Medlem
· Västernorrland
· 64 inlägg
Pannrummet skall begåvas med en dusch i form av duschpanel och glasdörrar mot ett innerhörn. I dagsläget är där en gammal dusch med utanpåliggande lödda rör. Nu har jag chansen att göra om och göra bättre.
Av den anledningen undrar jag vilken typ av ledning man skall använda, koppar, plisol eller PEX?
Förutsätter duschpaneler dolda ledningar i väggen som ansluts bakom panelen som regel? Isåfall är ju valet avgjort...
Eftersom det är i pannrummet är det ingen panik om rören syns.
Under tiden man gör klart med underlaget till kakel/klinker så måste jag ju proppa de gamla rören också. Är det någon som har ett bra tips på hur man proppar gamla rör som dessa då det givetvis inte finns en avstängning gjord på dessa ledningar... Ballofix säger jag bara, varför gjorde de inte entre innan 50-talet...
Tacksam för tips!
Av den anledningen undrar jag vilken typ av ledning man skall använda, koppar, plisol eller PEX?
Förutsätter duschpaneler dolda ledningar i väggen som ansluts bakom panelen som regel? Isåfall är ju valet avgjort...
Eftersom det är i pannrummet är det ingen panik om rören syns.
Under tiden man gör klart med underlaget till kakel/klinker så måste jag ju proppa de gamla rören också. Är det någon som har ett bra tips på hur man proppar gamla rör som dessa då det givetvis inte finns en avstängning gjord på dessa ledningar... Ballofix säger jag bara, varför gjorde de inte entre innan 50-talet...
Tacksam för tips!
Medlem
· Västernorrland
· 64 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Vad är bättre än lödda kopparrör??
Prototypen
Prototypen
Medlem
· Västernorrland
· 64 inlägg
Tja lödda kanske funkar bäst om man har grejor för att montera. Äger inte ens en gasolbrännare
Vad gäller duschpanelen så avser jag någonting som liknar denna. Borde nog vara dolda rör som jag förstår det...
Blir nog PEX för mig, det ser enklast ut plus att det är bra pengar på dessa i jämförelse med det andra. Fråga här om det behövs mycket specialverktyg för montering av PEX, någon som vet?
Vad gäller duschpanelen så avser jag någonting som liknar denna. Borde nog vara dolda rör som jag förstår det...
Blir nog PEX för mig, det ser enklast ut plus att det är bra pengar på dessa i jämförelse med det andra. Fråga här om det behövs mycket specialverktyg för montering av PEX, någon som vet?
Ja, det behövs två specialverktyg för PEXen, näe tre föresten:
1. Skiftnyckel
2. En skiftnyckel till
3. En sekatör att kapa slangen med (sno den från trädgårdsmästaren).
Ska du dra dolt är PEX trevligt. Ska du dra synligt kanske koppar är snyggare.
1. Skiftnyckel
2. En skiftnyckel till
3. En sekatör att kapa slangen med (sno den från trädgårdsmästaren).
Ska du dra dolt är PEX trevligt. Ska du dra synligt kanske koppar är snyggare.
Produkter som diskuteras i tråden