Jag hade en tanke om att varje gång få 90 graders kapningar med bordet, precis som att jag skulle få mina två 1400 skenor raka med förbindningsstyckena. Men icke, varje gång man justerat skenan i bordet i höjdled för att kompensera olika skivors tjocklek så har det dragit sig åt sidan några millimeter. Det behövs en kontroll med stor vinkel varje gång.
Vad gäller skenorna så blir de absolut inte helt raka bara för att man dragit ihop dem med dubbla stycken. Varje gång jag lyft i skenan så lägger jag en hultafors rätstege i bakkant för att trycka till så den blir rak.
Det är alltså inget magiskt med Festool dessvärre. Det är bra grejor, men jag hade förväntat mig mer precision. Annars spar man inte den där tiden som man tänkt.
Jag skulle dock inte vilja vara utan MFT bordet. Lite samma sak läste jag mig till här om CMS, det är ingen exakt precision direkt utan kräver justeringar och kontroller.
Vad gäller såg hade jag börjat med TS55, många menar att TS75 är för tung i många lägen och jag har svårt att se vad du ska med den till för din skivkapning. Avser du kapa skivor tjockare än 50mm?
Jag är nöjd med CTL Midin, jag har med den och sågen till bekanta rätt ofta för att kapa dörrar, marmor etc och önskar ingen tyngre dammsugare att släpa på. Dammutsugningen är nästan total om man kapar MDF, klyver man virke med panther klingan ryker det ut lite flisor vid sidan om. Möjligen är de större bättre här. Vid slipning går det oftast inte att köra starkaste läget.
Jag hade köpt TS55 och kompletterat med en så lång Makita skena du kan få plats med istället för två 1400 skenor.
Om du köper dominon, tänk på att du behöver ytterligare än lösning för att fästa hyllplanen mitt i skåpen. Festool har sitt hålradsystem för ca 5000:- som du använder ihop med fräsen.
Tyskland är billigare än England för närvarande på det mesta Festool. Du får dessutom rätt kontakt direkt.
 
Kave skrev:
Om du köper dominon, tänk på att du behöver ytterligare än lösning för att fästa hyllplanen mitt i skåpen. Festool har sitt hålradsystem för ca 5000:- som du använder ihop med fräsen.
Nu är det lite fel orsak och verkan tror jag. Till att börja med, det går utmärkt att fästa hyllplan med dominos, men det kräver lite jobb. Dock är det helt orelaterat till inköp av LR32 system. Även om man inte köper en Domino, behöver man ju kunna sätta in hyllplan...
 
Ett alternativ till mft/3 är ju Walko arbetsbänken. Den är inte billigare men mångsidigare.
Finns några trådar på forumet samt kolla på deras filmer på hemsidan.
http://www.walko.nl/home.html
 
Kave skrev:
...
Jag hade en tanke om att varje gång få 90 graders kapningar med bordet
...
Lite samma sak läste jag mig till här om CMS, det är ingen exakt precision direkt utan kräver justeringar och kontroller.
...
MFTn är en av de saker från Festool jag bestämt mig för att inte köpa. Handlar det om att repetitivt utan CMS få till 90 grader varje gång via Festool så är FS-PA, parallellanslaget en bra väg. Förutsatt att man har tillräckligt tjockt material för att passa FS-PA, eller att man har extrabitar så man kan bygga till tillräcklig tjocklek. Den negativa diskussion jag vet som varit kring den är huruvida man kan ta på och av FS-PA från skenan och repetitivt få 90 grader efter varje på/av tagning. Jag tycker det går (om man grundinställt skruvarna i den efter att fått hem den). Andra har andra erfarenheter.

Vad gäller CMS är precisionen utmärkt repetitivt sett. Men man behöver grundinställa den när man får hem den, som man numera verkar få göra med allt från Festool, men också Hammer.

--- Mats ---
 
Själv har jag bestämt mig för att köpa ett MFT/3-bord. :)
Tycker att det verkar oerhört praktiskt, i synnerhet om man har trångt arbetsutrymme.
Kanske utökar med CMS pågbyggnadsdel i framtiden.
 
Först lite om skenor, skaffa dig flera storlekar är mitt råd. Jag har slutat med att koppla ihop skenor och skaffat mig en uppsättning på flera storlekar, 800, 1080, 1400 och 3000 mm. Hade sen tidigare två 1400 så nu är den ena "ledig" medan den andra är ihopmonterad med FS-PA. Så här i efterhand tycker jag att det var verkligen värt de pengarna då man sparar så mycket tid och har alltid en rätt storlek för varje arbete.
De andra längder, d.v.s. 1900, 2400, 2700 samt 5000 känns ganska värdelös då man oftast antingen kapar en skiva på långsidan eller kortsidan. De flesta skivor är mellan 2400-2700 mm så en 3 meters skena är det vettiga. Sen har jag hittills inte stött på något arbete som skulle kräva mer än 3 meters skenan och dessutom är 3 meter på gränsen till vad man kan stoppa in i bilen.

Dammsugare: Eftersom du är ute efter ett system så tycker jag CTx 26 är rätt val. Annars får man tömma påsarna alldeles för ofta. Tycker personligen att 26:an är på gränsen också om man håller på med och fräser. Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha större än 26 faktiskt för den blir riktigt tung när den är full. Velade ett tag för någon månad sedan och efter phl´s råd föll jag för 26:an.

Fräs: Ska du ha CMS och bord så finns det ingen anledning att skaffa klenare än OF1400. Angående Mitre lock, vill bara varna att det är mycket pyssel och på MDF så har du i princip bara ett försök på dig. Inget du kan köra i omgångar då spetsiga delen (efter att du fräst MDF:en och erhållit 45 graders kanter) är så klen att du kommer att skada den om du kör igen. Bygg dig en ordentlig featherboard innan du börjar använda mitre lock. CMS egna featherboard är inte tillräcklig. Ett "fult trick" som jag kört med är att ställa om CMS OF anslaget så att det blev typ 93 grader istället för 90, eller 87 grader beroende på hur man mäter. Hursomhelst så får man garanti på att spetsarna möter varandra då det är oftast det viktigaste.

CMS eller MFT/3: Du vill fräsa, så valet är enkelt. CMS!

Sänksåg: En TS55 är givet val och aldrig upplevt det som klen, har faktiskt häromdan klyvt en 95 regel i 45 grader med originalklingan utan problem. Men till CMS så hade jag nog valt 75:an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.