Hej!
Är mitt uppe i ett vindsbygge där vi inreder råvinden i ett flerbostadshus i tegel från 50 talet. Vi har bygglov för 150mm pir som isolering i taket och har fått ett "dilemma". Snickaren ville byta från Pir skivor till att istället sprutisolera med pur. Visst sa vi, om det uppfyller samma krav vi har så kör på det om det är lättare. Snickarna tog in en firma som isolera pur med slutna celler men när vi kommer hem får vi reda på att de istället för 150 mm har sprutat endast hälften, alltså 75mm och isoleringsfirman menar på att det räcker.

Min fråga till er är alltså, har ni erfarenhet av pur och vilken tjocklek som räcker för tak, samt för vägg. På väggen har de också sprutat men endast ett par centimeter på vissa ställen, vilket vi tycker känns lite..
Tacksam gör svar!

• Isolerad vind med sprutad polyuretanisolering mellan träreglar i ett flerbostadshus, visar pågående vindsbygge med synliga bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett tak med sprutad isolering av polyuretan (PUR), där tjockleken varierar med vissa ställen tunnare än andra, i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
PUR och PIR har ungefär likvärdigt värmledning och går man efter lambdavärdena så klarar man sig på 2/3 jämfört med cellplast och mineralull, 75mm pur skulle då alltså motsvara ungefär 120mm mineralull i bästa fall vilket knappast får räknas som välisolerat men funkar gör det ju.

Redigerat:
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R
Ja skulle säga att du har fått en försämring av isoleringsförmågan även om dom skulle ha sprutat 150mm med pur..
Värmeledningsförmåga, även kallat lambdavärde (λ), mäts i W/mK

Minnesregel: Ju lägre λ-värde, desto mindre värmeförlust och därmed effektivare värmeisolering.

PUR: λ = 0,025 till 0,035 W/mK

PIR: λ = 0,022 och 0,027W/mK

PIR:s värmeledningsförmåga tillhör de lägsta bland alla klassiska isoleringsmaterial. Det innebär att PIR isolerar bättre med samma tjocklek. Isoleringsskiktet blir med andra ord tunnare och mer effektivt, vilket frigör utrymme i konstruktionen.
Samt att dom nu har bara halva tjockleken är det under all kritik och lär inte uppfylla dagen normer med hur mycket man brukar isolera..
Jag skulle ha reklamerat!

Vanlig isolering Isover har: 0,035W/mk

https://dam.pim-cps.saint-gobain.co...48D9E484ACFB94C89A2F1BB27CF/se001-35-a1-2.pdf

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
PUR och PIR har ungefär likvärdigt värmledning och går man efter lambdavärdena så klarar man sig på 2/3 jämfört med cellplast och mineralull, 75mm pur skulle då alltså motsvara ungefär 120mm mineralull i bästa fall vilket knappast får räknas som välisolerat men funkar gör det ju.
Tack för svar båda två!
Ja, det kommer inte uppfylla u värdet och så många andra värden finns väl inte att gå på/uppfylla? I väggen är det mellan 25mm till 50mm, även om vägg vanligtvis isoleras mindre (?) Känns även det klent eller? Men de menar på att i verkligheten så är skum bättre då det fyller ut alla hålrum så det blir helt tätt. Men kan omöjligt vara dubbelt så bra..

Svårt att hitta info i Sverige men i USA tolkar jag det som att man rekommenderar 2-3 tum ( 5-7cm) i vägg och 4-5tum (10-12.5cm) i tak.

Om uppdraget var 150mm PIR, då ska dom skumma PUR till minst samma U-värde.
Dvs gör och gör rätt.

Sen skulle jag tagit chansen att lägga så tjockt som möjligt, 150mm PU i tak är i minsta laget
Har själv 170mm i gamla halvan av taket och 220mm på den nya.

R Rejäl skrev:
Ja skulle säga att du har fått en försämring av isoleringsförmågan även om dom skulle ha sprutat 150mm med pur..
Värmeledningsförmåga, även kallat lambdavärde (λ), mäts i W/mK

Minnesregel: Ju lägre λ-värde, desto mindre värmeförlust och därmed effektivare värmeisolering.

PUR: λ = 0,025 till 0,035 W/mK

PIR: λ = 0,022 och 0,027W/mK

PIR:s värmeledningsförmåga tillhör de lägsta bland alla klassiska isoleringsmaterial. Det innebär att PIR isolerar bättre med samma tjocklek. Isoleringsskiktet blir med andra ord tunnare och mer effektivt, vilket frigör utrymme i konstruktionen.
Samt att dom nu har bara halva tjockleken är det under all kritik och lär inte uppfylla dagen normer med hur mycket man brukar isolera..
Jag skulle ha reklamerat!

Vanlig isolering Isover har: 0,035W/mk

[länk]
Sprayad PU med slutna celler ska ge lägre än 0,025, enligt spec på medlet jag köpte 0,022. Men det finns ju ett gäng olika och det finns många som har skum av typ sojabönor och skit som inte är speciellt bra.

R
Gimp Gimp skrev:
Sprayad PU med slutna celler ska ge lägre än 0,025, enligt spec på medlet jag köpte 0,022. Men det finns ju ett gäng olika och det finns många som har skum av typ sojabönor och skit som inte är speciellt bra.
Har du databalad på produkten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.