Testar en beskrivning från GDS på trädörrar med spröjs och tyg (alt bambu).
Inget finsnickeri, ramverk på 45x95 över/under och 45x45 sidor.
Det är snedtak med 35 graders lutning så där kom första utmaningen.
Sågade regeln på högkant, inställning 55 grader. Det gav nån cm springa men det täcks av lister.
Inget finsnickeri, ramverk på 45x95 över/under och 45x45 sidor.
Det är snedtak med 35 graders lutning så där kom första utmaningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågade regeln på högkant, inställning 55 grader. Det gav nån cm springa men det täcks av lister.
Har gjort ramen först o monterat den
I botten fräste/sågades spår för u-profil. Enligt ritning alu men det fick jag inte tag på i hastigheten Får bli en kabelkanal i plast, tillsågad så här:
Så där, i spåret fästad enbart med tejpen. Räknar med att ev få byta ut den?
Hjulen är vanliga möbelrullar, ja, det blir golvrullande men även här är jag mentalt förberedd på att byta till takhängande skena.
Logga in
Skapa konto
I botten fräste/sågades spår för u-profil. Enligt ritning alu men det fick jag inte tag på i hastigheten Får bli en kabelkanal i plast, tillsågad så här:
Logga in
Skapa konto
Så där, i spåret fästad enbart med tejpen. Räknar med att ev få byta ut den?
Logga in
Skapa konto
Hjulen är vanliga möbelrullar, ja, det blir golvrullande men även här är jag mentalt förberedd på att byta till takhängande skena.
Logga in
Skapa konto
Första "misstaget", upptäckte att nedersta korgen inte går att dra ut. Nåja, enklast att höja upp hela ställningen.
Mått: längd 3700mm och höjd 2175mm
Ramverket minskar måtten med 90mm så öppningen som ska täckas blir 3610mm. Det ska bli fyra dörrar med lite överlapp, varje dörr blir ca 910mm.
Spröjsen 21x21.
Dimensioner även här grovt, samma som ramverket. Lättsnickrat när man inte är finlirare
To be continued...
Logga in
Skapa konto
Mått: längd 3700mm och höjd 2175mm
Ramverket minskar måtten med 90mm så öppningen som ska täckas blir 3610mm. Det ska bli fyra dörrar med lite överlapp, varje dörr blir ca 910mm.
Spröjsen 21x21.
Dimensioner även här grovt, samma som ramverket. Lättsnickrat när man inte är finlirare
To be continued...
Handlat mer virke och beslag. Sågat, mätt, sågat igen (för skarvning halvt i halvt). Eftersom man är bekväm och har maskiner försökte jag slippa stämjärn. Gick sådär :/ Det blev lite ojämnt så jag fick fylla med lite spån o lim.
Första ramen. Utgår från OSB som jag styvat upp med reglar under. Fungerar bra i tre hörn, det fjärde gick att lösa rätt bra ändå. Limmar o drar i 2st 5x90 och tänkte förstärka med vinkeljärn. Onödigt?
Logga in
Skapa konto
Första ramen. Utgår från OSB som jag styvat upp med reglar under. Fungerar bra i tre hörn, det fjärde gick att lösa rätt bra ändå. Limmar o drar i 2st 5x90 och tänkte förstärka med vinkeljärn. Onödigt?
Logga in
Skapa konto
Haha, ja precis så tänker jag 😄
Men jag vill nog för att man kan! Och så vill jag testa fräsen men ser nu att jag bara har 16mm bottenstål och järnet är 20mm :/
Sista beslutet fattas 😃
Men jag vill nog för att man kan! Och så vill jag testa fräsen men ser nu att jag bara har 16mm bottenstål och järnet är 20mm :/
Sista beslutet fattas 😃
Logga in
Skapa konto
Antar att alla gör så här när bandsåg saknas? Höj- och sänkbar klinga, stämma och sen skava rent?
Logga in
Skapa konto
Två dörrar provade. Glid ok, ljudet inte alls påfrestande men det saknas lite tyngd (spröjs o bambu) fast med tyg väger det ju inte mycket
Logga in
Skapa konto
Spröjs tillsågat o limmat på första dörren. Monterat (dyckert o trälim, hur det nu ska hålla...
Logga in
Skapa konto
Provad på plats också, ser bra ut
Logga in
Skapa konto
...efter att bottenlisten justerats.
Golvet var inte riktigt i våg vilket uppriktigt förvånade mig😉
Väggarna var dock räta. Takregeln blev inte riktigt hundra men det döljs av en täcklist så jag släpper det.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Fjärde dagen nu av det som GDS kallar för "lite skojigt arbete under en helg". Undrar hur lång weekenden är på andra sidan sundet :/
Nåväl, alla dörrar klara och provkörda. Nu ska de "bara" spacklas, slipas och målas. Listen i snedtaket måste justeras också.
Så här gjorde jag uttagen i spröjslisterna.
Det hade kanske gått att ställa in sågdjupet men en rita och känslig högerhand fick duga.
Nåväl, alla dörrar klara och provkörda. Nu ska de "bara" spacklas, slipas och målas. Listen i snedtaket måste justeras också.
Logga in
Skapa konto
Så här gjorde jag uttagen i spröjslisterna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det hade kanske gått att ställa in sågdjupet men en rita och känslig högerhand fick duga.