Hej,
Vi kikar på ett Modulenthus från år 2000 där fasaden har en 8mm luftspalt men saknar dränering och ventilation. Luftspalten agerar ju kapillärbrytande så risken bör vara klart lägre än för den ökända enstegsputsen, men det oroar mig ändå att fukt skulle leta sig in och inte kan dräneras eller ventileras bort.
Här ser man konstruktionen. Texten för luftspalten har missats men det är bekräftat att det finns en stående 8mm list cc600 som skapar luftspalten.
Har fått tips av en konstruktör att det eventuellt går att ta upp öppningar 10x50mm, förslagsvis med 1m CC.
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av konstruktion eller har en åsikt gällande konstruktörens idé?
Vi kikar på ett Modulenthus från år 2000 där fasaden har en 8mm luftspalt men saknar dränering och ventilation. Luftspalten agerar ju kapillärbrytande så risken bör vara klart lägre än för den ökända enstegsputsen, men det oroar mig ändå att fukt skulle leta sig in och inte kan dräneras eller ventileras bort.
Här ser man konstruktionen. Texten för luftspalten har missats men det är bekräftat att det finns en stående 8mm list cc600 som skapar luftspalten.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått tips av en konstruktör att det eventuellt går att ta upp öppningar 10x50mm, förslagsvis med 1m CC.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av konstruktion eller har en åsikt gällande konstruktörens idé?
Har redan gått 25 år så varför tänka på att förebygga? En grundläggande besiktning av fasaden av en SBR godkänd person behövs för att kartlägga redan uppkomna fuktskador. Går nog ej att komma ifrån att detta är en 1 stegs tätat fasad.S Settis009 skrev:Hej,
[bild]
[bild]
Tack för din kommentar.H Håbbe01 skrev:
Tanken är att göra en fortsatt teknisk utredning av fasaden för att kartlägga skicket idag. Är det inte bra, då hoppar vi av eller justerar budet utifrån det.
Den förebyggande åtgärden är jag intresserad av för att i framtiden minimera risken för fuktskador. Hade en lång och väldigt givande pratstund med besiktningskvinnan och enligt henne är det otroligt viktigt att denna typ av fasad hålls tät mot vatten. Risken är ganska låg när huset är nytt, men ju äldre de blir och desto mer huset rör sig desto större risk för sprickor och glipor där vatten kan leta sig in.
Klicka här för att svara