Hallå, behöver diskutera.
Har en kamin (inmurad, glasluckor, kopplad till skorstensstock). Har tidigare eldat på och sen strypt lufttillförseln så att det "glött" i den under längre tid. En dag förra året satt jag hemma och jobbade och hade eldat på morgon, hade strypt lufttillförseln och det var ganska lite glöd kvar. Då small det till och ett stort rökmoln kom ut ur kaminen, rökgaserna exploderade.

Efter det har jag börjat fundera på hur man skall elda, och har inte vågat strypa på samma sätt som tidigare. Så min fråga är helt enkelt hur jag skall elda. Öppna spjäll? Strypa tillförsel? Strypa spjllet i skorstenen?

Vill ha ett säkert, miljövänligt eldande där jag får ut så mycket energi som möjligt ur veden....

Någon som kan komma med tips?

MVH//Larsa

Stickan56
Har du inte fått några eldningsanvisningar med kaminen? Att snålelda är inte bra varken för miljön eller skorstenen. Ett tips är att prata med sotaren de brukar vara duktiga på att se resultatet av olika eldningstekniker.

MVH Stickan

Testa googla, de finns en del "guider" där ute.

Det går oftast inte att elda försiktigt på ett miljöriktigt sätt även om det oftast inte smäller. Man bör glömma tanken på att kaminen skall avge svag värme lagom till varmhållning. Lätta eldstäder är bra till snabb uppvärmning man dåliga till varmhållning.

Ett mått på hur bra man eldar kan man få genom att titta på röken. När det tagit sig ordentligt skall röken ur skorstenen inte synas. Är det kallt får den vara vit. Är röken grå eldar du fel. Antingen för lite luft eller dålig fart på elden. Kanske sur ved.

Erik

Du har pyreldat så det bildats gengas och sen har det tagit fyr och då smäller det

lägga i brasan mindre men oftare så det brinner lugnt hela tiden med låga utan att det blir för varmt/kalt i rummet. Det är något man lär sej med tiden :).
Ligger det mycket ved i eldstaden och luften är strypt så eldar man mycket oekonomiskt och det kan puffa till.
Man ska tänka på att ca 75% av brännbart i veden är i gasform. Avgasar man med strypt luft så försvinner en stor del av de brännbara gaser genom skorsten ( gul,grå,svart rök) utan att antändas och avge värme. Kvar har man då ca 20% träkol som ligger och glöder.
Det blir ingen billigt uppvärmning om man utnyttjar bara 20-50% av vedens energi :)
gaia

Larsa skrev:
Hallå, behöver diskutera.
Har en kamin (inmurad, glasluckor, kopplad till skorstensstock). Har tidigare eldat på och sen strypt lufttillförseln så att det "glött" i den under längre tid. En dag förra året satt jag hemma och jobbade och hade eldat på morgon, hade strypt lufttillförseln och det var ganska lite glöd kvar. Då small det till och ett stort rökmoln kom ut ur kaminen, rökgaserna exploderade.

Efter det har jag börjat fundera på hur man skall elda, och har inte vågat strypa på samma sätt som tidigare. Så min fråga är helt enkelt hur jag skall elda. Öppna spjäll? Strypa tillförsel? Strypa spjllet i skorstenen?

Vill ha ett säkert, miljövänligt eldande där jag får ut så mycket energi som möjligt ur veden....

Någon som kan komma med tips?

MVH//Larsa
Låter som du jobbat hårt på att få en optimal tillverkning av tjära och gengas och röklukt över nejden till grannarnas förtret :). Skämt åsido, du bör ju elda som Avemo tipsar om, även om det kan vara svårt att uppnå i en kamin.
På din beskrivning så verkar du ha bra möjligheter att kunna ackumulera värmen eftersom den är inmurad. På så sätt så får du ju den önskade långtidsverkan och behöver inte pyrelda för den sakens skull.

I den kamin som jag har (Attityd 100) så finns det både primär och sekundärspjäll. Primären skjuts in när elden blivit ordentligt varm. Sekundärluften försörjer då kaminen utan att det osar eller blir tjära.

Tack för alla tips. Har aldrig upplevt att det rykt/osat speciellt mycket, och sotaren har alltid sagt att det sett fint ut. Men efter som det "poffade" så kör jag med öppna spjäll numera.

Har haft kaminen i 7 år, och då den inspekterades av sotaren menade han att jag kunde använda spjället i skorstenen för att reglera elden. Kanske borde testa det istället för lufttillförseln?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.