10 394 läst · 15 svar
10k läst
15 svar
Putsa tegelkåken?
Sida 1 av 2
Jag har en tegelkåk som är byggd -49 och det börjar bli dags att se över fogarna. Ena väggen är rätt dålig då tidigare ägare har haft nån klängväxt över hela väggen. Jag har i stället för att foga om funderat lite på att putsa hela huset i stället och då i nån trevlig kulör.
Problemet är bara att jag har ingen aning om det här med puts. Vad jag förstår kan man spruta på puts, eller lägga på det på traditionellt vis. Det jag undrar är om det är att rekommendera, i så fall vilken metod och vilken sorts puts, och vad det kan tänkas kosta. Något särskilt man bör tänka på? Hur länge kan man räkna att det håller?
Tack på förhand!
Mvh
Thomas
Problemet är bara att jag har ingen aning om det här med puts. Vad jag förstår kan man spruta på puts, eller lägga på det på traditionellt vis. Det jag undrar är om det är att rekommendera, i så fall vilken metod och vilken sorts puts, och vad det kan tänkas kosta. Något särskilt man bör tänka på? Hur länge kan man räkna att det håller?
Tack på förhand!
Mvh
Thomas
Fotografera exteriören från alla vinklar och visa bilderna för en (estetisk ) arkitekt för kommentar. Det är tänkbart att huset kommer att få fel proportioner och karaktär om du putsar. Jag förmodar att huset är teglat från början och då är teglingen i sig en stor del av formgivningen och utseende.
Jag har ett hus som är utsatt 'tvärtemot' dvs det var ursprungligen putsat och därefter kompletterat med fasadtegel. Det är väl iofs relativt bra men man var tvugnen att fördjupa taket (dvs lägga om hela); byta fönster och flytta ut dessa dvs ett ganska stort ingrepp. Jag själv skulle aldrig utsätta ett hus för en sådan förvandling såvida huset i sig är helt 'fel'.
Under en period har fogmassan varit av undermålig kvalitet; den är bättre idag och en omfogning nu räcker mer än väl ditt liv ut. Växtlighet mot vilken fasad som helst är en styggelse :-/ och kostar mer än det smakar. Beroende på var du bor (inne i stad med nedsmutsning eller ute på friska vischan) bör en proffsigt lagd puts klara 30-60 år; däremot brukar man få köra över med färg med tätare intervaller. Det mest ekonomiska på sikt är omfogning.
Jag har ett hus som är utsatt 'tvärtemot' dvs det var ursprungligen putsat och därefter kompletterat med fasadtegel. Det är väl iofs relativt bra men man var tvugnen att fördjupa taket (dvs lägga om hela); byta fönster och flytta ut dessa dvs ett ganska stort ingrepp. Jag själv skulle aldrig utsätta ett hus för en sådan förvandling såvida huset i sig är helt 'fel'.
Under en period har fogmassan varit av undermålig kvalitet; den är bättre idag och en omfogning nu räcker mer än väl ditt liv ut. Växtlighet mot vilken fasad som helst är en styggelse :-/ och kostar mer än det smakar. Beroende på var du bor (inne i stad med nedsmutsning eller ute på friska vischan) bör en proffsigt lagd puts klara 30-60 år; däremot brukar man få köra över med färg med tätare intervaller. Det mest ekonomiska på sikt är omfogning.
Tack för ditt svar Yonna. Jag är medveten om att det är en stor förändring och att det även på sikt inte är ekonomiskt hållbart jämfört med att foga om.
Det jag är ute efter är olika alternativ till fasad. Jag har t.o.m funderat över möjligheten att klä huset med panel vilket förmodligen kan få många att sätta kaffet i fel hals... Jag tycker att det är snyggt med trähus helt enkelt, sen att det betyder mer underhåll är en annan sak, men det är smällar man får ta .
Nåja, det där med trä är nog ändå att ta ett steg för långt, därför intresserar jag mig för puts just nu och för att få reda på om det över huvud taget kan vara ett alternativ så är jag intresserad av metoder, dess priser och hållbarhet.
Mvh
Thomas
Det jag är ute efter är olika alternativ till fasad. Jag har t.o.m funderat över möjligheten att klä huset med panel vilket förmodligen kan få många att sätta kaffet i fel hals... Jag tycker att det är snyggt med trähus helt enkelt, sen att det betyder mer underhåll är en annan sak, men det är smällar man får ta .
Nåja, det där med trä är nog ändå att ta ett steg för långt, därför intresserar jag mig för puts just nu och för att få reda på om det över huvud taget kan vara ett alternativ så är jag intresserad av metoder, dess priser och hållbarhet.
Mvh
Thomas
OK, jag förstår att du är medveten om vad du gör. Är huset välisolerat eller är du ute efter att även sänka energikostnaden?
