Jag har en innervägg ovan mark som putsen har släppt delvis som jag skulle vilja reparera.
Huset är byggt 1947 och undrar vilket putsbruk som är lämpligt att använda så jag kan putsa ut det till befintliga?

• Sprucken betongvägg med träram och isoleringsskum vid en byggnadsplats. Strukturella skador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå betongyta med sprickor och vit substans, träföremål ovanför. Sliten, robust. Konstruktion och renoveringsarbete antyds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
K knoen skrev:
Jag har en innervägg ovan mark som putsen har släppt delvis som jag skulle vilja reparera.
Huset är byggt 1947 och undrar vilket putsbruk som är lämpligt att använda så jag kan putsa ut det till befintliga?
Är det lättbetong siporex en blåaktig variant själva stenen under putsen?

R Rejäl skrev:
Är det lättbetong siporex en blåaktig variant själva stenen under putsen?
Vet ej riktigt men tror kanske på blåbetong🤔

D
K knoen skrev:
Vet ej riktigt men tror kanske på blåbetong🤔
Stick kniven i den, är det mjukt äre lättbetong.

B
Tycker det der ut som någon form av gasbetong/lättbetong/blåbetong. Man brukar då använda lågalkalisk puts.

Jag har bara putsat på betong/leca o dylikt, så jag har ingen större inblick i de lågalkaliska produkterna.

Weber eller finjas hemsida ger säkert bra svar när du vet vad det är för underlag. Läs deras system och konstruktionsförslag är mitt tips.

B BSOD skrev:
Tycker det der ut som någon form av gasbetong/lättbetong/blåbetong. Man brukar då använda lågalkalisk puts.

Jag har bara putsat på betong/leca o dylikt, så jag har ingen större inblick i de lågalkaliska produkterna.

Weber eller finjas hemsida ger säkert bra svar när du vet vad det är för underlag. Läs deras system och konstruktionsförslag är mitt tips.
Det är ju på insidan ovanför mark så min tanke var att använda c-puts men det är kanske fel, finns ju kc-puts murbruk det kanske är bättre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.