Hej alla på Byggahus! :)

Jag har ägnat lite tid åt att läsa diverse trådar här på forumet och det är fantastiskt vad många ni är som kan så mycket om allt möjligt!

Nu tänkte jag börja delge er om min och min sambos projekt - husbygge söder om Borås. Att bo i hus har alltid varit en självklarhet.. Jag är uppvuxen på en liten gård på landet och det är på landet jag hör hemma.

Min sambos och mina tankar började för ungefär ett år sedan. Vi har fördelen att få en bit mark av mina föräldrar och det gjorde att vi började fundera på vart exakt vi skulle kunna vara intresserade av att bygga. Tillslut har vi nu hittat en plats. Nedan ser ni ungefär hur utsikten kommer se ut. Granarna till höger skall bort och detta kommer ge oss lite mer utsikt över byn.

bild (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när platsen är avgjord är det dags att stycka av tomten. Tomten skal bli 3500 kvm, frågan är bara hur vi skall fördela dessa - det måste ju inte vara en fyrkant så att säga...

1. Det går en väg mellan den tänkta tomten och min brors tomt (på norrsidan). Vägen och ett par meter runt vägen skall mina föräldrar fortsätta äga, då det underlättar om de behöver reparera vägen i framtiden. Där kommer vi alltså att nyttja ett servitut.
2. Ju längre bak på tomten man går (tänk backa bakåt utifrån bilden ovan) och ju längre söder ut man förflyttar sig - desto mindre sol på framförallt vintern (berg till vänster i bilden).
3. Vattenfall har gett mig en karta med en cirkel 200 meter från närmsta nätstation och det bästa vore om vi kunde rita tomten med en spets så att vi når denna gräns (spara 40 tusen i anslutningsavgift...):

Så när nu detta är inritat och allt påskrivet så skall det alltså in till Lantmäteriet. Det tar 6 månader innan vi kommer få den nya fastighetsbeteckningen och ansöka om lagfart för fastigheten.

Avstyckning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid årskiftet planerar vi att skicka in bygglovet så att detta är klart till mars-april. Förhandsbesked finns.

Tanken är att vi under denna höst skall röja tomten och även ta dit en grävare för att provgräva lite och därmed kunna fatta lite bättre beslut om vart som är bäst att lägga huset och garage.

Fortsättning följer.. :)

//Granisen
 
Den översta bilden syns inte... :(
 
  • Gilla
Granisen
  • Laddar…
Hej! Då försöker jag igen :)
 
ImageUploadedByByggahus.se1376666290.859627.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.