Projekt STUGAN
Jag uppskattar att läsa, söka råd, finna inspiration i andra trådar så jag dela med mig och lägga upp några bilder för sommarens projekt (som dock inte blev helt klart). En platsbyggd bokhylla i massiva ekplank. Huset som jag och sambon varit med och ritat tillsammans med en arkitekt, bygger på närheten till natur och vatten med varma material och fungerar som en tillflyktsort för oss från stadens brus som är vår dagliga sfär.

Väggen som är ungefär 5X5 meter var från början inte helt planerad utan önskan om bokhylla växte sakteligen fram. Vi lever och bor, bygger, ändrar, designar hela tiden och det är för oss en föränderlig process där tid och slutdatum inte är viktigt. Så bokhyllan är inte klar men en bra bit på vägen. Något hyllplan samt en ekstege på skena skall tillkomma.. Såklart skall kaminen hängas på plats och en annan soffa som passar in under nedersta hyllan och som möter fönsternischen och dess sittmöjligheter med kuddar osv..

lite fakta:
- Djup: 255mm. Detta djup därför hela plankor kunde användas till hela projektet och det ger en mer exklusiv känsla.
- Tjocklek: 33 mm.
- Längsta planka: ca 2700 mm.
- Infällda/infrästa flexslangar i utvalda sektioner kommer möjliggöra belysning eller ljudsystem i framtiden.
- Ytbehandling: blandade 50/50 Saicos Hårdvaxolja Sidenmatt 3200 Premium och Saicos Duo Top grund 3409 White eco. Jag testade denna blandning med målet att behålla ”nyuppsågad” ekkänsla. Vet inte om det kommer funka men ser bra ut efter 6 månader utan för mycket gulnad.
- Hyllorna är tappade och har möjlighet att röra sig med huset.
- Ryggen till bokhyllan 4mm EK fanerad MDF

Förresten Är det någon som vet vilken konstnär som kan målat den stora tavlan till höger (bild 4)? Inte kvinnan utan den med djur. Signaturen är så otydlig men liknar något i form av ”Chimbobal”…

Hoppas någon kan få inspiration!
Obehandlad trävägg i ett rum under konstruktion med fönster och en stor svart vasskärm på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektskiss av en platsbyggd bokhylla med mått och markeringar på ett skrivbord med måttband och pennor.
Skapa konto
Två personer monterar en stor, platsbyggd ek bokhylla i ett rum med konst och fönster.
Skapa konto
Halvfärdig platsbyggd bokhylla i ek under uppbyggnad i ett högt rum med snedtak.
Skapa konto
Hörn av ett rum med en pågående installation av en platsbyggd bokhylla i ek, innehållande några böcker och dekorativa objekt.
Skapa konto
Delvis fylld platsbyggd bokhylla i ek med böcker och konst, belyst av golv- och vägglampor, intill ett fönster.
Skapa konto
Elegant interiör av stuga med platsbyggd ekbokhylla, modern möblering och konst.
Skapa konto
Oinredd inomhusmiljö med en stor, platsbyggd bokhylla av ek, fönster med utsikt över höstlandskap och en abstrakt målning.
Skapa konto

• Person som monterar en takfönster på en oslipad ekplatsbyggd bokhylla under konstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Vackert med fönster i hyllan! Ta gärna en närbild på tavlan så blir det kanske enklare att se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.