En fråga till de som köpt eller gjort egna isoleringar. Har ni limmat ihop basen med all överliggande isolering? Jag har köpt stenlim men funderar på att undvika limning helt. Om det läcker vatten som kommer på insidan av poolens isolering vill jag gärna att det ska komma ut på något sätt. Det lär det göra (förr eller senare) om jag inte tätat/limmat alla isoleringsdelar. Kittet från svenska badtunnor är ju rätt tight och tätt ändå. Inget borde ju röra sig.

I övrigt är min tunna lite skev runt kanterna (bångnar). Så fort jag fått den på plats (idag) tänkte jag fylla på med 100 liter vatten så att botten pressar ner alla kanter. Då blir det förhoppningsvis rakt. Bygger jag kant runt tunnan och gör detta sen lär kanten inte stämma.

Tacksam för input från de som har.

/H
 
Jag frågade specifikt om montering av bubbelsystem, då nämndes max 15 cm över sittytan för anslutningarna
 
Har börjat öppna lite paket och funderar på dessa gummiringar som kommer med bubbelsystemet. Var ska de sitta? Antar att det är någon tätning för anslutningarna till tunnan, men ska ringen sitta på insidan eller utsidan av tunnan? Ska man hade både gummiringen och silikon?
Hand håller en gummiring för tätning i ett bubbelbadssystem, med byggmaterial i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller upp två vita plastanslutningar för montering av bubbelsystem vid tunna, emballage syns bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det ingen montageanvisning med som talar om hur det skall monteras?:surprised::rolleyes::thinking: Om inte väldigt dålig produkt.....
 
Det finns en handritad bild där jag inte ser dessa gummiringar...
Handritad skiss av en elektrisk krets med beteckningar och komponenter på kopparplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det allt? :surprised::surprised::surprised:
 
För bubbelsystemet ja. Finns en manual för själva luftpumpen också men den har jag ingen nytta av i detta moment
 
D Dallastower skrev:
Har börjat öppna lite paket och funderar på dessa gummiringar som kommer med bubbelsystemet. Var ska de sitta? Antar att det är någon tätning för anslutningarna till tunnan, men ska ringen sitta på insidan eller utsidan av tunnan? Ska man hade både gummiringen och silikon?
[bild]
[bild]
Jag monterade dom med packningen på insidan av baljan!
Kände mig dock osäker så jag drog en sträng Tec7 på andra sidan innan jag spände åt munstyckena.
Det håller tätt än så länge. :)
 
  • Gilla
Dallastower
  • Laddar…
Någon som har köpt med isoleringspaketet och monterat slangar? Jag ska montera anslutningar imorgonbitti, och det känns ju lugnt. Blir dock inte riktigt klok på hur jag ska göra sen, måste alla slangar monteras INNAN man lyfter ner tunnan? Känns inte som att man kommer åt efter? Även här saknas instruktioner :thinking:
 
Tobzter
Verkar vara stor brist på installations anvisningar? . Men de borde vi kunna lösa här hur allt ska monteras . Eftersom de är väldigt många som köpt dessa tunnor ?
 
Ja vi får försöka :)
 
Nej, jag blev inte heller riktigt klok på isoleringspaketet. Gäller att ha lång arm om man ska montera slangen efter att man satt ner isoleringslådan. Då ska man alltså igenom lådan, sen igenom ytterisolering, sen igenom sitsarna och fram till genomföringen. Jag har gjort hål genom allt och måttade efter modulen som var färdigsågad för en av sitsarna. På så vis kan jag ta ur sitsarnas färdigkapade bitar genom själva poolisoleringen och vidare ut i lådan. Jag tror jag kommer nå om jag lägger mig i fosterställning i isoleringslådan och kör in armen hela vägen. Jag börjar nu förstå varför det inte finns instruktionsvideo för just detta moment...

Är man tre personer kan man säkert lirka igenom slangen om man sätter dit den innan. Problemet är väl att när man som jag, inte fått alla delar ännu (saknar pump och värmare), då vill man inte börja kapa slangbitar till fasta längder.

Rätt enkelt att lyfta upp poolen vid behov så jag får väl göra så om jag inte får dit slangen ordentligt. Den övre anslutningen sitter däremot betydligt bättre till.

I princip bör man kunna ha hur stort hål man vill mellan pool och poolens låda (om man köpt eller gjort en egen) förutsatt att de står dikt an mot varandra.

Jag satte ner poolen i isoleringen nu på eftermiddagen och imorgon ska jag se om den vinklat till sig. Som det är nu hänger poolens nederdel i luften med 8 cm men den har inte riktigt varit van med att ha fått stöd av både sitsar och sidoisoleringen så jag misstänker att det löser sig. Får fylla på 100 liter vatten om inte annat.

En notering är att locket inte verkar vara så extremt tätt. Det glipar ju en del vid "gångjärnets" sidor på poolskyddet. Det kanske kvittar.

I övrigt har jag ännu inte limmat isoleringen men när allt ser bra ut och jag vet att jag inte behöver flytta något lär jag antingen dra en rejält byggtejp runtom eller spruta in stenlim på valda ställen längst ner. Sidoisoleringen kan röra sig har jag märkt. Kan vara bra att se till så att delarna inte kommer någonstans i sidled och glider över bottenplattan. Ska grusa upp en bit över kanten senare men då är ju risken att isoleringen glider inåt istället.

Någon nämnde att hålet inte skulle vara över 15 cm över sitsarna om man körde bubbelsystem. Jag antar att det är specifikt för just bubblorna. Ser inte ut som 1,5 dm från sitsens nederdel till hålets centrum på deras video. Optimalt är givetvis att ha inlopp/utlopp långt ifrån varann men i och med att filterhuset är på en sida är det inte mycket att välja på. Jag satte övre hålet drygt 2 dm från sitsens botten.
 
Redigerat:
Det där med slangarna blir ju ytterligare lite knepigare när man dessutom har 8 bubbelmunstycken som sitter runt hela poolen
 
Jag var orolig för ljudet och valde därför bort bubbelsystemet. Har ett bubbelbadkar i badrummet och det lever om rätt
Hade det varit gratis, riskfritt, jobbfritt och ljudfritt hade jag valt det.

Valde till och med bort ledspots i poolen. Såg framför mig hur en lampa pajade och allt behövde rivas upp.

Finns nog risk att jag ångrar mig men i så fall är det ju bara att riva upp tunnan och komplettera. Man ska ju ha nåt att göra i framtiden också.

Kirami har en häftig lösning där led sätts på utsidan av poolen och lyser igenom plasten. Men det ställer lite krav på tillverkning. Valde bort det på vår Kirami.

Badtunnan på landet har inget förutom vedeldning. Det har varit bekymmersfritt förutom lite läckage från de enda 2 anslutningar som finns. Den har i och försej avlopp också men det är ju inbyggt med den undre anslutningen som också går till kaminen. Allt står ovan mark. Jag tömmer den på 30 min rakt ut på gräsmattan. Kör sjövatten och desinficering. Inget klor. Nytt vatten från sjön varje gång vi är där. Tar 3 h att fylla och värma på. Klart godkänt då vi är där så sällan.
 
Här ser ni var jag har tagit hål för anslutningarna!
Vattnet cirkulerar väldigt bra.
Omkullvält badbalja med skurna hål för anslutningar och monterad slang i en rörig verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På utsuget i nedankant monterade jag slangen innan jag satte baljan på plats, jag skar sedan den i rätt längd.
 
  • Gilla
AndersT och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.