Vi har problem med att propparna går så fort vi har lite mer belastning.
Har vi tex ugnen igång kan vi bara köra 2 plattor på spisen var av en på max och den andra lägre. Har vi tvättmaskinen igång kan vi ha igång ugnen men inte spisplattorna osv.
Vi har ett skåp med "snabbsäkringar" inne i tvättstugan men dom löser nästan aldrig ut utan det är huvudpropparna ute i proppskåpet som går (3 olika).
Har haft en elektriker här tidigare när vi gjorde om i köket som sa att det var för hög belastningar per fas och han ändrade om en del, men de har inte blivit bättre. Det känns även som propparna går lättare på vintern, eller så är de bara för att man blir mer förbannad då för att det är mörkt och kallt ute när man måste byta dom mitt i matlagningen.
Hur som helst.
Vad är det som behöver fixas, är det nåt svårt eller omfattande och vad i runda slängar kan det kosta att ta hem en elektriker för att få detta fixat?
Har vi tex ugnen igång kan vi bara köra 2 plattor på spisen var av en på max och den andra lägre. Har vi tvättmaskinen igång kan vi ha igång ugnen men inte spisplattorna osv.
Vi har ett skåp med "snabbsäkringar" inne i tvättstugan men dom löser nästan aldrig ut utan det är huvudpropparna ute i proppskåpet som går (3 olika).
Har haft en elektriker här tidigare när vi gjorde om i köket som sa att det var för hög belastningar per fas och han ändrade om en del, men de har inte blivit bättre. Det känns även som propparna går lättare på vintern, eller så är de bara för att man blir mer förbannad då för att det är mörkt och kallt ute när man måste byta dom mitt i matlagningen.
Hur som helst.
Vad är det som behöver fixas, är det nåt svårt eller omfattande och vad i runda slängar kan det kosta att ta hem en elektriker för att få detta fixat?
Är nog lite av ”hur långt är ett snöre”. Har du ett bra elschema som stämmer med verkligheten borde det väl nästan gå att lista ut vad som strular. Men annars tar du väl in en elektriker på löpande timkostnad som får rota runt och återkomma med lösning/kostnadsförslag. Obs. Total killgissning! Bo S etc svarar säkert senare. Säger han ngt annat gäller det
Är det oftast samma huvudsäkring som går eller är det vilken som helst? Om det oftast är samma så bör det gå att fördela om faserna för att få en jämnare belastning. Men om elektrikern redan misslyckats med det så kanske ni behöver säkra upp till en högre huvudsäkring.
Hur är spisen inkopplad? Hur många säkringar går det till spisen? Om spisen är enfasansluten så räcker det som förklaring. Då måste spisen kopplas om till tre faser. Det kan kräva en ny ledning till den.
Hur är spisen inkopplad? Hur många säkringar går det till spisen? Om spisen är enfasansluten så räcker det som förklaring. Då måste spisen kopplas om till tre faser. Det kan kräva en ny ledning till den.
All ström som kommer in går genom huvudsäkringarna ute i skåpet medan din elcentral inomhus sedan fördelar ström vidare till olika förbrukare, spisen exempelvis.
I ditt elavtal har du avtalat om hur stora säkringar du har i huvudtavlan, t.ex. 3x25A är ganska vanligt för en normalstor villa. Har du eluppvärmning samt eldriven varmavattenberedare behöver du större huvudsäkringar, ex. 3x32A men då kostar det mer.
När strömmen sedan kommer in till din elcentral inne sitter antagligen där 10A eller 16A säkringar (antagligen 16A för spisen).
Har du då t.ex. 3 gånger 25A in så är det max. vad du kan förbruka per fas. De tre faserna är uppdelade på olika apparater i huset och vissa apparater, ex. spis kan använda två eller t.o.m. tre faser. Varmvattenberedare använder nästan alltid tre faser t.ex.
Summan av alla apparater per fas blir då totalströmmen så säg att du kör vattenkokare som tar 8A och så startar du dammsugaren som även den tar 8A samtidigt som spisen är på, ytterligare t.ex. 10A, då är du redan uppe i 26A på en fas som är mer än huvudsäkringen som då löser ut (som den ska).
Ingen av apparaterna drar för mycket ström men tillsammans blir det för mycket.
Du får fundera på att öka huvudsäkringen... Kontakta en elektriker som gör jobbet på ca. 10 minuter och skriver ett intyg till din elleverantör.
I ditt elavtal har du avtalat om hur stora säkringar du har i huvudtavlan, t.ex. 3x25A är ganska vanligt för en normalstor villa. Har du eluppvärmning samt eldriven varmavattenberedare behöver du större huvudsäkringar, ex. 3x32A men då kostar det mer.
När strömmen sedan kommer in till din elcentral inne sitter antagligen där 10A eller 16A säkringar (antagligen 16A för spisen).
