JAg håller på att riva ner den invändiga putsen i en oisolerad källare.
De delar av väggen som är ovan mark är torra och fina utan putssläpp. Hur tycker ni att jag skall behandla dem? Kämpa med att ta bort all puts eller vara slipa bort färgen?

Kravet på den färdiga ytan är att jag gärna inte ser skarvar, men ytan tillåts vara någorlunda grov.

Tips och förslag mottages tacksamt.

Vad gäller putsval vid återlagning har jag mkt bra referenser på en produkt som heter Mapei antique. Den sitter enligt uppgift säkert även på mkt fuktigt underlag utan missfärgning under många år.

Känner någon till om våra svenska producenter har en liknande produkt? (Jag vet ej vad den innehåller)

• 5540551674_4d53451617_z.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för färg och puts som sitter på väggar idag?
Det är mest lämpligt att putsa med samma pustssort som redan sitter där. Gissar att det är kalkputs och det finns ingen anledning i världen att du ska använda något annat vid renovering.

Putsen som sitter bra får stanna kvar men inte färgen om den varit för tätt och orsakat putsras på nedre delen.
Sen kan du putsa över det hela: tjockare ( 2 omgångar?) där gamla putsen är borta och tunnare bara för att jämna ytor där du skrapat färgen. Förvattna rikligt på den gamla putsen för den kommer att suga bra ur den nya och putsen släpper om den blir dränerat på vatten i förtid. Eftervattna rikligt i några dagar där det torkar som snabbast.
Akta dej för produkter med konstiga namn :). Kalkputs är enkel och man vet vad man får. Antique???? ska kolla vad det är för något :)
Sen ska du välja rätt färg till din nyputsad vägg så det håller i många år framöver. Kalkfärg eller silikat passar bra i en källare med moderat fuktvandring. Väljer du silikat så vänta några månader tills putsen härdat och bundit.
Det blir snyggt när du är klar :)
gaia

Hej.

Tack för ett omfattande svar med bra tips och råd.
Anledningen till att jag överväger en "superduperprodukt" är att jag förväntar mig fortsatt höga fuktnivåer i väggens nedre del.
Även vid bruk av silikatfärg på ett traditionellt putssystem blir det sannolikt missfärgningar och utfällningar i golv/väggvinkeln.
Detta räknar jag iofs med och inser att ett visst löpande underhåll krävs.
Dock har kollegor till mig följt projekt i riktigt problematiska byggnader där Mapeiprodukten använts. Ännu 12 år efter åtgärden syns inga tecken på utfällningar etc.
Info finns nog tyvärr bara på den italienska sidan. Inte på de nordiska vill jag minnas.
http://www.mapei.it/Referenze/Multimedia/607_mapeantiquerinzaffo_gb.pdf

/David

Hej,

Jag har gjort precis samma operation som du skall göra och stod i valet och kvalet att riva allt eller spara en del.
Det blev så att jag knackade ner rubbet ända in till betonghålstenen. Det set ut som om du har betonghålsten också?
Sedan putsar jag med puts och murbruk C. Det blir betydligt hårdare än den gamla kalkputsen och det betyder att man måste vara noggrann med att få bort allt det gamla. Sitter det gammal mjukare puts bakom kommer det att släppa förr eller senare.
Jag hade kunnat lappa och laga det gamla efter att ha slipat bort färgen men bedömde att det hade nog blivit minst lika mycket jobb, om inte mer. Dessutom var jag irriterad på att den gamla putsen var så mjuk. Att fästa upp något på väggen var ett elände. Dessutom var det putsat jättetjockt så pluggarna kom knappt in i stenen bakom när man skulle skruva upp något.

Jag kör med fraktion 0-3 mm på putsbruk och tycker att det ger en lagom grov yta. Vill man få det finare kan man lägga på ett tunnare skikt med 0-1 mm utanpå och få det riktigt slätt.

Har nu putsat 3 av 4 väggar i rummet och jag börjar få hyfsad kläm på det. Första väggen blev inte så bra, andra bättre och den tredje är jag nästan nöjd med. Den sista väggen blir nog perfekt hoppas jag. Det kommer att målas med silikatfärg sedan och golvet skall få klinker. :)

slog Mapei Antique och hittade info på engelska och det står att det är cementfritt ....så det är en ju bra . Det finns en produkt av serien Antique som används till att spärra tunt (5mm) och sen en annan produkt som man putsar över den första med. Spärren ska binda kloridsalter ( i Venedig?) och hindra dom att tränga genom. Gissar på hydraulisk kalk + tillsatser typ armerings fiber och annat som gör den lättarbetat.

Dina väggar på bild ser inte så skrämmande ut . Om det var en tätt färg som hindrade fuktvandringen hos dej så bara det att färgen försvann gör att väggen börjar torka efter år av kvävning. Det kanske är inte så illa som du misstänker :). Låt det bara stå och andas ett tag så ser du om det blir bättre eller sämre.
Ju, väggar närmast golv är mest utsatta för fuktvandring men om putsen släpper genom ångan så syns det inget i alla fall hos mej. Har lite färgsläpp på ett ställe som jag tror att jag har målat för tidigt eller den där Beckers silikatfärgen är något fuskblandning. Tur att resten av källaren målades med annan fabrikat ( utlänsk och illaluktande för utomhusbruk men håller bra).
För 12 år sen var kalkputsen en bortglömd material här och cementblandningar var nr1 på marknaden. Sen upptäckte man att kalkputs har många fördelar om den används på rätt ställen och då kom fram nya kalkprodukter. När jag sökte kalkputs på välsorterade byggmarknader för 8 år sen så fanns det enbart bränt kalk i 10kg säck längst bort på lagret - minimal efterfråga i trähuslandet. Kanske såldes mest för för att tillverka kalkfärg för att kalka stallväggar. Fick blanda min kalkputs själv från råvara dvs kalkpulver+sand+vatten :). Idag finns det mer att välja på från maxit och andra stora.

Ska du inte kakla väggar så är kalkputs helt OK. Ska det sitta kakel på så kan du välja starkare hydraulisk kalkputs. Så valde jag efter bästa förmåga men den hydrauliska är bara 1 år gammal så jag kan inte ge några rekommendationer idag. Däremot min kalkputs sitter fint sen 7-8 år tillbaka även på ställen där jag inte trodde att den klarar sej. Hade skador orsakade av plastfärg och cementspackel längst golv där putsen var omvandlat till lös, blött sand.

När du ska handla färdigblandat så kommer du att stå inför valet vilken kornstorlek du ska välja i putsen. Vill du göra som gamla mästare så ta grövre som första lag där du tagit bort putsen och det fina som slutfinisch på nytt och gammalt puts så får du fin yta och ingen skarv heller :).
Hoppas du rapporterar om Mapei -produkter om du får tag i dom och inte blir skrämd av deras priser :). Jag bara gissar att dom är anpasade till hög byggtempo och man får kortare väntetider än med vanlig kalkputs utan tillsatser. Har du tid och ingen havsvatten i vid husknuten så kanske den vanliga duger också :).
gaia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.