För sex år sedan köpte jag en Volvo av årsmodell 2010. Det följde inte med några vinterhjul, så jag köpte begagnade Volvo original lättmetallfälgar och köpte nya Nokian odubbade vinterdäck.
Allt gick bra det första vintrarna, men för tre år sedan fick jag pyspunka på ett hjul. Lämnade in det på gummiverkstan, som "filade bort rost (!) på fälgen". Sedan har det blivit gradvis sämre och jag har vant mig vid att fylla på luft varannan vecka under vintern.
Nu gick jag ut i garaget och kollade på vinterhjulen som jag fyllde till 2.5 kg när jag tog av dem i april. Resultatet var ett hjul med 0.5 kg och de övriga tre helt tomma......
Vad göra? Är det någon idé att lämna in alla hjulen på gummiverkstan, eller är det dags att bita i det sura äpplet och köpa nya däck och fälgar? Själva däcken är friska då bilen inte rullar så mycket på vintern.
Allt gick bra det första vintrarna, men för tre år sedan fick jag pyspunka på ett hjul. Lämnade in det på gummiverkstan, som "filade bort rost (!) på fälgen". Sedan har det blivit gradvis sämre och jag har vant mig vid att fylla på luft varannan vecka under vintern.
Nu gick jag ut i garaget och kollade på vinterhjulen som jag fyllde till 2.5 kg när jag tog av dem i april. Resultatet var ett hjul med 0.5 kg och de övriga tre helt tomma......
Vad göra? Är det någon idé att lämna in alla hjulen på gummiverkstan, eller är det dags att bita i det sura äpplet och köpa nya däck och fälgar? Själva däcken är friska då bilen inte rullar så mycket på vintern.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Om däcken är shyssta kan du ju sätta slang. Sist jag gjorde det fick jag pröjsa 200kr/hjul, detta var visserligen 10 år sedan
Besserwisser
· östergötland
· 2 080 inlägg
Rätt så säker på att det är lacken på fälgen som släpper o skapar läckage mellan däck o fälg..
Jag hade blästrat och lackat fälgarna
Jag hade blästrat och lackat fälgarna
Om däcken är så gamla så är det dax att byta.Z ZipLock skrev:För sex år sedan köpte jag en Volvo av årsmodell 2010. Det följde inte med några vinterhjul, så jag köpte begagnade Volvo original lättmetallfälgar och köpte nya Nokian odubbade vinterdäck.
Allt gick bra det första vintrarna, men för tre år sedan fick jag pyspunka på ett hjul. Lämnade in det på gummiverkstan, som "filade bort rost (!) på fälgen". Sedan har det blivit gradvis sämre och jag har vant mig vid att fylla på luft varannan vecka under vintern.
Nu gick jag ut i garaget och kollade på vinterhjulen som jag fyllde till 2.5 kg när jag tog av dem i april. Resultatet var ett hjul med 0.5 kg och de övriga tre helt tomma......
Vad göra? Är det någon idé att lämna in alla hjulen på gummiverkstan, eller är det dags att bita i det sura äpplet och köpa nya däck och fälgar? Själva däcken är friska då bilen inte rullar så mycket på vintern.
Gummi är färskvara och efter tre år så gummit för hårt för att bilen ska få bra grepp dessutom så kan dom få torrsprickor.
Medlem
· Västernorrland
· 10 892 inlägg
Slang på moderna däck är ju nödlösning deluxe och helt fel väg att gå. Självklart ska en gummiverkstad kunna få ett hjul tätt med normala metoder. 99 bilar av 100 har ju aluhjul och det är ganska sällan de är fula så att det borde läcka i clinchen. Rengöring brukar räcka men i värre fall finns ju clinchtätning man smetar på.Fjojtmehmet skrev:
Sen vad som är ekonomiskt försvarbart och inte får man ju avgöra från fall till fall. Är det alla fyra hjul som tappar luft så blir det ju en slant såklart.....
Det där är en ren myt. Däck är helt okej även efter längre tid än så.T Tymäs skrev:
Edit: En inte helt bra källa, men en källa i alla fall. https://www.aftonbladet.se/bil/a/9mK9P5/gamla-dack-kan-vara-lika-bra-som-nya
Artikeln är 20 år gammal. PUBLICERAD: 28 OKTOBER 2002
Jag tror du hittar betydligt fler artiklar där man varnar för gamla däck, men annars fanns ju knepet i en annan tråd att smörja in dom i olivolja och dom blev som nya......
Jag tror du hittar betydligt fler artiklar där man varnar för gamla däck, men annars fanns ju knepet i en annan tråd att smörja in dom i olivolja och dom blev som nya......
Medlem
· Västernorrland
· 10 892 inlägg
Spelar väl ingen roll när artikeln är publicerad egentligen. Principen är densamma idag även om man inte kan hävda rent teoretiskt hur varje enskilt däck mår. Det får man avgöra från fall till fall. Sex år gamla nokian är troligen okej att använda nå säsonger till iallafall. Hade det varit sex år gamla kinesdäck så hade jag varit mer tveksam.........
