Har länge tänkt göra om klyvkniven på min bordssåg så jag kan köra igenom halva materialet utan att ta av klyvkniven.
Då Dewalt har med någon värdelös skyddskåpa så klyvkniven sticker upp långt över sågbladet har inte detta funkat.
Såg ett Youtube-klipp för något år sedan men kul att dela med min upplevelse.
Tidsåtgång ca en timme.
Var mycket enklare än jag trodde.

Först gjorde jag en mall som jag var nöjd med och ritade av den på klyvkniven.
Cirkelsågsbord med en utskuren bit som liknar en hand, mätskala framför, industriellt utseende, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallklinga i geringssåg, grenskydd, sågspån, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapade bort material, var väldigt noga med att få ovansidan rak. Sen lite puts och göra den rund och fin.
Yxa fastklämd i ett skruvstäd mot en arbetsbänk, verktyg för träbearbetning eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två platta föremål, ett svart och ett brunt, på metallisk bakgrund, med liknande konturer, antyder stencilen eller mallens användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det testkörning och målning.
Klart!
Träsågning på bordsåg, felaktigt snitt i plywood, vit list, verkstadsmiljö, säkerhetsrisk, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart, utskuren figur hängande framför bordssåg i verkstad. Verktyg och utrustning synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toye_ och 1 till
  • Laddar…
K
Min dewalt har två olika knivar, en för dammsugarkåpa och en utan. Den utan går inte högre än vad klingan gör.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
K kniv skrev:
Min dewalt har två olika knivar, en för dammsugarkåpa och en utan. Den utan går inte högre än vad klingan gör.
Tyvärr fick inte jag med det men fick ett bra pris på black friday 2018.
Nästa förbättring är en 3D printad stopp-knapp (som finns på nyare modeller).
 
B BäverBerra skrev:
Då Dewalt har med någon värdelös skyddskåpa så klyvkniven sticker upp långt över sågbladet har inte detta funkat.
Det är inte deras klingskydd som är ovanligt kasst. En klyvkniv med klingskydd där kniven är lägre än klingan går per default inte att såga klingans fulla höjd med och klingskydd på, oavsett hur skyddet ser ut. Detta vill man ju undvika o gör därför kniven högre än klingan. Vissa tillverkare har löst detta med en kniv som kan flyttas upp o ner i höjd beroende på om man ska köra normalt med skyddet på eller köra låg kniv för spårning. Absolut inte standard dock.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.