Vi har fått bekymmer med vårt avlopp. Det är en trekammarbrunn som leder över till en pumpbrunn som sedan skickar vidare till infiltration och det är pumpen i brunnen som strular. Det första problemet som uppdagade sig var att vi började tycka att den går för ofta (mest hela tiden), det andra problemet som gjort det mer akut är att den nu då och då löser ut säkringen (snabbsäkring) vilket medför stora bekymmer när man inte märker detta i tid.

Pumpen är en Pumptek PT4-20-1-1-RXM med en Pedrollo RXM (0,37kW) som pump. Kopplingen till pumpen sitter i brunnen (av oklar anledning) och vi har bytt ut delar där som varit uppenbart fuktiga men problemet är inte helt löst ändå.

Det är inte vi som byggt huset och det företag som installerade brunnen har gått i konkurs. I kontakt med företaget som sålt brunnen (Scandiapumps) föreslog de att vi borde ta upp pumpen och rengöra den men min fråga är hur man gör det. Som jag förstått det ska det "bara" vara att dra upp den med hjälp av det rör som går upp men den sitter helt fast. Har jag missat något steg på vägen?

Jag misstänker att det är ett fel på flottören som gör att den går mest hela tiden och funderar oavsett på att köpa en ny men det förutsätter ju att den gamla går att ta bort först.

Inuti brunn med kablar, rör, sensor. Fukt, smuts, teknisk infrastruktur. Oskarp förgrund, fokuserad på bottenkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En metallbehållare med elektriska kablar och komponenter, gräs runtom, utomhusinstallation, delvis smutsig, varningsetikett synlig.
Skapa konto
Typskylt på pump, PEDROLLO, tekniska specifikationer, smutsig bakgrund, länspumpinformation, webbadress, CE-märkning.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.