Hej! Testar att skapa en ny tråd och hoppas jag kan få lite hjälp/tips här. Tänkte riva ut oljepannan och installera vedpanna och tre ackumulatortankar i mitt pannrum. Har 12-15 m kulvert in till huset. Har gjort en liten skiss på hur jag tänkt att systemet skall se ut i huvudsak. Har utgått från ett befintligt och fungerande system som jag köpt begabnat när det gäller framledning av värme till radiatorer. Viss ombyggnad/anpassnig för mitt pannrum hade jag tänkt mig. Det är framförallt när det gäller tappvattnet känner jag mig lite mer osäker, framför allt då gällande den blandningsventil som är numrerad som 4 i min skiss, placering och funktion. Kretsen är liknande på min befintliga anläggning med oljepanna. Tappvattnet cirkulerar alltså in till huset kontinuerligt för det skall gå snabbt att få varmvatten i huset. Kommentera gärna en eller båda kretsarna..
Visa bilaga panna.bmp
Hade även tänkt förbereda för en eventuell framtida garageanslutning genom att sätta kulventiler på väl valda platser. Tänkt system mot garaget är ritat med streckade linjer och lite nedtonat..
Hoppas på er hjälp, tips och råd.
MVH
Tommy
 
Vore det inte bättre att sätta blandventilen i huset där du tar ut varmvattnet ur cirkulationsslingan?

Om du ska cirkulera varmvattnet så kommer ju blandventilen sänka tempen till 55-60 grader med kallvatten och kyla av tanken onödigt mycket om den sitter på cirkulationsslingan.
 
Du kanske behöver en backventil på tappvattnet så inte kallvatten går bakvägen från brunnen in till huset.
 
Mr_Smurf skrev:
Vore det inte bättre att sätta blandventilen i huset där du tar ut varmvattnet ur cirkulationsslingan?

Om du ska cirkulera varmvattnet så kommer ju blandventilen sänka tempen till 55-60 grader med kallvatten och kyla av tanken onödigt mycket om den sitter på cirkulationsslingan.
Eller så monterar man dit en shunt också, mellan tanken och blandningsventilen.
 
Mr_Smurf
Jag har fattat det som om det i dag (till den befintliga oljepannan) är kopplat så att blandningsventilen ser till att blanda in kall eller varm vatten i cirkulationsslingan mot huset så att vattnet i den slingan håller önskad temp, tex 60 grader. Förstår nu när jag funderar på det du skriver att det inte är bra att kyla acctanken mer än nödvändigt. Jag är däremot inte söker på vad du syftar till när det gäller din första mening.. "Vore det inte bättre att sätta blandventilen i huset där du tar ut varmvattnet ur cirkulationsslingan?". Det är väl det jag gör.. tar tapp varmvatten ur cirkulationsslingan? Att sätta blandventilen i huset skulle väl innebära att jag cirkulerar in ännu varmare vatten genom kulverten?

Tackar för dina kommentaret och förslag och vill gärna ha fler! Jag är egentligen helt grön på detta men försöker sätta mig in i det lite.

för din och andras vetskap gällande MITT (och min sambos) boende så har vi ett litet hus med sk torpargrund. Finns inte något utrymme att komma in och koppla om man inte är sugen på att gräva en massa. Därför var jag sugen på att försöka använda den slinga som finns in till befintlig oljepanna även till vedeldningen. Men jag är naturligtvis intresserad av att göra systemet i mitt nybyggda pannrum så bra som möjligt och anpassat dill de reletivt dåliga förutsättningar som just nu råder i huset.. En om och tillbyggnad av huset är tänkt "så småning om"!
 
bax
Skulle den sitta på den gula slingan då eller?
 
bax skrev:
Eller så monterar man dit en shunt också, mellan tanken och blandningsventilen.
Hur fungerar blandningsventilen egentligen? Blandar den bara i kallvatten i olika stor mängd (beroende på temp) och kan aldrig stänga helt? För kan den stänga helt så borde den väl ha samma funktion som en shunt? eller?
Varför skulle jag ha både blandningsventil och shunt? räcker det inte med endera?
 
Nu har jag ritat upp det befintliga systemet som jag har på oljepannan. Hade alltså tänkt att använda samma typ av slinga för tappvarmvatten även på nya anläggningen.
Tyvärr vet jag inte vad allt är men jag har gissat lite. Kanske kan jag få kvalificerade gissningar från er eller så kan jag ta kort på prylarna. TAPP VV.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.