Y
Ska byta ett köksfönster, sen ett fönster på söder-gaveln samt sätta en altandörr intill det fönstret så jag vill att båda matchar utseendemässigt.

Efter hastig sökning kom jag fram till dessa två;


TK-gruppen
[länk]
(Rw32dB).
U=1,0
2-glas

De nämner inget om garantier osv.
http://www.elitfonster.se/
[länk]
H-fönster i trä/alu, AFH
Familj: Elit Complete Alu
Garanti: 30 år mot röta, 10 år på funktion och glas
Öppningsbarhet: utåtgående glidhängt
Material: Trä med utvändig aluminiumbeklädnad, AluTech.
Namn: AFH
Övrig info: H-beslag gör fönstret är horisontellt vändbart utanför fasaden. Båda sidor av glaset kan därmed putsas inifrån.
Glas: 3-glas isolerruta Elit SuperEnergi
U-värde: U=1,1
Ljudreduktion: Rw = 34 dB
Men någon var imponerad på westcoast designen, har dock hört många haft strul med vad dom fått även om företaget har löst det i efterhand.
- Sen http://www.skanskabyggvaror.se/ ska ju även ha prisvärda prylar vad jag har förstått.

Elit fönsterna var lite dyra tyckte jag, fast och andra sidan har jag inte kollat de andras priser. Kan ju hända att det var fullt normala prislappar, lokala byggvaruhuset hade kampanjpriser justnu dessutom.
Som sämst så strävar jag efter u=1.1-1.2 och fönsterna vill jag ska både vara öppningsbara och hålla i all evighet :) mina mockfjärd i trä har rötnat nu efter 23-26år på den hårt utsatta södergaveln..

Så, vad har ni för visdomsråd åt mig, snart kommer snickarna till mig så får ta tag i detta nu..
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Ska byta ett köksfönster, sen ett fönster på söder-gaveln samt sätta en altandörr intill det fönstret så jag vill att båda matchar utseendemässigt.

Efter hastig sökning kom jag fram till dessa två;


TK-gruppen

[länk]
Men någon var imponerad på westcoast designen, har dock hört många haft strul med vad dom fått även om företaget har löst det i efterhand.
- Sen [länk] ska ju även ha prisvärda prylar vad jag har förstått.

Elit fönsterna var lite dyra tyckte jag, fast och andra sidan har jag inte kollat de andras priser. Kan ju hända att det var fullt normala prislappar, lokala byggvaruhuset hade kampanjpriser justnu dessutom.
Som sämst så strävar jag efter u=1.1-1.2 och fönsterna vill jag ska både vara öppningsbara och hålla i all evighet :) mina mockfjärd i trä har rötnat nu efter 23-26år på den hårt utsatta södergaveln..

Så, vad har ni för visdomsråd åt mig, snart kommer snickarna till mig så får ta tag i detta nu..
Trodde mockfjärds bara hade funnits sen 1998 ?
 
Y
Nja, antingen är det skillnad på "Mockfjärd" och "Mockfjärds" men hela huset är tillverkat av Mockfjärd 1981 och fönsterna har klistermärken med detta namnet på sig.
 
Ok...Det är två olika företag.
Det fanns förr en tillverkare förr som gjorde elementhus i Mockfjärd.
Det är lite speciellt att byta fönster i ett sådant hus.
Finns några trådar här att läsa om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.