Jag skrev att det är en dålig källa. Men de som hävdar att däcken blir kass efter tre år brukar inte ha någon källa alls. Du får gärna leta reda på bättre källor.Stefan N skrev:
Du får berätta det för t ex Vianor. Dom är tydligen helt fel informerade.T Tymäs skrev:
https://vianor.se/information-om-dack/dackfakta/aldring-av-dack/
Däckets livslängd är slut efter som högst tio år
T Tymäs skrev:
Continental borde ha bra koll?
Continental känner inte till några tekniska data som tyder på att användningen av däck bör upphöra efter en viss tid. Men samma princip gäller för däcken på fordonet som för alla delar av bilen – åldern spelar roll.
Continental, och andra aktörer i däck- och fordonsindustrin, rekommenderar att alla däck (inklusive reservdäck) som har tillverkats för mer än tio år sedan tas ur drift och ersätts med nya däck.
Ingen av dessa säger 3år. De säger att i upp till 5år kan de säljas som nya. Det här är dessutom företag som har incitament att påverka folk att kassera däck.
Medlem
· Västernorrland
· 10 892 inlägg
Slut i gummit står det väl inte? Det handlar väl mer om att olika däck hårdnar olika. Riktigt billiga däck kan ju ha mönster i nyskick men de är så hårda att de är livsfarliga ändå. Man får liksom bedöma från fall till fall och nån rekommendationstext rent generellt kan ju inte säga hur verkligheten ser ut.C cpalm skrev:
Hur däck slits beror ju på hur mycket man kör också. Jag köpte nya sommardäck för två år sen, de är slut nu. Men då är det mycket mil också.
Ytterligare en detalj om däck och att alla märken & modeller är olika ang livslängd:
(ni som haft/har ban bilar vet vad jag pratar om här)
Tar man nya bandäck och slänger på dem på bilen och sen ut på banan så slits de en viss mängd.
Tar man samma däck och "härdar" dem genom att köra 8or på nån fin parkering (ej så det lämnar spår i asfalten dock) så både greppyta och sidor blir ordentligt varma och sen tar av däcken och låter de kallna ... då räcker däcken nästan dubbelt så många varv på banan med samma varvtider.
Eller som det var med mina gatgodkända bandäck på sportbilen jag hade,
1500mil gata utan härdning eller 2500 mil med härdning.
Nu våldför man sig ju inte på däcken på samma sätt med en normal bruksbil som man gör med en ban bil, så behovet av att "härda" däcken är varierar kraftigt. Min uppfatting är att ju mjukare däck ju bättre är det att "härda" dem.
Och kollar vi sen på vinterdäck ... de ska du fan inte härda alls, de blir livsfarliga.
Ytterligare en detalj som är ang däck och tillverknings år, är hur de är förvarade mellan tillverkning och försäljning.
Är de i en varm container eller ligger de svalt i en källare?
Detta påverkar också nått enormt på vanliga däck.
Däcken åldras och blir hårdare väldigt mycket snabbare om de förvarats i ett 35C(el varmare) container än om de förvarats i en källare.
Slutsats, hur däck mår och åldras beror både på hur de förvaras och hur de används.
Att bara säga att efter 3-4 år är de kass ... nä det är inte min erfarenhet iaf.
(ni som haft/har ban bilar vet vad jag pratar om här)
Tar man nya bandäck och slänger på dem på bilen och sen ut på banan så slits de en viss mängd.
Tar man samma däck och "härdar" dem genom att köra 8or på nån fin parkering (ej så det lämnar spår i asfalten dock) så både greppyta och sidor blir ordentligt varma och sen tar av däcken och låter de kallna ... då räcker däcken nästan dubbelt så många varv på banan med samma varvtider.
Eller som det var med mina gatgodkända bandäck på sportbilen jag hade,
1500mil gata utan härdning eller 2500 mil med härdning.
Nu våldför man sig ju inte på däcken på samma sätt med en normal bruksbil som man gör med en ban bil, så behovet av att "härda" däcken är varierar kraftigt. Min uppfatting är att ju mjukare däck ju bättre är det att "härda" dem.
Och kollar vi sen på vinterdäck ... de ska du fan inte härda alls, de blir livsfarliga.
Ytterligare en detalj som är ang däck och tillverknings år, är hur de är förvarade mellan tillverkning och försäljning.
Är de i en varm container eller ligger de svalt i en källare?
Detta påverkar också nått enormt på vanliga däck.
Däcken åldras och blir hårdare väldigt mycket snabbare om de förvarats i ett 35C(el varmare) container än om de förvarats i en källare.
Slutsats, hur däck mår och åldras beror både på hur de förvaras och hur de används.
Att bara säga att efter 3-4 år är de kass ... nä det är inte min erfarenhet iaf.