Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Har ni frostvakt i pumphuset eller klarar det sig tror ni?
I mitt pumphus är det samma temp som i badet, så det känns inte som det behövs.

Om du tänkt stänga badet på vintern är det givetvis en annan situation
 
Ja, hur gör man egentligen om man inte ska ha poolen igång på vintern? Kan man tömma filter, pump och värmare på vatten så att dom kan stå kvar i det isolerade utrymmet, eller måste man koppla loss dom och förvara inomhus?

Eller är det bättre att låta allt vara igång men sänka temperaturen till bara några plusgrader?
 
Fulkemisten
En ny värmare på golvet med sladdar och utan synlig manöverpanel, omgiven av kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte riktigt med... var är manöverpanelen till värmaren? Inget annat följde med.
 
Tobzter
Då har du nog inte fått någon kontrollpanel tyvärr
 
Jag ska ha 6kW värmare men fick bara den ena värmaren nu (6kW är två 3kW i serie). Displayen skulle komma senare tillsammans med den andra värmaren och pumpen.
 
Fulkemisten
Nä, konstaterar det med. Får väl kontakta dem och se vad som hänt.
 
Fulkemisten
Jag har fått pump också, det enda som fattas är faktiskt displayen.
 
Någon mer som har Pacific med bubbelsystem och har problem att få slangen till bubbelsystemet att räcka? Började kapa till längder idag och räknade med att kunna dra ut slangarna ur isoleringen till tekniklådan, men insåg att slangen inte kommer att räcka till... Kanske bara får åka och köpa mer, men lite förvånad att det som följde med inte verkar räcka.

Funderade också på hur ni andra har gjort med den yttre isoleringen, har ni limmat/tejpat, eller inte gjort någonting alls? Jag har sett att de limmar på instruktionsvideon, men har själv bara tejpat än så länge.
 
S stewed skrev:
Ja, hur gör man egentligen om man inte ska ha poolen igång på vintern? Kan man tömma filter, pump och värmare på vatten så att dom kan stå kvar i det isolerade utrymmet, eller måste man koppla loss dom och förvara inomhus?

Eller är det bättre att låta allt vara igång men sänka temperaturen till bara några plusgrader?
Varför badar du inte på vintern?
Det är magisk att bada i 39˚ vatten en stjärnklar natt då det är -15-20˚C! Glöm inte Whisky i kristallglas, ;)
Person som badar i utomhusbadtunna på vintern omgiven av snö, med en whisky i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012 och 4 till
  • Laddar…
Jo, självklart ska jag testa vinterbad. :giggle: Men det vore ändå bra att veta hur man gör om man inte kan eller vill ha det igång nån vinter.
 
Har äntligen lyft tunnan på plats
Badtunna i glasfiber placerad på ett trädeck vid en trädgård, omgiven av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion för byggprojekt med synlig cistern och kablar efter installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Tobzter
Trevligt. Men ser så jäkla liten ut . Men man luras nog :rofl:
 
Fulkemisten
Ok badboys... hur gör jag nu? Har byggt en stomme enligt anvisningarna med 380 mm från ovankant isolering till ovankanten av bottenplattan.
Stomme av trä och blå isolering med ett gult dräneringsrör ovanpå grus, och en pol som hänger i luften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Polen hänger nu i luften med ca 20-30 mm till bottenplattan. Det har kommit lite regnvatten i så den hamnade lite lägre men det känns fortfarande inte som att den kommer stå på bottenplattan när den är fylld. Förslag? Lägga i 20 mm cellplast? Lägga i sand? Låta det vara?
 
Här kommer en liten uppdatering!
Spat används nästan varje kväll och det är sååååå avkopplande. Upplyst spabad på trädäck i en trädgård på kvällen, halvt täckt med isoleringslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersT och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok badboys... hur gör jag nu? Har byggt en stomme enligt anvisningarna med 380 mm från ovankant isolering till ovankanten av bottenplattan.
[bild]
Polen hänger nu i luften med ca 20-30 mm till bottenplattan. Det har kommit lite regnvatten i så den hamnade lite lägre men det känns fortfarande inte som att den kommer stå på bottenplattan när den är fylld. Förslag? Lägga i 20 mm cellplast? Lägga i sand? Låta det vara?
Min hänger också lite i luften, kanske 10-15 mm. Tror det är i sin ordning räknar mer att det löser sig när det kommer i vatten.

Det står också i bruksanvisningen "Eftersom plasten inte är stum så är det inte ovanligt att insatsen kan upplevas lite sned vid leverans, när du har byggt stödet enligt ritning på hemsidan alternativt köpt färdigt stöd och ställer poolen i denna och fyller med vatten så lägger sig insatsen som den ska."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.