Hej!

Vi bor i ett gammalt timmerhus med tillhörande punschveranda. Fönstren är munblåsta och verandan står på timmerstomme och sten. Den har massor av potential men behövs dock renoveras, även rätas upp på sikt då den lutar något.

Idag började jag bryta bort fula spånskivor tidigare ägare spikat på fasaden samt tog bort isolering som satt bakom. Fram kom den gamla fina fasaden.

Jag tog även bort brädor längst ned på verandan. Se bilder. Tanken var att ytfixa lite i avvaktan på större renovering. Behöver dock lite råd då jag nu blev tveksam till vad nästa steg lämpligast är.

Den där gamla regnlisten (?) i plåt måste ju väck. Kan jag sätta dit en i trä istället?

Och tror ni jag kan spika på nya brädor mot timmerstommen? Den är delvis rutten på några ställen. Som ni ser är det lite lappat och lagat från många år tillbaka. Hade ingen aning vad som väntade bakom brädorna. Jag förstår att det kan vara bäst att byta ut hela timmerstocken men det kan vi inte göra nu.

Ommålning vet jag behövs, så det är en annan sak och kommer senare.

Ursäkta okunniga termer här. Jag är bra på att riva, bryta, demontera och gräva men kan ingenting om snickeri 😵‍💫

• Skadat gammalt träparti på en timmerveranda med borttagna spånskivor, visar rutten nederkant och isolering, stående på gräs med en kofot bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal veranda med blottad trä- och isolering, slitna gröna fönsterramar, stensteg och dekorativ lykta i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gammal punschveranda med delvis borttagna brädor och synliga fönster. Verktyg och svart sopsäck ligger på marken framför.
    Skapa konto
  • Sliten nederdel av punschveranda med omålad träpanel och rutten trästomme ovanpå en grund av stenblock.
    Skapa konto
  • Gammal träfasad på punschveranda med synliga brädor och plåtlist, delvis borttagen, visar förslitet material och stenstöd under.
    Skapa konto
Redigerat:
Känder igen rivningsivern när man letar fina ytskikt under ☺️
Frågan är ju hur du skall gå vidare om du ändå tänker göra om det sedan. Rent krasst kanske det hade vart bäst att vänta tills du har tid att göra det jobbet. 🫣
Plåten kan du absolut byta ut men är den fortsatt hel och fungerar så är det ju synd att ta bort. Jag har i trä men de slits ju och plåt är ju ett bra material om det sitter bra. Fin genuin detalj! Allt timmer behöver du inte byta, bedöm skadan, kanske kan man se hur djupt rötan går, man kan ju halvsula.

Tack för svar och bra tankar.

Ja jag vet, visst hade det varit bättre att avvakta 😬😁 Men de där ruttna skivorna har varit så fula i flera år så jag fick helt enkelt nog igår 😝

Du fick mig att se plåtkanten med lite andra ögon. Toppen! Den får nog skrapas och målas och sitta kvar. Fört hårt satt den!

Klok idé , då ska jag se om jag kan byta en del av timmerstocken som är murken tillsvidare. Tack!
B Brotorpet skrev:
Känder igen rivningsivern när man letar fina ytskikt under ☺️
Frågan är ju hur du skall gå vidare om du ändå tänker göra om det sedan. Rent krasst kanske det hade vart bäst att vänta tills du har tid att göra det jobbet. 🫣
Plåten kan du absolut byta ut men är den fortsatt hel och fungerar så är det ju synd att ta bort. Jag har i trä men de slits ju och plåt är ju ett bra material om det sitter bra. Fin genuin detalj! Allt timmer behöver du inte byta, bedöm skadan, kanske kan man se hur djupt rötan går, man kan ju halvsula.

• Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.