Rivit garaget och murat till lite innan nya garaget skall resas. Vill isolera lecan (sockeln) utvändigt innan stomresningen. Syllen 170mm kommer sticka ut ~50mm.

Tänkte sätta 50mm cellplast eller XPS? Och en tunn fibercement utanpå.
(Får inte plats med mer)

Tänker jag tar bort plattraden och lägger dit smalare eller kapar 60mm sedan. Men vågar nog inte gräva för att underminera.

Fråga 1: Andra förslag? Ideer?
Fråga 2: skall (behövs) lecan putsas först?

• Närbild av en murad sockel av leca-block vid grund av pågående garagebygge, med plattor längs kanten och en presenning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det går bra att isolera 50mm skrapa bort alla ojämnheter på lecan först, putsa lecan behöver du inte göra om du putsar på cellplasten..

R Rejäl skrev:
Det går bra att isolera 50mm skrapa bort alla ojämnheter på lecan först, putsa lecan behöver du inte göra om du putsar på cellplasten..
Tänkte sätta typ fibercement utanpå cellplast en som sockelskiva.

Då behövs varken puts på lecan eller sockelskivan?

Andra ideer? Vilken cellplast typ isolerar bäst för ändamålet och tjockleken?

R
W Wannabe-snickarn skrev:
Tänkte sätta typ fibercement utanpå cellplast en som sockelskiva.

Då behövs varken puts på lecan eller sockelskivan?

Andra ideer? Vilken cellplast typ isolerar bäst för ändamålet och tjockleken?
Hur stor och hög är muren?

Detta gäller endast den låga delen ~40-50cm om man sätter ner till innivånmernplattans botten (under stenplattorna).

Den höga delen till vänster i bilden skall motfyllas, där tänkte jag använda 100mm Isodrän under marknivå, och sannolikt samma metod ovan marknivå 50cmm+ sockelskiva.

R
Detta gäller endast den låga delen ~40-50cm om man sätter ner till innivånmernplattans botten (under stenplattorna).

Den höga delen till vänster i bilden skall motfyllas, där tänkte jag använda 100mm Isodrän under marknivå, och sannolikt samma metod ovan marknivå 50cmm+ sockelskiva.
Under Isodränen behöver du grunda med typ Rödgrund 103 för att göra grunden lufttät samt fukttåligare..
Jag skulle putsat hela grunden istället för att limma på cementbaserade skivor..

Redigerat:
Så rödgrund 103,cellplast/isodrän,putsnät,puts? Köra rödgrund även ovan mark på lilla sockeln då?

R
Så rödgrund 103,cellplast/isodrän,putsnät,puts? Köra rödgrund även ovan mark på lilla sockeln då?
Ja rödgrunda hela grunden..

Någon för nackdel med rödgrund jämfört med puts som jag först fick till mig att göra?

R
Någon för nackdel med rödgrund jämfört med puts som jag först fick till mig att göra?
Förstår inte vad du menar?

Jag vart rekommenderad att putsa innan cellplast. Men du rekommenderar rödgrund istället. Tänkte vad för/nackdelar med respektive är?

R
Rödgrund är grundning ingen färdig yta som putsen ger, så ska du putsa så gör man det ovanpå rödgrunden..

R Rejäl skrev:
Rödgrund är grundning ingen färdig yta som putsen ger, så ska du putsa så gör man det ovanpå rödgrunden..
Men samtidigt ingen mening att putsa bakom varken cellplast eller Isodrän då, rödgrund räcker gott?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Hittat fina anvisningar nu.

Däremot är jag osäker på hur jag gör på den högre muren som skall delvis återfyllas. Den är 130cm hög. 100cm kommer under mark och 30cm ungefär kommer komma ovan mark som sockel.

Enligt ovan grundar jag hela med. 103 rödgrund.

Sedan hade jag tänk Platon och 50mm cellplast under mark. (Följt av makadam närmast cellplasten såklart).

Skall jag sätta Platon närmast muren eller ha cellplast närmast?

Hur gör jag ovan mark, där behövs väl ingen Platon. Där vill jag även putsa cellplasten. Hur gör jag övergången till att vara utan Platon och puts bäst vid marknivån?

R
Hittat fina anvisningar nu.

Däremot är jag osäker på hur jag gör på den högre muren som skall delvis återfyllas. Den är 130cm hög. 100cm kommer under mark och 30cm ungefär kommer komma ovan mark som sockel.

Enligt ovan grundar jag hela med. 103 rödgrund.

Sedan hade jag tänk Platon och 50mm cellplast under mark. (Följt av makadam närmast cellplasten såklart).

Skall jag sätta Platon närmast muren eller ha cellplast närmast?

Hur gör jag ovan mark, där behövs väl ingen Platon. Där vill jag även putsa cellplasten. Hur gör jag övergången till att vara utan Platon och puts bäst vid marknivån?
Det bästa är att ha 50mm isoleringen mot lecamuren hela vägen sedan Platonmattan slutar du ca 50mm under marknivån, det finns en avslutningslist till Platonmattan som du sedan putsar emot..

Här är ett bra sockelputssystem, men det går bra att använda putsbruk B ifall du vill ha det lite enklare och billigare..

https://www.finja.se/storage/ma/77d...E5986D94280A702B6B/Sockelputssystem_AA_sv.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.