Hej,
Önskar råd och input på vad ni hade gjort !
Jag renoverar ett blivande allrum/TV rum och har nu kommit fram till väggarna. Rummet bestod tidigare av två rum som nu ska bli ett. Ett av rummen var panrum och har därför mycket sämre kvalite på putsen, den är ojämn och fulare. Vägarna har i dagsläget färg av okänd kvalite och sort så den vill jag få bort också. Väggarna har flera olika typer av hål som också ska repareras på något lämpligt sätt. Väggarna är betonghålsten av värdelös kvalité, huset är från 1945.
Mina alternativ samt deras för och nackdelar som jag ser det:
A) Slipa av några mm puts och putsa på ny
Fördelar:
Ganska snabbt - Jag har en Betongslip och bra damsugare.
Inbillar mig att jag borde kunna ta allt på frihand utan avdragsbanor.
Nackdelar:
Det är trolig kalkputs => Måste ha kalkputs igen => dyrt/svårt att få upp. (Men kanske inte så kännsligt iom att det är inomhus och ovan mark?)
Risk att det itne blir bra p.g.a. ovan
B) Slipa/Bila in till betonghålstenen och börja om med putsen
Fördelar:
Borde blir bra, kan välja bruk etc.
Nackdelar:
Mer jobb, mer material och högre kostnader.
C) Slipa ner allt och regla ut med plåt och sätta gips
Kommentar: Borde, men inte säkert (?!) gå iom att det är ovan mark, golvvärme, dränerat etc.
Fördelar:
Gipsa är enkelt, lätt process att hålla koll på etc.
Nackdelar
Risk för mögel ?
Risk för grågrund för Spindlar och annat kryp ?
Betonghålstenen är riktig porös så det kommer inte gå enkelt att skruva upp massa plåtreglar mot vägen. Golvvärme gör att det inte går att skruva i golv och tak. Enda alternativet (som jag ser nu) är att sätta horisontell gles i plåt med typ gängstång och ankarmassa......
Önskar råd och input på vad ni hade gjort !
Jag renoverar ett blivande allrum/TV rum och har nu kommit fram till väggarna. Rummet bestod tidigare av två rum som nu ska bli ett. Ett av rummen var panrum och har därför mycket sämre kvalite på putsen, den är ojämn och fulare. Vägarna har i dagsläget färg av okänd kvalite och sort så den vill jag få bort också. Väggarna har flera olika typer av hål som också ska repareras på något lämpligt sätt. Väggarna är betonghålsten av värdelös kvalité, huset är från 1945.
- Innerväggar
- Källare men ovan mark, dränerat och golvvärme.
- Mekanisk frånluft finns
Mina alternativ samt deras för och nackdelar som jag ser det:
A) Slipa av några mm puts och putsa på ny
Fördelar:
Ganska snabbt - Jag har en Betongslip och bra damsugare.
Inbillar mig att jag borde kunna ta allt på frihand utan avdragsbanor.
Nackdelar:
Det är trolig kalkputs => Måste ha kalkputs igen => dyrt/svårt att få upp. (Men kanske inte så kännsligt iom att det är inomhus och ovan mark?)
Risk att det itne blir bra p.g.a. ovan
B) Slipa/Bila in till betonghålstenen och börja om med putsen
Fördelar:
Borde blir bra, kan välja bruk etc.
Nackdelar:
Mer jobb, mer material och högre kostnader.
C) Slipa ner allt och regla ut med plåt och sätta gips
Kommentar: Borde, men inte säkert (?!) gå iom att det är ovan mark, golvvärme, dränerat etc.
Fördelar:
Gipsa är enkelt, lätt process att hålla koll på etc.
Nackdelar
Risk för mögel ?
Risk för grågrund för Spindlar och annat kryp ?
Betonghålstenen är riktig porös så det kommer inte gå enkelt att skruva upp massa plåtreglar mot vägen. Golvvärme gör att det inte går att skruva i golv och tak. Enda alternativet (som jag ser nu) är att sätta horisontell gles i plåt med typ gängstång och ankarmassa......
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"

Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
213 kr inkl moms
Läs mer
Du kan inte skruva fast vinkeljärn i golv- och takskenorna först och sedan skruva fast vinkeljärnet i väggen?
Limma skenorna mot golv och tak samt spänna fast skenorna mot golvet och taket mha reglarna (kan kompletteras med vinkeljärn i vägg).
Limma skenorna mot golv och tak samt spänna fast skenorna mot golvet och taket mha reglarna (kan kompletteras med vinkeljärn i vägg).
Om jag kör 45mm plåtreglar kan jag utan problem fästa de i taket. Reglarna i underkant hade jag fått limma/spänna fast och i så fall komplettera varje med ett vinkeljärn eller liknande i väggen.Roga1337 skrev:
Det skulle funka men är lite tveksam till hur gipsen klarar ev. fukt. Plus spindlar och skit. Men kör man stående reglar och lite öppet för gipset i ovankant så borde luft kunna cirkulera. Men svårt att hitta någon med riktig erfarenhet
Jag har ingen putssläpp på dessa väggar, men spucket med hål efter rörgenomföringar, vid fönster etc. plus att det är två olika rum som ska bli ett.Roga1337 skrev:
Putsen som satt på var väldigt tunn, så jag har slipat ner allt ner till betonghålstenen. Kändes som några OK timmar att offra för att vara säker på att det blir bra.N neo11 skrev:
Blir sannolikt puts därifrån. Vet inte exakt ännu men troligen
Slamma med Grund bruk
8-10mm kc Bruk (C) med lite större korn typ 0-2mm
5 mm kc bruk hand (C) för fin slutfinnish korn typ 0-1mm
Körde med Weber 135 innan men den är lite dyr så kollar på andra alternativ.
Men har en hel del att laga innan dess, betonghålstenen är gått sönder på ganska många ställen. (Kommer bilder)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden