Har tilläggsisolerat en vindsvägg invändigt i vårt gamla hus och funderar på vad materialet skall vara invändigt. En fundering är att ha en putsad vägg men har ingen aning om vad som krävs för detta och hur bra det egentligen är. Vad krävs för underlag för att putsen skall fästa och hur går man tillväga för att få bra resultat?

Milkshaken
Kommer vindsväggen synas??
Om det är en vanlig vägg uppe i vindsutrymmet, så kan den gott vara som den är, är det en vindsvägg som ska vara i en garderob eller rum, så skulle jag sätta spån och gips på den , sedan göras som vanligt, med tapeter eller färg...

Det är en vägg som kommer att synas, det är ena husgavelväggen på vinden som i övrigt består av snedtak. Innan min "renovering" var väggen putsad på något sätt...mot en timmerstomme, därför tyckte vi att man kanske skulle behålla lite av den känslan genom att putsa upp den igen. Jag är osäker på om den "puts" som fanns förut var lerklining...har faktiskt ingen koll på detta.
Frågan är alltså vad man skall ha för underlag för putsen, och hur får man den att fästa?

Hej Bonnier.

Jag har hört talas om folk som har tilläggsisolerat invändigt med tretexskivor och sedan putsat på det.
Jag antar att man skall ha ett putsnät för att få det att fästa.

/ Fredrik

Annars kan du köra med gips och sen måla med en sandblandad färg för att få något av den putsade känslan. Det har jag använt nångång för att skapa en illusion om en putsad yta, där det inte var läge att putsa på riktigt.

STO säljer putsbruk för inomhushusbruk.
Det består av en primer som gör att putsen fäster, sen är det bara till att dra på och skura ut!
Har själv de i nästan hela huset och vi är väldigt nöjda med det.

/Wagis

wagis skrev:
STO säljer putsbruk för inomhushusbruk.
Det består av en primer som gör att putsen fäster, sen är det bara till att dra på och skura ut!
Har själv de i nästan hela huset och vi är väldigt nöjda med det.

/Wagis
Vad har du för underlag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.