Har du då t.ex. 3 gånger 25A in så är det max. vad du kan förbruka per fas. De tre faserna är uppdelade på olika apparater i huset och vissa apparater, ex. spis kan använda två eller t.o.m. tre faser. Varmvattenberedare använder nästan alltid tre faser t.ex.
Summan av alla apparater per fas blir då totalströmmen så säg att du kör vattenkokare som tar 8A och så startar du dammsugaren som även den tar 8A samtidigt som spisen är på, ytterligare t.ex. 10A, då är du redan uppe i 26A på en fas som är mer än huvudsäkringen som då löser ut (som den ska).
Ingen av apparaterna drar för mycket ström men tillsammans blir det för mycket.
Du får fundera på att öka huvudsäkringen... Kontakta en elektriker som gör jobbet på ca. 10 minuter och skriver ett intyg till din elleverantör.
@anders07 är du inte lite pessimistisk till säkringsstorlekar nu? Det är många hus som klarar sig med 3x16A. Mer än 3x25 är inte speciellt vanligt i enbostadshus. Danne9 har skrivit en ganska noggrann genomgång av olika scenarion som innebär att en säkring löser ut. Samtliga innefattar spisen. Därför misstänker jag att spisen är enfasansluten. Är spisen enfasansluten och huvudsäkringarna är 16A så blir det inte så lyckat. Troligen skulle då problemet lösas av att säkra upp till 35A huvudsäkring. Men det är bättre och billigare att lösa det genom att koppla om spisen till trefas.
Någon kan ha köpt en begagnad spis som tidigare suttit i en lägenhet med enfasabbonnemang. Eller så kan någon ha köpt en ny spis på elgiganten och missat att det stod på den medföljande anslutningskabeln att den endast var avsedd för Norge.
Om för det första spisen oftast är inblandad när säkringen går och för det andra det nästan alltid är samma huvudsäkring som går är det mycket troligt spisen som är enfasansluten.
Någon kan ha köpt en begagnad spis som tidigare suttit i en lägenhet med enfasabbonnemang. Eller så kan någon ha köpt en ny spis på elgiganten och missat att det stod på den medföljande anslutningskabeln att den endast var avsedd för Norge.
Om för det första spisen oftast är inblandad när säkringen går och för det andra det nästan alltid är samma huvudsäkring som går är det mycket troligt spisen som är enfasansluten.
Jag skulle börja med att titta på huvudsäkringarnas storlek. Nästa grej är spisen men det är mer osannolikt. Om de har haft en elektriker där som gjort om köket så känns det väldigt långsökt att det skulle lämnats en enfaskoppling i spisen.
Att det går oftare på vintern skulle jag som sagt koppla till eldriven uppvärmning.
Att det går oftare på vintern skulle jag som sagt koppla till eldriven uppvärmning.
32A kräver gänga DIII, det är inte vanligt alls om vi pratar vanliga 1-familjshus.
Är faktiskt inte dumt med en genomgång, lyfta luckor, spänna över skruvar, lite allmänna kontroller. Vad det kostar vet jag inte, kanske en halv arbetsdag x timdebitering - ROT + någon hundring för bil.. Hittas ingen förklaring är det kanske bra att antingen säkra upp eller försöka dra ner på laster, kan ju även sättas effektvakt, det förstnämna medför pappersexercis för elektrikern så kolla upp firman på ESVs sida först.
Är faktiskt inte dumt med en genomgång, lyfta luckor, spänna över skruvar, lite allmänna kontroller. Vad det kostar vet jag inte, kanske en halv arbetsdag x timdebitering - ROT + någon hundring för bil.. Hittas ingen förklaring är det kanske bra att antingen säkra upp eller försöka dra ner på laster, kan ju även sättas effektvakt, det förstnämna medför pappersexercis för elektrikern så kolla upp firman på ESVs sida först.
Nej man kan inte bara säkra upp sådär. Det måste vara en elektriker som gör det och det måste anmälas till elleverantören. Det innebär vanligtvis en ökad fast månadsavgift för abonnemanget.
Vanligtvis är mätarsäkringarna diazed gänga 2. Till det kan man ha maximalt 25A säkringar. Och vanligtvis är matningen dimensionerad för att tåla 25A. Så för det mesta är det bara för elektrikern att säkra upp om det inte redan är 25A. Men han måste först kontrollera att det är dimensionerat för de nya säkringarna eftersom det inte alltid är det.
Vanligtvis är mätarsäkringarna diazed gänga 2. Till det kan man ha maximalt 25A säkringar. Och vanligtvis är matningen dimensionerad för att tåla 25A. Så för det mesta är det bara för elektrikern att säkra upp om det inte redan är 25A. Men han måste först kontrollera att det är dimensionerat för de nya säkringarna eftersom det inte alltid är det.
Oj tack för alla svar!