Det enda försvar jag kan säga om mitt eget teglade hus är att värmeförbrukningen ligger under 2 kbm/år och det är ekonomiskt om än inte så vackert.
Det enda försvar jag kan säga om mitt eget teglade hus är att värmeförbrukningen ligger under 2 kbm/år och det är ekonomiskt om än inte så vackert.
Nja, jag har en hög förbrukning, men det kan förstås bero på att det är dåligt isolerat upptill. Tanken är dock att om det skulle bli aktuellt med puts så blir det en tilläggsisolering också och då får man förstås titta på hur det kan se ut med tanke på att fönstren hamnar "en bit in i huset".
Jag är husägare sen endast ett år tillbaka och därför är det lite av en ny värld för mig med tanke på att vårt hus har renoveringsbehov. Jag ska inte säga att jag inte visste vad jag gav mig in på, men allting tar sin lilla tid. Inte minst för att jag är försiktig av mig, kanske lite väl försiktig ibland enligt min sambo som gärna ser att en del projekt hade gått fortare...
Jag är husägare sen endast ett år tillbaka och därför är det lite av en ny värld för mig med tanke på att vårt hus har renoveringsbehov. Jag ska inte säga att jag inte visste vad jag gav mig in på, men allting tar sin lilla tid. Inte minst för att jag är försiktig av mig, kanske lite väl försiktig ibland enligt min sambo som gärna ser att en del projekt hade gått fortare...
Det är kanske inte så dumt att börja med att bättra på fogarna. Det är inte det estetiska som är viktig i första hand men att väggarna håller tätt. Torra väggar isolerar bättre! Frostskador (ytsikt på tegel faller bort i små skivor) brukar accellerera när det väl har kommit så långt. Nu vet jag inte hur dåligt är din dåliga vägg ???. Det är i alla fall enkelt och billigt att foga själv. Du kan få vägledning av butikpersonal som säljer puts och bruk ang. sort av material och verktyg. Fixa dom värsta skador före vintern om du misstänker att huset kommer att må bättre av det. Fogarna ska ändå repareras innan om det ska tunputsas i framtiden så det är inget bortkastat jobb, tycker jag.
tegelhus är ett bra val
gaia
tegelhus är ett bra val
gaia
Min dåliga vägg är förtjänt av att kallas dålig. Jag har på flera ställen med lätthet krafsat ut rader med gammalt bruk med en skruvmejsel. Det har i princip trillat ut. Sen har jag ju hjälpt till lite också på andra ställen samt även sett till att få ut lite extra bruk, eller kalk är det väl det som är kvar. Därefter har jag tagit mig an den angenäma uppgiften att foga...
Jag har mer kvar som jag anses ska göras i år, det är nu ett par veckor sedan och snart får jag väl på det igen innan det blir för sent.
Nån som har ett hum om pris på att putsa kåken? Inkl eller exkl. tilläggsisolering.
Stort tack till er som har svarat redan, hela denna sidan är riktig lektyr som jag gärna läser. Lite väl länge ibland kanske med tanke på modemuppkoppling...
Mvh
Thomas
Jag har mer kvar som jag anses ska göras i år, det är nu ett par veckor sedan och snart får jag väl på det igen innan det blir för sent.
Nån som har ett hum om pris på att putsa kåken? Inkl eller exkl. tilläggsisolering.
Stort tack till er som har svarat redan, hela denna sidan är riktig lektyr som jag gärna läser. Lite väl länge ibland kanske med tanke på modemuppkoppling...
Mvh
Thomas
ja det går oxå att slamma det med en infärgad ädelputs där man skan skönja tegelens former genom strukturen men då har du kvar behovet att laga fogarna.
men det skulle vara det bästa om du laggade fogarna innan du började på något av projekten men med olika noggranhets grad.
mvh
per
men det skulle vara det bästa om du laggade fogarna innan du började på något av projekten men med olika noggranhets grad.
mvh
per
Eftersom du har haft huset ganska kort tid och redan konstaterat att du har värmeläckage 'upptill' kan jag berätta vad jag gjorde: Tog in en firma som sprutade cellplastkulor (?) i takbjälklaget och snedtaket (jag har 1 1/2-plan). Vet inte hur gångbart detta är idag ... jag gjorde det för 18 år sedan. Oljeförbrukningen sänktes i ett huj med en halv kubik - kostnaden på 'den tiden' betalades av redan första vintersäsongen. Dessutom slapp jag övervåningens förfärligt varma sommarnätter. Jag kan tänka mig att det finns bättre metoder idag men mina små kulor funkar fortfarande .
