Det verkar som att min pump i pumpbrunnen aldrig kom igång efter den senaste slamtömningen för en vecka sedan. Nu är hela pumpbrunnen proppfull och jordfelsbrytaren slår ut. Jag har alltså en trekammarbrunn > pumpbrunn > infiltration.

Detta har hänt en gång innan och då blev det hutlöst dyrt med timpris och flera utkörningsavgifter fram och tillbaka. Så den här gången tänkte jag försöka göra åtminstone en del av jobbet själv. Först och främst måste jag få bort vattnet så jag kommer åt den dränkta pumpen. Om jag ska hyra eller köpa en pump för detta vad ska jag titta på? Funkar det med en billig trädgårdspump från biltema eller kommer den paja direkt?
 
Köp en billig dränkpump på ett varuhus, det är inte i själva slambrunnen du ska pumpa, så ingen skit blir det i pumpen. JFB löser, hur är pumpen kopplad, med stickpropp eller dosa, kolla så det inte är fukt/väta där, allra helst om montaget är i brunnen.
 
Billiga pumpar funkar oftast utmärkt till tillfällig pumpning. Ska de jobba under vatten permanent behövs bättre kvalitet.
 
Ok. Tack för svar! Tror ni det funkar med en sån där som står ovan mark och suger med en slang också? En sån skulle jag nog kunna låna.

Pumpen nere i brunnen är ansluten med stickpropp som står ca 1m ovan mark inne i ett rör med lock. Vad jag kan se är det inte blött där. Jfb går inte heller direkt utan det tar någon minut innan den löser ut. Det började också rinna långsamt i toaletten nästan ett dygn innan jfb löste första gången så först trodde jag bara det var ett stopp i wc innan jag fattade att brunnen var full.

För ca 5 år sedan hade jag exakt samma problem. Då ringde jag rörmokaren och elektriker. Jag minns inte exakt vad felet var men de bytte iaf flottören men inte hela pumpen. Men eftersom det krävdes flera vändor för både röris och elektriker hade det varit billigare att bara köpa en ny pump själv istället.
 
Hade samma fel det var oxiderad stickpropp som jag drog ut o rengjorde
 
Kan gå med en sådan pump, lite problem bara att få fart på den att suga vatten, då ska det vara en backventil i brunnen på slangen ner. Detta för att kunna fylla slang och pumphus som måste göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.