Hej, har ett företag som håller på och putsar mexifasaden. Tunnputs/fiberputs används.
Arbetet är inte helt klart, men nästan, fasaden ska avfärgas också.
Dock är jag inte nöjd med resultatet, speciellt när man har "släpljus" på fasaden.
Frågan hur höga krav man kan ställa. I dagsljus ser nästan allt bra ut.
Bifogar ett antal bilder. En fasaddel är ju extremt ojämn och uppenbart inte okej i mina ögon, men övriga?
Tack för input!

Givetvis är ju underliggande mexifasad inte är helt jämn i sin struktur så att det kan bli lite mindre "vågor" över större ytor baserat på det kan man få räkna med antar jag! Eller kan man ställa som krav att det ska bli helt slätt även på större ytor, typ vägg 6x8 meter (jag har även sådana fasadsegment men de är inte med på bild och de är inte heller belysta, så det syns inte).
 
  • Fasaddel på natten med två fönster, en dörr, och en upplyst yta skapar en illusion av ett ansikte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En upplyst yttre vägg nattetid med grov struktur och synliga skuggor under ett takutsprång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av en upplyst ruggig vägg, sannolikt utomhus, med strukturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörröppning täckt av en skärmvägg, en soppkvast lutad bredvid, belysning ovanför, interiör synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i skymningen med ljussken, fönster syns, skyddad underdel och hörn av byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhus, natt, trätrall, vägg av hus med nedhängande insektsfällor, trädgårdslang på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grå vägg med skuggor, två gula ljusarmaturer, balkongögla ovanför, räcken och en dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N
Valet av tunnputs kan jag ha åsikter om. har dock inget att göra med utseendet i släpljus.
Och alla villor och alla fasader i hela stokholms innerstad ser i princip förjävliga ut i släpljus.
Men dom bullar du har på nedersta bilderna är inte en riven slätputs, då kan man inte klaga på utförandet.
Snarare på vad man bestält. vad var det bakom? va det ojämt putsar man ut, och då inte med tunnputs.
 
N neo11 skrev:
Valet av tunnputs kan jag ha åsikter om. har dock inget att göra med utseendet i släpljus.
Och alla villor och alla fasader i hela stokholms innerstad ser i princip förjävliga ut i släpljus.
Men dom bullar du har på nedersta bilderna är inte en riven slätputs, då kan man inte klaga på utförandet.
Snarare på vad man bestält. vad var det bakom? va det ojämt putsar man ut, och då inte med tunnputs.
Initialt var tanken ”tjockputs”, sen skulle de köra med tunnputs på fiberduk samt fiberputs, av lite oklara anledningar.
Jag frågade just om slutresultatet skulle bli samma, alltså slät fasad. Absolut var svaret, dock säger det sig självt att när man lägger duk på ett ojämnt underlag och sedan putsar på det så blir det ju inte helt jämnt om underlaget inte är helt jämnt, vilket det inte är i mitt fall. Men eftersom jag inte har koll på olika putstekniker så har jag inte insett detta förrän nu…

Vad menar du med ”att bullarna inte är en riven slätputs som man inte kan klaga på”?
Om vi har sagt att det ska slätputsas så ska ju slutresultatet vara det.
 
Redigerat:
N
Med tunnputs kan man putsa 5 mm åt ggn.
Går inte att putsa den väggen rak med tunnputs.
Men tycker väggen ser ok ut.
 
N neo11 skrev:
Med tunnputs kan man putsa 5 mm åt ggn.
Går inte att putsa den väggen rak med tunnputs.
Men tycker väggen ser ok ut.
OK, tack för input, de fick delvis putsa om ett par väggar, så nu ser det helt OK ut. Dock kan man ju inte komma ifrån att teghelväggens ojämnheter syns på sina platser, men det syns ju endast under belysning, inte i dagsljus, så det får jag leva med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.