Jag tycker absolut inte att du skall putsa eller sätta upp panel. Tegel är ett ypperligt material som är nästintill undehållsfritt, dessutom så är det otroligt vackert. Det vill säga om du har gamalt kolbränt hadslaget tegel, och det borde du kunna ha i ett hus från 49. Det är en styggelse att putsa sådant, ungefär som att lägga plastmatta på trägolv.Thomas_P skrev:
Du kan däremot förendra husets utseende radikalt genom att välja ljus eller mörk fog. Det blir jättestor skilnad, hela huset kan upplevas annorlunda. Titta på dessa bilder så får du se. http://www.petersen-tegl.dk/
Se där - en till som tycker som jag
Löser dock inte tilläggsisoleringen ... Thomas - ta in en byggexpertis = praktisk arkitekt och diskutera fram en vettig lösning! Du funderar på väsentlig exteriör förändring och det är just vid sådana tillfällen man anlitar proffs! Om du verkligen är svag för träfasad har du antagligen köpt fel hus ... :-/.
Det är heller inte helt fel att ekonomiskt tänka på husets andrahandsvärde. Jag skulle kunna tänka mig att du faktiskt sänker husets värde om du förändrar tegelfasaden. En tegelfasad kräver omfogning ca vart 50e år; en putsfasad behöver översyn vart 30onde år och en träfasad behöver översyn vart 6-10onde år ... Det ligger en hel del pengar i fasadunderhåll!
Löser dock inte tilläggsisoleringen ... Thomas - ta in en byggexpertis = praktisk arkitekt och diskutera fram en vettig lösning! Du funderar på väsentlig exteriör förändring och det är just vid sådana tillfällen man anlitar proffs! Om du verkligen är svag för träfasad har du antagligen köpt fel hus ... :-/.
Det är heller inte helt fel att ekonomiskt tänka på husets andrahandsvärde. Jag skulle kunna tänka mig att du faktiskt sänker husets värde om du förändrar tegelfasaden. En tegelfasad kräver omfogning ca vart 50e år; en putsfasad behöver översyn vart 30onde år och en träfasad behöver översyn vart 6-10onde år ... Det ligger en hel del pengar i fasadunderhåll!
Om någon funderar på att tunnputsa huset så kanske blir det en nyttig läsning. Hoppas danskan ställer inte till besvär Jag tycker att det finns grundlig kunskap om puts och tegel i Danmark för där har dom många hus med såna fasader. Man kan ju lära av andras fel .
Urklipp kommer från en sida om byggnadsbevaring.
"Tyndpudsning af ældre facader i blank mur er meget populært i disse år. Det hævdes at kunne påføres i een proces, det kan forstærke ældre murværk under begyndende forvitring, det kan farves i mange moderne farver, og så kan man stadig se murværkets struktur igennem tyndpudsen. Endelig påstås det, at tyndpuds kræver meget lidt vedligeholdelse. Altså en nem, billig og teknisk god behandling på ældre murværk.
Desværre er alle fem påståede fordele helt forkerte: Tyndpuds kan ikke påføres i een proces, da der kræves en grundig, forudgående istandsættelse af bunden; tyndpudsen kan i stedet medføre en grim og skjoldet facade, der forvitrer hurtigt, kræver større vedligeholdelse og dermed flere penge på langt sigt end f.eks. blank mur.
Det kan herudover være meget vanskeligt og kostbart, ja ofte umuligt, at fjerne tyndpuds igen fra en facade, hvis kommende ejere af huset ønsker dette, herunder retablering af den oprindelige fugning på murværket"
Så enkelt är det att förvandla en husfasad till en kostbar mardröm....
Finns det intresse se länken: www.sns.dk
hälsningar, gaia
Urklipp kommer från en sida om byggnadsbevaring.
"Tyndpudsning af ældre facader i blank mur er meget populært i disse år. Det hævdes at kunne påføres i een proces, det kan forstærke ældre murværk under begyndende forvitring, det kan farves i mange moderne farver, og så kan man stadig se murværkets struktur igennem tyndpudsen. Endelig påstås det, at tyndpuds kræver meget lidt vedligeholdelse. Altså en nem, billig og teknisk god behandling på ældre murværk.
Desværre er alle fem påståede fordele helt forkerte: Tyndpuds kan ikke påføres i een proces, da der kræves en grundig, forudgående istandsættelse af bunden; tyndpudsen kan i stedet medføre en grim og skjoldet facade, der forvitrer hurtigt, kræver større vedligeholdelse og dermed flere penge på langt sigt end f.eks. blank mur.
Det kan herudover være meget vanskeligt og kostbart, ja ofte umuligt, at fjerne tyndpuds igen fra en facade, hvis kommende ejere af huset ønsker dette, herunder retablering af den oprindelige fugning på murværket"
Så enkelt är det att förvandla en husfasad till en kostbar mardröm....
Finns det intresse se länken: www.sns.dk
hälsningar, gaia