14 838 läst · 4 svar
15k läst
4 svar
Putsta utanpå tegelvägg
En liten fundering som jag gärna tar emot tips och råd om... Har ett hus som ursprungligen var reveterat. Under oljekrisen så tilläggsislolerades huset med några centimeter mineralull och tegel. Det är inte fasadtegel utan helstenstegel. Tegeldelen står på en utgjuten del av källarmuren. Det känns som teglet är i bra skick med det är givetvis inte helt stumt. Fogarna är fina men möjligen lite mjuka. Jag gissar att det går att putsa utanpå teglet, men min fråga är om det är lämpligt, och om det blir bra? Finns det risker eller problem? Vilken metod rekommenderas? Jag vill bara åt ytan och det estetiska och behöver inte ytterligare isloering.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Hej!
Det går utmärkt att putsa på ditt tegel!
Putsar man bara tillräckligt tjockt blir det inga problem.
Men det beror också på var du bor... denna rekommendation gäller även för utsatta lägen i Bohuslän!
Grunda tunt med ett A-bruk, ca 6kg(3-4mm)/kvm
Näta fasaden med svetsat putsnät som du försöker få på lite distans från fasaden.
Putsa 20kg(10mm)/kvm med ett B-bruk. Nätet skall ligga mitt i detta påslag.
Putsa 20kg(10mm)/kvm med ett C-bruk.
Nu kommer vi till vilken struktur du vill ha?
Slät putsat?
Kvastat?
Stänkputsat?
Spritputsat?
Rivputsat?
Kom tillbaka med vad du har för tankar, så skall vi ta diskussionen i det ämnet
Det går utmärkt att putsa på ditt tegel!
Putsar man bara tillräckligt tjockt blir det inga problem.
Men det beror också på var du bor... denna rekommendation gäller även för utsatta lägen i Bohuslän!
Grunda tunt med ett A-bruk, ca 6kg(3-4mm)/kvm
Näta fasaden med svetsat putsnät som du försöker få på lite distans från fasaden.
Putsa 20kg(10mm)/kvm med ett B-bruk. Nätet skall ligga mitt i detta påslag.
Putsa 20kg(10mm)/kvm med ett C-bruk.
Nu kommer vi till vilken struktur du vill ha?
Slät putsat?
Kvastat?
Stänkputsat?
Spritputsat?
Rivputsat?
Kom tillbaka med vad du har för tankar, så skall vi ta diskussionen i det ämnet
Tack för ett uttömmande svar. Huset finns i sthlm. Det låter som ditt förslag är en tämligen avancerad och tidskrävande variant. Tre lager osv. Går det inte att göra enklare? Jag vill ha slätputsat.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
I princip är det på detta sätt det skall göras...
Det du kan göra för att förenkla är att byta ut B-bruket och använda C-bruk i båda påslagen. andra påslaget görs då lite tunnare, ca 7mm (15kg).
Finns inga sprickor eller frostsprängningar och fogen ändå håller ganska bra hållfasthet kan du utesluta putsnätet.
Du vill ha det slätputsat, men ett sätt som är lätt att göra och som blir väldigt snyggt är att spikriva (skrapa) ytan.
Slå på 10mm även i andra påslaget och riv av 2-3mm när bruket börjar torka. Det skall vara precis så torrt att bruket inte smetar av sig på spikarna eller att det blir ränder i ytan.
Verktyget kallas alltså spikrivbräda och är en skurbräda med massa stålspikar igenom.
Detta ger en viss struktur som delvis fylls när du målar. Använd en bra silikatfärg (prata med murarna/putsleverantörerna om lämplig leverantör! Det finns silikatfärg som är nästan lika mycket plastfärg som en akrylfärg)
Alternativt kan du följa mitt förslag i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17516
Kolla också armeringen som jag påpekar i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17523
Lycke till!
Det du kan göra för att förenkla är att byta ut B-bruket och använda C-bruk i båda påslagen. andra påslaget görs då lite tunnare, ca 7mm (15kg).
Finns inga sprickor eller frostsprängningar och fogen ändå håller ganska bra hållfasthet kan du utesluta putsnätet.
Du vill ha det slätputsat, men ett sätt som är lätt att göra och som blir väldigt snyggt är att spikriva (skrapa) ytan.
Slå på 10mm även i andra påslaget och riv av 2-3mm när bruket börjar torka. Det skall vara precis så torrt att bruket inte smetar av sig på spikarna eller att det blir ränder i ytan.
Verktyget kallas alltså spikrivbräda och är en skurbräda med massa stålspikar igenom.
Detta ger en viss struktur som delvis fylls när du målar. Använd en bra silikatfärg (prata med murarna/putsleverantörerna om lämplig leverantör! Det finns silikatfärg som är nästan lika mycket plastfärg som en akrylfärg)
Alternativt kan du följa mitt förslag i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17516
Kolla också armeringen som jag påpekar i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17523
Lycke till!
Tack Lycke! Kanon!
Liknande trådar
-
Hur bäst bygga en skalmur utanpå en lertegel vägg?
Byggnadsvård -
Mineritskiva utanpå isodrän?
Grund & Markarbeten -
Panel utanpå tegelvägg pga ombyggnad - tänker jag bra?
Byggmaterial & Byggteknik -
Funkar tilläggsisolering utanpå tegelvägg, samt prisfråga.
Fasad -
hur fästa utanpåliggande kabel på tegelvägg?
El