Hej!

Är igång med att se över åtgärder på ett putsat hus byggt efter 2000. Desto mer jag kikar på huset desto mer förundras jag över hur många saker känns taskigt gjorda... Det är första gången jag gör mycket själv men tar det som det kommer och med er hjälp :) Skulle behöva lite tankar kring fönsterbleck och sprickor i putsad fasad.

Har försökt läsa på lite angående fönsterbleck och sprickbildning på putsade fasader. Förstår så här långt att putsad fasad förmodligen kräver fönsterbleck med putsgavel för att förhindra att fukt kryper in, upp, och bakom fönsterbleck om jag förstått det hela rätt? I nuläget har huset uppvikta fönsterbleck som är skruvade fast i fönstrernas träram (dessa sitter även på dörrarna), vilket jag antar inte är så optimalt. Antar att dessa främst används till trähus? Ett resultat av detta verkar vara att smala långa sprickor bildas under flera av fönsterbläcken utmed fasaden.

Vad tror ni?

Hur åtgärdar jag sprickorna? Också, vad kan jag göra med tanke på fönsterblecken?

Tack!

• En närbild på en del av en putsad fasad med ett uppvikt fönsterbleck och synliga sprickor där fönsterblecket möter fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i putsad fasad under uppvikt fönsterbleck vid träram på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickan beror med högsta sannolikhet inte på vatten, utan snarare att huset har satt sig lite efter att huset byggdes, att sprickan kommer just där beror på att belastningen är högre just vid fönsteröppningar, en murare kan nog lösa det. Alt. Lite Husfix kanske och lite silikatfärg alt.kalkfärg men kan vara svårt att få till det 100%perfekt . Du skulle eventuellt kunnat såga till en slits i med med en multisåg med karbidblad och sen slagit in flikarna med ett stämjärn alt. En vettig byggfog (ms polymer, typ tec7) runt hela karmen och plåten( även under plåt kan vara bra) så blir det lättare att måla när det väl är läge. Lycka till!

Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
Sprickan beror med högsta sannolikhet inte på vatten, utan snarare att huset har satt sig lite efter att huset byggdes, att sprickan kommer just där beror på att belastningen är högre just vid fönsteröppningar, en murare kan nog lösa det. Alt. Lite Husfix kanske och lite silikatfärg alt.kalkfärg men kan vara svårt att få till det 100%perfekt . Du skulle eventuellt kunnat såga till en slits i med med en multisåg med karbidblad och sen slagit in flikarna med ett stämjärn alt. En vettig byggfog (ms polymer, typ tec7) runt hela karmen och plåten( även under plåt kan vara bra) så blir det lättare att måla när det väl är läge. Lycka till!
Tack för bra svar :)

• Gilla
Bemmin Byggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.