EddieHansson
Ska sätta in en purusplatta 300 multi för en avlopp. Det ska vara vattenburen golvvärme och flytspackel så jag behöver ca 34mm höjd till brunnen.

Tänkte bygga upp med träreglar istället för att använda de medföljande distanserna. Det borde väl vara ok?
Purusplatta monterad på träreglar med synliga hål i kanten där flytspackel kan läcka in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men ett problem är hålen i kanten. Där kommer ju flytspackel att rinna in. Det gäller då att det är tätt mot reglerna under. Eller vad är tanken om man tex använt distanser?

Närbild på en vit Purusplatta 300 multi för avlopp med synliga genomgående hål och gallermönster.
Skapa konto

EddieHansson
EddieHansson
Tänkte något sådant
Cirkelsåg monterad i arbetsbänk med dammutsugsslang och mätsticka över sågbladet.
Skapa konto

Distanserna är ju 13mm så det är bara att täta mellan platta och spånskiva.
Jag hade nog satsat på en förhöjningsring och klackar

EddieHansson
nino nino skrev:
Distanserna är ju 13mm så det är bara att täta mellan platta och spånskiva.
Jag hade nog satsat på en förhöjningsring och klackar
Jo. Tänkte det också först. Jag har en 25mm förhöjningsring samt 6+13mm klackar. Det blir 31 eller 38mm totalt.

Borde det inte bli mer stabilt med regel under hela plattan än att plattan står på hörnen?

Samt dessa hål. Vad gör jag med de? Har jag trä under plattan borde det gå bra, men inte om man har klackar.
Närbild av en cirkelsågs skärblad och styrskena med markerade hål för klackar på ett träunderlag.
Skapa konto

Jo det borde det ju bli, å andra sidan blir det ju inte nån jättebelastning på den..

Undra om dom där hålen är tänkt att man ska trycka in armeringsnätet i där, nån på purus som "tänkt" är dom genomgående?

EddieHansson
nino nino skrev:
Jo det borde det ju bli, å andra sidan blir det ju inte nån jättebelastning på den..

Undra om dom där hålen är tänkt att man ska trycka in armeringsnätet i där, nån på purus som "tänkt" är dom genomgående?
Hålen är inte genomgående, men de mynnar ut i hålrummet undertill. Så om man inte tätar lär ju bjälklaget bli fullt med spackel?

• Två vita plastraster med öppna hålrum på en grå betongyta, kan vara del av ett byggsystem.
    Skapa konto
Ja, kladda dit lite latex eller något annat att täta med, är väl rätt små hål så det blir säkert stopp av spacklet efter ett tag men lika bra att täta

Ska du ha plastmatta?

EddieHansson
Bart Bart skrev:
Ska du ha plastmatta?
Nej. Flytspackel och sen våtrumssystem med folie och sen kakla på det.

Jag bara funderade på hålen. Jag har en likadan platta och i monteringsanvisningen ser det ut som man ska stanna med flytspacklet innan man når hålen om man ska lägga klinker. Antagligen inte helt lätt att göra dock.

Edit: Fel av mig. Såg fel.

EddieHansson
I manualen ser det ut såhär. Ingenstans står det om hålen..

• Illustration av avjämningsmassa på golvplatta med distansklossar och golvränna utan synliga hål.
    Skapa konto
EddieHansson
nino nino skrev:
Du har rätt. Det nämns inte i monteringsanvisningen, men det står som en "feature" på produktsidan.

• Hål för förankring av armeringsnät vid avjämningsmassa
  • Vändbar distansring
  • Unik låsring håller brunnen på plats
  • Inbyggt fall med 2°
  • Räfflade kanter för avjämningsmassa
Så då blir det OK. De hål som inte används till armeringsnätet tätar jag. Då blir jag nöjd.

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.