Hej.
som ni ser på bilderna så är huset i trästomme och fasadtegel. Det ska putsas (oavsett vad man tycker om det..!)
Innanför tegelfasaden finns en luftspalt sen är sedan original i huset från 1955 vindpapp , stenullsisolering som sitter i reglar 70mm sen är det som ni ser plank sen innerbekklädnad av något slag, Som ni ser är det även lufthål så klart eller ventilationshål i teglet så det kan cirkulera luft i luftspalten, MEN om man då putsar huset hur ska man då göra ? Ska det in ventiler i putsen och skäras ut för dessa ventiler i teglet? Var och hur ofta ska dessa ventiler då sitta?
(Syllen som är rutten är bytt så det behövs inte kommentera. inte heller 45x45 regeln behövs kommentar på, egentligen inget som inte har med frågan att göra, tack )
Tack
som ni ser på bilderna så är huset i trästomme och fasadtegel. Det ska putsas (oavsett vad man tycker om det..!)
Innanför tegelfasaden finns en luftspalt sen är sedan original i huset från 1955 vindpapp , stenullsisolering som sitter i reglar 70mm sen är det som ni ser plank sen innerbekklädnad av något slag, Som ni ser är det även lufthål så klart eller ventilationshål i teglet så det kan cirkulera luft i luftspalten, MEN om man då putsar huset hur ska man då göra ? Ska det in ventiler i putsen och skäras ut för dessa ventiler i teglet? Var och hur ofta ska dessa ventiler då sitta?
(Syllen som är rutten är bytt så det behövs inte kommentera. inte heller 45x45 regeln behövs kommentar på, egentligen inget som inte har med frågan att göra, tack )
Tack
Jag gjorde detsamma för 13 år sen på mitt gamla hus.
Stoppade in rostfritt nät i ventilationshålen som fanns i teglet och putsade allt utom hålen.
Tror till och med att vi körde lite tunt i hålen också för att färga in teglen innan vi stoppade in näten.
Stoppade in rostfritt nät i ventilationshålen som fanns i teglet och putsade allt utom hålen.
Tror till och med att vi körde lite tunt i hålen också för att färga in teglen innan vi stoppade in näten.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 039 inlägg
Peta in en liten plastpåse i varje luftningshål innan du putsar, ta ut innan putsen brunnit helt.
Jag har ungefär samma konstruktion och byggår. Lufthålen nederst är ffa till för att torka ur byggfukt när kåken är ny. Jag har fått förslag att sätta igen dom när vi grejat m fasaden eftersom luftningen upptill i tegelväggen är tillräcklig. Jag har låtit dom vara tillsvidare. Har dock inte putsat teglet.
ok så du har inte gjort något åt de där nere utan allt är som det var?BigR skrev:Jag har ungefär samma konstruktion och byggår. Lufthålen nederst är ffa till för att torka ur byggfukt när kåken är ny. Jag har fått förslag att sätta igen dom när vi grejat m fasaden eftersom luftningen upptill i tegelväggen är tillräcklig. Jag har låtit dom vara tillsvidare. Har dock inte putsat teglet.
Medlem
· Blekinge
· 10 676 inlägg
Jag lät putsa tegelfasaden och lufthålen sparades ut. Det var aldrig någon diskussion om annat. Hålen i putsen är lika stora och lika många som innan så jag antar att luftningen sker på samma vis som innan.