De som sitter ute nu är 3 x 16A. Hur de är med snabbsäkringarna inne har jag ingen koll på. Tycker mest de är konstigt att dom aldrig löser ut innan huvudpropparna pajar där ute.
Ja tror att det oftast är samma som brukar gå sönder, kanske även någon annan men mer sällan om ja mins rätt.
Det är oftast när man lagar mat som man propparna går, kanske för att man ofta använder lite mer el för de. Det har även pajat någon gång när ja körde högtryckstvätten när luftvärmepumpen eller avfuktare var på i garaget (mins inte helt hur de var).
Vi har inte satt in några fler vitvaror osv i huset mot var det var innan (förutom luftvärmepump i garaget, men den har inte alltid varit igång när propparna smällt), men vi har bytt vanlig spis mot induktion samt ny ugn och ny kyl samt frys, men de bör väl dra mindre när de är nyare?
Uppvärmningen i huset är luftvärmeväxlare.
Hoppas ja svarat på de mesta.
Har ruttnat på att byta proppar så måste få ordning på de här men har dålig koll på allt.
De som sitter ute nu är 3 x 16A. Hur de är med snabbsäkringarna inne har jag ingen koll på. Tycker mest de är konstigt att dom aldrig löser ut innan huvudpropparna pajar där ute.
Ja tror att det oftast är samma som brukar gå sönder, kanske även någon annan men mer sällan om ja mins rätt.
Det är oftast när man lagar mat som man propparna går, kanske för att man ofta använder lite mer el för de. Det har även pajat någon gång när ja körde högtryckstvätten när luftvärmepumpen eller avfuktare var på i garaget (mins inte helt hur de var).
Vi har inte satt in några fler vitvaror osv i huset mot var det var innan (förutom luftvärmepump i garaget, men den har inte alltid varit igång när propparna smällt), men vi har bytt vanlig spis mot induktion samt ny ugn och ny kyl samt frys, men de bör väl dra mindre när de är nyare?
Uppvärmningen i huset är luftvärmeväxlare.
Hoppas ja svarat på de mesta.
Har ruttnat på att byta proppar så måste få ordning på de här men har dålig koll på allt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Det är fullt naturligt att mätarsäkringarna går före automatsäkringarna i centralen. Mätarsäkringen för en fas är 16 A och i centralen är den fördelar på ett antal grupper säkrade med 10 A. Så lite belastning på varje grupp håller sig ju var och en under sina 10 A men summan blir för stor för mätarsäkringen.
Av de förbrukare du räknar upp ska inte mätarsäkringarna lösa så ofta. Men samtidigt säger du att en tidigare elektriker sett att belastningen är hög så det går inte riktigt ihop.
Det kan ju bero på ett fel också. Du kan själv kontrollera att propphuv och passdel i botten på säkringshålet för mätarsäkringarna ser fräscha ut. Är det bränt med kanske lite "svetsloppor" så kan det gå varmt där vilket löser säkringarna i förtid.
Av de förbrukare du räknar upp ska inte mätarsäkringarna lösa så ofta. Men samtidigt säger du att en tidigare elektriker sett att belastningen är hög så det går inte riktigt ihop.
Det kan ju bero på ett fel också. Du kan själv kontrollera att propphuv och passdel i botten på säkringshålet för mätarsäkringarna ser fräscha ut. Är det bränt med kanske lite "svetsloppor" så kan det gå varmt där vilket löser säkringarna i förtid.
Hällen är förhoppningsvis uppdelad till två faser, nu har jag inte koll om det brukar vara höger-vänster, uppe-nere eller diagonalt.
En induktionshälls totala maxeffekt brukar ofta vars högre än traditionella spisars maxeffekt
En induktionshälls totala maxeffekt brukar ofta vars högre än traditionella spisars maxeffekt
Vi hade samma problem för ett antal år sedan. Då hade vi också 16A i huvudsäkring och både köket och tvättstugan låg på samma fas men olika grupper. Det gjorde att när vi körde tvättmaskin och diskmaskin samtidigt så drog de ju nästan 20A tillsammans och då gick huvudsäkringen. På sommarhalvåret kunde det funka men på vintern var det kört när värmepumpen ville ha sin ström också.
För vår det löstes det enkelt med dels en uppsäkring till 20A på huvudsäkringarna och en ommöblering i centralen så att kök och tvättstuga hamnade på varsin fas. Om jag minns rätt så ökade nätavgiften med nästan 1000kr per år på grund av uppsäkringen men det är det värt.
Om det alltid är samma huvudsäkring som går så har du troligen samma problem.
För vår det löstes det enkelt med dels en uppsäkring till 20A på huvudsäkringarna och en ommöblering i centralen så att kök och tvättstuga hamnade på varsin fas. Om jag minns rätt så ökade nätavgiften med nästan 1000kr per år på grund av uppsäkringen men det är det värt.
Om det alltid är samma huvudsäkring som går så har du troligen samma problem.