Hej alla!
Så min pelletsbrännare av snittet px21 sa upp sig totalt häromveckan så lyckades jag istället få i en PX22 till mindre peng än vad det skulle kosta att laga min befintliga.
Har bläddrat igenom installationsmanualen för den nya brännaren och har väl skaplig koll på hur den ska ställas in (känns redan nu som att det är 7000 gånger enklare än px21an som man fan inte hade just mer än känsla och mätning att tillgå på)
MEN, jag har en eller ett par frågor, som kanske någon mer kunnig här kan svara på?
Startdos en verkar ju vara enkel att ställa in, matningen är jag dock mera osäker på vilka värden som går att köra på? Är det bara att ställa in värden, prova att torrköra med en påse och väga upp mängden, precis som man gjort med px21?
Och fläkten dessutom, går det att ställa värden på, men hur ska man egentligen kolla vad som är bra? På px21 ställde jag fläkten på ca 180v, det gav mig en felfri förbränning, och en bra rökgastemperatur.
Samt, det står i manualen att man kan se förbränningen i procentantal, vad är det egentligen som känner av det i brännaren? Samt vad ska den egentligen ligga på? Vilka parametrar är det som stället detta värden upp eller ner?
Hoppas någon har lite tips om dessa, det verkar finnas bra mycket mera info om px21an än PX22 modellen.
Hoppas att den här ska krångla mindre än px21an dessutom, blev gråhårig på slutet, dock var brännaren väl till åren kommen så den hade garanterat gjort sitt på nästan 20 år.
Må gott alla, ta hand om er och hoppas ni håller er friska!