Nu kan gissningstävlingen börja.
Vi har en pump enligt den bifogade bilden på vår tomt. Vi har ingen aning om vad den har för funktion. Vi är blott 4:e ägaren till huset och han som byggt huset 1950 och bodde här till sin död så vi har ingen att fråga.
Pumpen går inte att rubba, men min undran är kan det vara en pump för grundvatten?
Vi har alltid undrat varför man inte haft en utkastare på tomten som är på 1360 kvm och som varit en riktigt vacker tomt en gång i tiden (vi jobbar på att få tillbaka den)
Vi har en pump enligt den bifogade bilden på vår tomt. Vi har ingen aning om vad den har för funktion. Vi är blott 4:e ägaren till huset och han som byggt huset 1950 och bodde här till sin död så vi har ingen att fråga.
Pumpen går inte att rubba, men min undran är kan det vara en pump för grundvatten?
Vi har alltid undrat varför man inte haft en utkastare på tomten som är på 1360 kvm och som varit en riktigt vacker tomt en gång i tiden (vi jobbar på att få tillbaka den)
Finns det en grävd brunn på tomten? Jag kommer på två saker som den skulle ha kunnat vara till. Det ena är vatten. Och då förutsätter det en grävd brunn. Det andra är om det funnits en nergrävd oljetank som man ville kunna få ut oljan ur den vägen.
Det har varit en oljepanna en gång i tiden. Men denna pump är 30-40 meter från det gamla pannrummet. Jag tror mer på vatten men har ingen aning om det är borrad/grävd brunn. När huset byggdes så fanns det knappt några andra hus så vår gissning är att det kan vara vatten. Men som sagt allt är en gissningstävling. Jag vet inte hur jag ska ta reda på faktaA Avemo skrev:
Det var självklart tum på bultarna. Men efter lite googling och bildsök så verkar det vara en "petroleumpump" som någon hade som gissning tidigare. Det kan ju även bara vara "prydnad"HasseTeknik skrev:
Den typen av pumpar har används till allt möjligt. Jag spånade på att sätta en parallellt med min vattenpump för att ha vatten oavsett om elen gick. Men jag insåg att det var svårt att motivera. Elen är för stabil.
Liknande trådar
-
Luft/vatten värmepump, val och funktioner
Värmepumpar -
Luft-luftvärmepump dålig funktion i kyla
Värmepumpar -
Frånluftsvärmepump NIBE F730 - vad har kompresso för funktion?
Värmepumpar -
Kan jag ta koppla bort dessa kablar från Luftvärmepumpen? (värmekabel + okänd)?
El -
Tokvarm cirkulationspump och vred med okänd funktion
Värme allmänt