Hej!

Har planer på att bygga ihop garaget med huset. Garaget är i dagsläget fristående.
För enkelhetens skull tänkte jag bygga ett pulpettak till garaget (att förlänga husets sadeltak är inget alternativ).

Bifogar en bild på hur jag tänkt. Jag är medveten om att det blir lite meckigt där garagets tak möter husets sadeltak men det går säkert att lösa.

3D-skiss av anslutande pulpettak till ett hus med sadeltak, visar gröna reglar, röd bärlina och blå limträbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag har skissat ovan så hade jag tänkt att sätta 45x145 reglar (de gröna), längs med husets vägg på cc 1200mm.
Lägga en 45x145mm bärlina (den röda) ovanpå den gröna reglarna längs med hela väggen.
Därefter hade jag tänkt lägga 56x225mm limträbalkar (de blå) på cc 600mm.

Jag har noll koll på dimensionering när det gäller sådana här saker, men skulle detta kunna funka tro?

Spännvidden för de blå limträbalkarna blir ca 4,6 meter.
Gäller snözon 2,5 och taklutningen tänker jag mig kanske 8 grader samt takpapp.
Kanske att det blir aktuellt med plåttak i framtiden, men i början kommer det vara papp.

Stort tack!

MvH /O
 
Om du ska ha ett isolerat tak så är 56x225 i klenaste laget. Om du vill ha samma bredd så välj 56x270 stället. Annars finns det många andra kombinationer som är möjliga.
 
Ja jag hade absolut tänkt att isolera taket så gott det går när jag ändå håller på.

Är bärlinan och de stående reglarna på 45x145 tillräckliga eller behöver man grövre även där?
Men 56x270 bör alltså vara tillräckligt för att klara belastningen?
 

Bästa svaret

45x145 C 24 är tillräckligt både för stolpar och bärlina längst in. Det finns alternativ till 56x270 beroende på om du vill prioritera pris eller låg balkhöjd. T.ex. 42x315 eller 190x180. 56x270 är dock en ganska bra kompromiss.
 
Tack för svar :)

Kommer med stor sannolikhet bli 56x270 men bra att veta att det finns andra alternativ.
42x315 är kanske inte heller helt dumt för då borde man ju rimligtvis kunna trycka in desto mer isolering.
 
olabroberg olabroberg skrev:
Hej!

Har planer på att bygga ihop garaget med huset. Garaget är i dagsläget fristående.
För enkelhetens skull tänkte jag bygga ett pulpettak till garaget (att förlänga husets sadeltak är inget alternativ).

Bifogar en bild på hur jag tänkt. Jag är medveten om att det blir lite meckigt där garagets tak möter husets sadeltak men det går säkert att lösa.

[bild]

Som jag har skissat ovan så hade jag tänkt att sätta 45x145 reglar (de gröna), längs med husets vägg på cc 1200mm.
Lägga en 45x145mm bärlina (den röda) ovanpå den gröna reglarna längs med hela väggen.
Därefter hade jag tänkt lägga 56x225mm limträbalkar (de blå) på cc 600mm.

Jag har noll koll på dimensionering när det gäller sådana här saker, men skulle detta kunna funka tro?

Spännvidden för de blå limträbalkarna blir ca 4,6 meter.
Gäller snözon 2,5 och taklutningen tänker jag mig kanske 8 grader samt takpapp.
Kanske att det blir aktuellt med plåttak i framtiden, men i början kommer det vara papp.

Stort tack!

MvH /O


Hej,
Hur blev det till slut?
Går nästan i samma tankar (bygga garage kopplat med hus, takpapp, pupeltak, osv...). Hur tjockt är isolering?
Är innertaket platt?
/E
 
S
J justusandersson skrev:
Om du ska ha ett isolerat tak så är 56x225 i klenaste laget. Om du vill ha samma bredd så välj 56x270 stället. Annars finns det många andra kombinationer som är möjliga.
56x270 är inga problem enligt mina beräkningar för Limträ GL 24h, snölast 2.5kN/m2, egentyngd tak med isolering och plåt 0.4kN/m2 samt säkerhetsklass 3. Antaget är fritt upplagd. Detta ger utnyttjande grad 80%, de andra kontrollerna för tryckhållf, skjuv och deformationskontroll resulterar i mycket mindre uttnyttjandegrad.
 
olabroberg olabroberg skrev:
Hej!

Har planer på att bygga ihop garaget med huset. Garaget är i dagsläget fristående.
För enkelhetens skull tänkte jag bygga ett pulpettak till garaget (att förlänga husets sadeltak är inget alternativ).

Bifogar en bild på hur jag tänkt. Jag är medveten om att det blir lite meckigt där garagets tak möter husets sadeltak men det går säkert att lösa.

[bild]

Som jag har skissat ovan så hade jag tänkt att sätta 45x145 reglar (de gröna), längs med husets vägg på cc 1200mm.
Lägga en 45x145mm bärlina (den röda) ovanpå den gröna reglarna längs med hela väggen.
Därefter hade jag tänkt lägga 56x225mm limträbalkar (de blå) på cc 600mm.

Jag har noll koll på dimensionering när det gäller sådana här saker, men skulle detta kunna funka tro?

Spännvidden för de blå limträbalkarna blir ca 4,6 meter.
Gäller snözon 2,5 och taklutningen tänker jag mig kanske 8 grader samt takpapp.
Kanske att det blir aktuellt med plåttak i framtiden, men i början kommer det vara papp.

Stort tack!

MvH /O
hejsan, hur blev lösningen där sadeltaket mötte garagetaket? Går i samma tankar här hemma…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.