Jag kan inte bestämma mig för hur jag skall göra runt golvbrunnarna i badrummet.

Antingen kan jag använda Purus Klinkefläns

http://www.purus.se/data/content/DOCUMENTS/200532210422976322_8_montanv_klinkerflans.pdf

eller så kan man göra på "traditionellt" vis men en tätskiktsduk som viks ner i brunnen och fästs med en ring.

Har någon en uppfattning om vilket alternativ som skall användas? Båda systemen är godkända och jag har redan material för båda alternativen

En sak med klinkerflänsen jag inte riktigt är överens med är dessa anslutning mot betonggolvet. Jag monterar ju flänsen efteråt (efter gjutning av fallet) vilket gör att den inte ligger absolut dikt golvet överalllt. I dessa fall limmar man flänsen mot betongen. Detta känns som en svag punkt i konstruktionen - om detta lim släpper kommer konstruktionen runt golvbrunnen (tätgucka + plattor) att flexa och till slut gå sönder. Vanlig duk är ju lättare att få att ligga "perfekt" och den fästs ju där som i resten av badrummet - inget nytt lim behövs.

Jag har också tittat på Purus ringen och tycker att det är ett trevligt alternativ.

Om Du använder PL400 tror jag inte att Du behöver bekymra dig för att det skall släppa.

Nu har jag inte sett hur anliggningen ser ut, i en perfekt värld ligger flänsen dikt an mot underlaget, men så är inte fallet om jag förstår Dig rätt.

Vad säger Purus ?

Jag har själv tätat en brunn med duk och gucka, funkar bra och jag skulle i princip rekommendera det.

Funkar fint när man fäster klinkerramen också, jag såg till att fylla upp med klinker bruk och släta till kanten ner mot brunnen, (inbillar mig att det fäster bra i guckan), blir lättstädat också.

Brunnsmanchett och gucka så det ligger dikt an känns som det mest säkra alternativet enligt min mening.
Hade det däremot varit helt plant underlag så hade man kunnat ta vilket som, men i ditt fall så känns det som duk och gucka.

Som jag ser det blir ju bara anliggningen perfekt om man monterar flänsen och därefter flytspacklar fallet ner mot flänsen . Det är också ett av två möjliga monteringsalternativ.

Ska prata lite med Purus och se vad säger.

Tack för tipsen så långt..!

Enligt vilken standard är Purus klinkerfläns godkänd? Tror inte någon tätskiktsleverantör vill ha Purus klinkerram i sitt tätsystem. Fråga får du se.

Använd gummiduk som ingår i det tätsystem du skall använda, prylarna är testade som ett komplett system.

Se, allting får sig en lösning:

Klinkerflänsen från Purus har det senaste året använts allt mindre. I takt med att tätskiktsleverantörerna fått sina system godkända med duk+ring så har man frångått denna fläns.

Idag finns det således extremt få eller ingen som använder dessa flänsar och Purus har tagit den ur sitt sortiment.

Informationen ovan kommer från Purus.

Vidare föreslog Purus att jag skulle använda flänsarna som freesbie (stavning?) i sommar istället.....

Jag tackar herrarna för hjälpen i denna fråga!

Hade samma funderingar som du Mathias. Tyckte också att flänsen vore det optimala. Efter samtal med Ardex, jag använder deras tätgucka, så sa de att de inte provat flänsen och att de alltså inte kunde godkänna den som en del i sitt system. Efter samtal med Purus sa de till mig ungefär vad de sa till dig. Dvs att de flesta tätskikts tillverkare nonchalerat flänsen och att den därför bara kunde användas på egen risk. Vilket medförde att ingen köpte den

Tompa

....utom jag :)

ClasseClas
MathiasS skrev:
Se, allting får sig en lösning:

Klinkerflänsen från Purus har det senaste året använts allt mindre. I takt med att tätskiktsleverantörerna fått sina system godkända med duk+ring så har man frångått denna fläns.

Idag finns det således extremt få eller ingen som använder dessa flänsar och Purus har tagit den ur sitt sortiment.

Informationen ovan kommer från Purus.

Vidare föreslog Purus att jag skulle använda flänsarna som freesbie (stavning?) i sommar istället.....

Jag tackar herrarna för hjälpen i denna fråga!
När jag tittade på flänsen i samband med bastubyggandet så baxnade jag inför priset som var väldigt nära 700 spänn om jag minns rätt.

Låter som en dyr frisbee... ::) ::) ;) :p

ClasseClas skrev:
När jag tittade på flänsen i samband med bastubyggandet så baxnade jag inför priset som var väldigt nära 700 spänn om jag minns rätt.

Låter som en dyr frisbee... ::) ::) ;) :p
Nja, 260spänn tror jag att jag betalat. Men även det är för mycket för en frisbee. Sigro, där jag köpt dom, har dom faktiskt kvar på hemsidan och det ska dom fasiken få äta upp. Borde inte säljas nu och inte när jag köpte heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.