6 042 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Putsa lecablock inomhus?
Medlem
· Blekinge
· 5 inlägg
Hej!
Behöver lite tips och råd.
Har en vägg av leca som även är en yttervägg och stödmur. Sitter isodrän på utsidan.
Nu behöver jag fixa till den på insidan. Men vet inte vad jag ska göra? Finishen är inte superviktig då det är i ett garage som kommer att användas....
En tanke jag hade var att putsa väggen med finbetong och en stålskånska? Gipsputs eller vanlig spackel känns lite dumt på en yttervägg väl?
Någon som har några förslag?
Behöver lite tips och råd.
Har en vägg av leca som även är en yttervägg och stödmur. Sitter isodrän på utsidan.
Nu behöver jag fixa till den på insidan. Men vet inte vad jag ska göra? Finishen är inte superviktig då det är i ett garage som kommer att användas....
En tanke jag hade var att putsa väggen med finbetong och en stålskånska? Gipsputs eller vanlig spackel känns lite dumt på en yttervägg väl?
Någon som har några förslag?
Medlem
· Blekinge
· 5 inlägg
Tack för svar!
Har putsat en liten yta med finbetong och tycker att det faktiskt blir helt okej!
Och det känns som betongen även ger en hårdare vägg än putsbruk.
Med putsbruk behöver jag väl lägga en rödgrund först med? Eller?
Tack!
Har putsat en liten yta med finbetong och tycker att det faktiskt blir helt okej!
Och det känns som betongen även ger en hårdare vägg än putsbruk.
Med putsbruk behöver jag väl lägga en rödgrund först med? Eller?
Tack!
Även om man kanske tycker att det blir en fin hård yta så kan den bli för hård.
Minsta lilla mikroskopiska sättning och "skalet" spricker. Därför brukar man bygga svagare utåt än vad stommen (eller underliggande puts) är. Skulle nog välja ett magrare bruk för putsändamål än vad finbetong är.
Minsta lilla mikroskopiska sättning och "skalet" spricker. Därför brukar man bygga svagare utåt än vad stommen (eller underliggande puts) är. Skulle nog välja ett magrare bruk för putsändamål än vad finbetong är.
Medlem
· Blekinge
· 5 inlägg
Stort tack för alla tips och funderingar!!
Exakt detta jag behövde höra!
Blir nog till att använda b-bruk då. Kommer ändå måla väggen vit med silikat efter så gör inget om man får det klassiska rutmönstret i pusten!
Förvattnar man lecablocken innan man lägger på putsen?
Exakt detta jag behövde höra!
Blir nog till att använda b-bruk då. Kommer ändå måla väggen vit med silikat efter så gör inget om man får det klassiska rutmönstret i pusten!
Förvattnar man lecablocken innan man lägger på putsen?
Liknande trådar
-
Putsa tegel inomhus, frågor kring detta.
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera gamla putsade väggar inomhus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Putsa inomhus, grundningsbruk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsad yta inomhus
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur viktig att Putsa Lecablock innan frigolit Isolering ? Kan skippas ?
Stenhus